Albert Startet 13.Januar.2004 Del på Facebook Startet 13.Januar.2004 Har nettopp kjøpt ein Saga 27 (som er presentert ein annan stad i baatplassen) Den har ein Yanmar motor som er gått 2890 timar (1986 mod) Sommaren 2003 vart dysene og varmeledarane skifta, ventilane stilt og turboen rensa. Alt på merkeverkstad. Eg kjøpte båten i oktober og synest motoren ryk for mykje blått, også når den er varm og går utan belastning. Ved belastning merkar eg ikkje noko. Ein annan ting som eg heller ikkje forstår heilt, er at den er utgitt for 55 hp v/ 3600 omdr. Eg får den ikkje over 3150. Føler at den strittar imot. Det er ikkje unormalt oljeforbruk. Har gått 80 timar med den sidan eg kjøpte den og skifta olje med det same. Skifta sjølvsagt også filter for både olje og brennstoff. Turboen går med 150 000 omdr/min (oppgitt frå fabrikken) og den har ein høgfrekvent lyd som det er berre så vidt eg høyrer. Har nokon ein ide om kva som kan vere årsak til problemet? På førehand tusen takk. Sitér dette innlegget Link to post
Flem340 Svart 13.Januar.2004 Del på Facebook Svart 13.Januar.2004 Får du fullt turtall med giret i fri? Da kan det være feil propell, groe under vann etc. At den ryker uten belastnig behøver ikke bety at det er noe feil. Sitér dette innlegget Link to post
Albert Svart 13.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2004 Hei. Båten var gjort rein under og bunnsmurt i oktober. Propellen vart polert. Eg får fullt turtall og vel så det når den ikkje står i gear, men det er då eg føler at den "stritter litt imot". Ved topp omdreining ryker den svært mykje. Sitér dette innlegget Link to post
McNeill Svart 13.Januar.2004 Del på Facebook Svart 13.Januar.2004 Blå røyk er ofte et tegn på at motoren prøver å forbrenne olje! Skjekk å se om motoren har en større oljeforbruk en det du er vant til. Jeg har ikke mye greie på båt motorer, men det med blå røyk kjenner jeg til fra bilmotorer og det er ofte fordi motoren prøver å forbrenne olje! Sitér dette innlegget Link to post
Albert Svart 13.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2004 På 80 timars gangtid har oljenivået på peilepinnen sunke med ca. 3-4 mm. Ein motor skal normalt forbruke litt olje, så det er ikkje der det ligger. Sitér dette innlegget Link to post
ss Svart 13.Januar.2004 Del på Facebook Svart 13.Januar.2004 På 80 timars gangtid har oljenivået på peilepinnen sunke med ca. 3-4 mm. Ein motor skal normalt forbruke litt olje, så det er ikkje der det ligger. Altså, blå røyk må vel være forbrent olje. Har iallefall ikke hørt noe annent. Det at du mener motoren ikke bruker mye olje trenger ikke å stemme selv om nivået på peilepinnen ikke synker mer enn du beskriver. Det kan være at du får diesel i oljen. Årsaken til dette kan være slitte stempelfjærer eller defekte glødeplugger (hvis den har det da, kjenner ikke til denne motoren). Hadde selv en dieselmotor m/2 defekte plugger og det er merkelig hvor mye diesel som klarer å finne veien til bunnpanna, spesiellt i kalde perioder. Merket stor forskjell når jeg byttet. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 13.Januar.2004 Del på Facebook Svart 13.Januar.2004 Gravd frem denne på nett.. Står på engelsk men dere skjønner det nokk.. NB: Alt hører nok ikke til diagnose på denne motoren siden dette er fra en annen motor Smoke analysis White smoke: Caused by unburned fuel passing through the engine. Some white smoke is normal on cold start-ups. Excessive white smoke could be an indication of inoperative glow plugs, loose injectors, low compression from worn rings or bent connecting rods, or coolant leak into the cylinders--head gasket or injector well sleeves. Black smoke: Caused by excessive fuel for the amount of air drawn into the cylinders. Some black smoke on hard accel or at higher altitudes is normal. Excessive black smoke could result from restricted intake or exhaust, inoperative leaking or weak turbo, intake hose(s) leaks, leaking or worn injectors, fuel return or supply restriction, stuck Exhaust backPressure Regulator valve or solenoid. Also PCM inputs such as BARO MAP ICP or EBP sensors. Blue or blue/white smoke: Caused by insufficient fuel or oil consumption. Normal when engine is cold or idling for extended periods. Excessive smoke could be caused by air in the fuel, contaminated fuel, loose or plugged injectors, worn or leaking injector o-rings, thermostat stuck open, oil consumption, or plugged crankcase depression regulator valve. Also PCM inputs such as MAP or ICP sensors. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Hulda Svart 13.Januar.2004 Del på Facebook Svart 13.Januar.2004 Det er tre typer røyk fra dieselmotorer, unntar vann i forbrenningen: Hvit er uforbrent diesel, sort er ufullstendig forbrent diesel, blå er olje. Og så er det et "men". Når det er kaldt og rått i været, ryker motoren min blått. Jeg fikk hetta og tilkalte Volvo-kompisen min. "Med dette været og denne temperaturen, så er det normalt", var svaret. "Ta en tur opp og ned til Skagen, ryker'n da, så kan du bekymre deg". Motoren er nyoverhalt fra innerst til ytterst. Jeg fikk samtidig beskjed om å øke temperaturen på termostaten. Husker også fra forrige båten, kaldt og rått, så røk det av eksosen. Det kom en annen båt innom nå i julehelgen, røyk blått. Impelleren til sjøvannspumpen var defekt, slik at det var lite kjøling for motor og eksos. Ny impeller og null røyk. Så min anbefaling er å vente til sommeren før du gjør noe med det. Motoren min ryker ikke om sommeren. Sjekk motortemp. og vann i eksosen, pass på oljenivået. Nå er det også veldig mange båter som har for stor propell til at de kan oppnå spesifisert turtall. Jeg vet ikke om du ligger i sjøen nå. Men hvis motoren din var veldig slitt, burde den være vanskelig å starte på denne årstiden. Wellcraft kom inn samtidig med meg, analysen er innmari bra. Sitér dette innlegget Link to post
Albert Svart 14.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2004 Hei og tusen takk for utfyllande svar. Båten min ligg på sjøen og eg bruker den 2-3 gonger pr. veke. Motoren er lett å starte sjølv om det er kaldt. Impellar var skifta sommaren 2003 og det er rikeleg kjølevatn i eksosen. Temperaturen er der den skal vere (ca 85 grader) Yanmar er ein heildiesel som ikkje har glødepluggar. Motoren har vore godt påpassa med regelmessige oljeskift og service så den er ikkje slitt. Må vel vente å sjå til det blir varmare vi været, som du seier. Det som er pussig er at når motoren får motstand ved at gearet er kobla inn så ryk den ikkje i det heile tatt. Ha ein fin dag Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Januar.2004 Del på Facebook Svart 14.Januar.2004 Ikke røyk når du kopler inn gearet: Da drar motoren litt mer og produserer mer energi. Den bruker m.a.o. mer av drivstoffet. Tror ikke du har noen grunn til omgående bekymmer. Sitér dette innlegget Link to post
Albert Svart 14.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2004 Tusen takk for berolegande svar. Eg satsar på det! Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 14.Januar.2004 Del på Facebook Svart 14.Januar.2004 Hei Albert! Til lykke med ny båt! Synes du har gjort et godt valg der! Saga 27 er så absolutt et"fartøy" du kan være bekjent av. Angående blårøyk så er jeg enig med flere som har svart deg at når den blir borte ved belastning så kan du antagelig trygt avvente varmere dager ! Vår Saga 27 har en VP TAMD31A/130hk. Den ryker også noe ved kaldstart, men det forsvinner etter noen minutter. Vet ikke om du har sett at Saga27 har sin egen klubb? Du finner oss på : [http://groups.msn.com/saga27] Mange hyggelige medlemmer fra Grønland til Italia! Ønsker deg mange fine opplevelser med din båt! med vennlig hilsen JanS/skipper på m/y Gygra Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Albert Svart 14.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2004 Tusen takk for oppmuntringa. Har no i kveld vore ein tur i båten og sjekka temperaturen. Starta motoren og lot den gå ei stund for å lade litt batteria. Den starta lett, men her på Sunnmøre er det ikkje meir en knapt under 0 grader no. Har ennå ikkje fått prøvd den i skikkelg kulde. Takk også for linken til Saga 27 klubben si side. Har vore innom så vidt og der var mykje flott som eg gled meg å ta fatt på. Skal registrere meg som medlem. Ei slik side har eg faktisk leita etter. Kjempeflott. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 15.Januar.2004 Del på Facebook Svart 15.Januar.2004 Hei Albert Har samme motor seg deg i Saga 27. Det du sier om olje forbruk 3-4 mm på 80 timer stemmer ganske bra med det jeg har erfart. Den blå røyken er også det samme som jeg har. Dvs. Den røyker blått etter oppstart, ganske sur blå røyk. Denne avtar etter som motoren blir varm. Men blir ikke helt borte før motoren belastes. Min erfaring er at den også kann komme igjen etter at motoren har godt seg skikkelig varm og da gått lenge på tomgang. Da synker også kjølevanns tempraturen. Derfor også naturlig at røyken kommer igjen. Jeg har snakket med flere som har samme motor og som sier det samme. Årsaken ligger antagelig i kaldstart anordingen. Det er jo ingen form for gløding på denne motoren og heldigvis for det. Nyere motorer fra Yanmar har idag elektrisk styrt avtrekk på kaldstart mens denne motoren styres av kjølevann. Det som imidlertid ikke stemmer med deg og din motor er turtallet. Jeg holder 3600 omdr. uten problem og kanskje mer. Er ikke helt sikker nå da båten står på tørre land. Ivertfall 3600 med fulle tank og full last. Hilsen Kaare Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 15.Januar.2004 Del på Facebook Svart 15.Januar.2004 ......... Det er jo ingen form for gløding på denne motoren og heldigvis for det. .......Hei Kaare! Det er første gang jeg hører en slik uttalelse. De fleste, meg inkludert, ønsker seg (tror jeg i hvert fall!) gløding på dieselmotor, for å lette kaldstart. Kan du forklare litt nærmere? Hilsen, Walter_S Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
880 Svart 15.Januar.2004 Del på Facebook Svart 15.Januar.2004 Av egen erfaring med en Yanmar 22 hk. Denne brukte overhode ikke olje. (ikke merkbart på peilepinnen) Men etter ca 20 år røk ventilsetene og det ble mye blå og svart røyk til slutt. Men i dette tilfellet ble motoren meget vanskelig å starte, selv ved varm motor. I ditt tilfelle er nok ikke det siste tilfelle.... Ellers er blå røyk uten tvil oljeforbrenning. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Albert Svart 16.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2004 Hei Kåre. Takk for utfyllande svar og det var flott at du har gjort dei same erfaringane som meg, bortsett frå det med turtallet på motoren. Då eg kjøpte båten sa selgaren at han ikkje fekk motoren over 3200 omdr. Motor og propell er nøye avstemt frå fabrikken så dersom den er oppgitt til 55 hp/3600 omdr. så skal den kunne yte det, dersom den då ikkje er så slitt at den ikkje klarer det. Min motor går glatt opp i 3800 omdr. utan belastning, men som eg har sagt tidligare så føler eg at den strittar litt imot frå 3200 - 3600. Ein Yanmar dieselmotor som er godt passa kan gå mange tusen timar før den treng omfattande service og reparasjon. Røyken kjem ikkje av oljeforbruk, ikkje av ureine dyser (nye 2003) og rensa no i januar. Ventilklaringa er 0,2 mm som den skal vere. Turboen er rensa og går fint, Dieseltankane er rensa etter at eg oppdaga dieseldyr og alle filter er skifta. Då står det berre att 2 ting: Er dieselpumpa rett innstilt? Leverer den for mykje diesel ? Eller er det normalt for Yanmarmotoren å ryke ein del utan belastning??? Dette må eg sjå på og undersøke nermare, men eg manglar verkstadhåndbok som eg kanskje no får fatt i etter kvart Så ein liten kommentar til Walter_S. Det er faktisk ein fordel å ha ein dieselmotor utan gløding. Dette er batterisparande og ein slepp å tenke på å skifte ut deffekte glødepluggar og få startproblem av den grunn. Eg har ein annan båt med ein Ford 5000 68 hp. Den er på same måten. Eg har utan problem starta den i 17 kuldegrader. Yanmaren blir nok litt tregare å starte når det er kaldt, men det kan kompenserast med ei 60 W lyspære i maskinromet. Varmen frå denne vi også hindre at saltvassdelen av kjølesystemet frys. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Januar.2004 Del på Facebook Svart 16.Januar.2004 Det er faktisk ein fordel å ha ein dieselmotor utan gløding.Dette har vel med konstruksjonen å gjøre?:Forkammer = gløding Direkte innsprøytning = ingen gløding Alle moderne motorer er meg bekjent direkte-sprøytet da dette gir bedre drivstoff-økonomi. Grunnen til at man brukte forkammer tidligere var at dette var den eneste måten å få opp turtallet. Dette endret seg for rundt 10 år siden da Ford kom med en pumpe som kombinerte høyt turtall med direkte-sprøyting. Så vidt jeg husker først benyttet i Transit. Volvos 40-serie hadde også forkammer i starten. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 16.Januar.2004 Del på Facebook Svart 16.Januar.2004 .....Så ein liten kommentar til Walter_S. Det er faktisk ein fordel å ha ein dieselmotor utan gløding. Dette er batterisparande og ein slepp å tenke på å skifte ut deffekte glødepluggar og få startproblem av den grunn. Eg har ein annan båt med ein Ford 5000 68 hp. Den er på same måten. Eg har utan problem starta den i 17 kuldegrader. Yanmaren blir nok litt tregare å starte når det er kaldt, men det kan kompenserast med ei 60 W lyspære i maskinromet. Varmen frå denne vi også hindre at saltvassdelen av kjølesystemet frys. Hei Albert! Først vil jeg gratulere deg med ny og fin båt! Så på hjemmesiden din og skønner at du har oppfylt en drøm om Saga 27 som du har hatt i mange år (drømmen altså!)! Det med gløding er det nok mange meninge om. Har selv en eldre Yanmar 2QM-15 med forkammer og bruker båten hele vintern. Skulle ønske at jeg hadde gløding, for å spare motorslitasje når jeg må kinne opptil 20-25 ganger før den tenner! Da er vedlikehold / skift av glødeplugger en liten pris å betale i forhold på slitasjen på en kald motor som kinner! Lykke til med ditt røyk-problem! Walter_S Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Albert Svart 16.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2004 Hei Walter_s Skjønar godt at du ønskjer deg gløding når du har dei problema med starten. Startgass er heller inga løysing for det er skadeleg for motoren og ventilane i særdelesheit. Ein lur måte å gjere dette på er enten å koble ein forvarmar (gjødeplugg) i innsugningsmanifolden eller å blåse litt varm luft i innsugninga medan ein startar motoren. Dette veit eg er svært effektivt. Hadde ein Sabb 16-18 som var svært vanskeleg sjølv med gjøding, varmluft hjelper. mvh Albert Sitér dette innlegget Link to post
Albert Svart 16.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2004 Hei, Jeg pleier alltid å kinne motoren 2 ganger 10-15 sekunder hvis motoren har stått ubrukt en stund, (noen uker). Jeg holder stopp knappen inne mens jeg kinner. Dette for å fordele olje rundt i motoren før den starter. Oljen renner ofte vekk fra vitale deler etter en stund. I praksis blir det da ofte litt kinning på motoren om vinteren, da den brukes lite da. Dette har jeg praktisert i mange år på flere båter/motortyper. Motoren blir nok fortere slitt med en rivstart på kaldmotor hvis den har stått en stund, enn av at du kinner den og fordeler oljen uten belastning. Hei Walter_s Prøv å koble ein glødeplugg i innsugingsmanifolden eller ganske enkelt; blås varm luft i innsugninga. Dette hjelper godt Albert Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 16.Januar.2004 Del på Facebook Svart 16.Januar.2004 Hei Albert! Jeg har lyst til å komme med et (helt ukvalifisert )svar til ditt spørsmål. Jeg kom til å tenke på om det kunne være at motoren din møter litt unødig motsand i drivverket under gange; altså om det kan være feil i gir, eventuelt i hylsen? Grunnen til at jeg tenker dette er fordi symptomene du nevner er de samme som enkelte kan oppleve ved for tung belastning ( les: for stor propell) Mvh Even " Festina Lente" Sitér dette innlegget Link to post
Albert Svart 16.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2004 Hei. Har tenkt på dette også. Som sagt så er alt utstyret levert frå Saga boats (les sett saman der). Propellhylsa er i aktre delen vannsmurt og så er det ei pakkboks på innsida der ein skal ha i litt fett. Med normal bruk av båten skal det kun vere ei omdreining på fettkoppen ein gong pr mnd. Propellakslingen sviver lett i fri og gearet er med det eg veit heilt ok. Har likevel begynt å tenke på ein teori. Når eg kjøpte båten vart det sagt at tankane var gjort reine i 2003. Så på ein tur ute i havet nord om Stad med ein god del sjø, begynte turtallet på motoren å synke, heilt ned mot 2200 omdr. Eg forstod snart at noko var galt og var berre livredd for at motoren skulle stogge. Kom meg i nødhavn og fekk tømt vannavskiljaren. Tok av filteret og tømte det og prøvde å rense det. (Hadde ikkje nytt filter om bord fordi det var skifta nokre mnd. tidligare) Lufta og starta oppatt. Det gjekk bra ei lita stund, men så begynte problema att. Eg kom meg heim til slutt med 5-6 knops fart. Eg tømte tankane dagen etter og det synte seg å vere fullt av dritt. Etterkvart vart eg så klar over at det var dieseldyr også i tankane. Botnaslammet var ei grå geleaktig masse. Eg gjorde godt reint, spylte og tørka ut alt.(men noko kan ha lagt att bak skvalpeskotta i tankane) Fyllte ny rein diesel på tankane og skifta nytt filter. Problema forsvant med ein gong, men kan det ligge tilbake noko av dette svineriet i pumpa? Er det nokon som har erfaring med det? Har kjøpt BioProtect 2. (1/2 liter nok til 1000 l) Dette stoffet fekk eg i dag så eg har ikkje fått hatt det på tankane ennå. Håper at det gjer som reklamen lovar, å ta effektivt knekken på det som måtte vere att. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 16.Januar.2004 Del på Facebook Svart 16.Januar.2004 Blårøyk er vanligvis oljerøyk. Blårøyk ved oppstart er oftest fordi olje siver ned gjennom ventilstyringene når motoren står i ro. Kvaliteten og eller konstruksjonen på ventiltetningene er ikke alltid som den burde være. All den tid blårøyken forsvinner ved belastning skal du ganske enkelt ikke gjøre noe som helst med det. La det være som det er, det er kun et tegn på at motoren er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 16.Januar.2004 Del på Facebook Svart 16.Januar.2004 Har nokon ein ide om kva som kan vere årsak til problemet? På førehand tusen takk. Kanskje ved å studere følgende site vil du finne svar på spørsmålet ditt. Anbefaler å gå inn diksusjonsforumet for å se om noen har hatt samme problemet. www.yanmarhelp.com/quicklinks.htm Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.