Jump to content

Aluminium vs plast


slars

Recommended Posts

Har hatt alu. tidligere (Buster Magnum). Eneste bakdelene med alu. er at du må ha bunnstoff for alu. (kobberfritt) det er gjerne dyrere en for plast. Alubåter er også generelt dyrere i innkjøp. Det er også litt mer resonnans i skroget, noe som betyr litt mer støy. Ellers er de utrolig stive i skroget, gode sjøegenskaper. Men jeg har vært borti de som har kjørt så pass hardt i dårlig vær at de har klart å deformere bunnen av båten. Ellers er det relativt lett å skru inn ekstra saker og ting. Montere fiskeutstyr og slikt. Men glem ikke jernobjekter i båten som ligger og godgjør seg i saltvann, da får du tæring på aluminiumen.

Link to post

Jeg kjøpte en Aluminiums RIB i vår. Veldig fornøyd. Hadde tidligere en GAP RIB. Lettere å få skader på den. Aluen er lettere enn den gamle, selv om den er stjørre.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

I det siste har man begynt å "pynte" på alubåtene og lakkere dem. Små bulker som man jo lett kan få, betyr at det vil kunne komme vann mellom lakken og aluskroget og da mister man jo noe fordelen ved den "vedlikeholdsfrie" alubåten? Dette er en kommentar fra en som selger, og har solgt og reparert, alubåter i mange år!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...