Tore_L Startet 14.Mai.2003 Del på Facebook Startet 14.Mai.2003 I siste nummer av Båtmagasinet (nr. 5, 2003) var det en imponerende god test av alle de nye walkie talki'ene på markedet. Er testvinneren (Zodiac Me2You) å anbefale, eller bør man koste på litt ekstra for å få en virkelig god radio? Noen som har erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 Mitt standardsvar på det spørsmålet er enkelt og greit - og basert på både min og mange andres erfaring: Ta skrittet fullt ut og anskaff ordentlig VHF. Jeg regner med at kommunikasjonsfagmannen Jo-Eirik snart kommer med en tilsvarende anbefaling mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Svein H Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 Helt greit med VHF, men faktisk greit med begge deler !! Om man kjører et par båter på tur i sammen, er det litt mer uformelt å bruke walkie talkie, dessuten er det mer ledig plass på kanalvelgeren på walki'en. Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Poseidon Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 Jeg er klar over at jeg er forutinntatt og miljøskadet .... Som lisensierte radioamatører hadde vi nemlig en tendens til å se på "Gakki Snakki" som noe mindreverdig Allikevel hadde jeg et slikt apparat ombord i en av mine tidligere båter, sommeren 1987, men den bli ikke gammel før den hadde irritert meg nok til at den forsvant på land og havnet i den mørkeste kroken på loftet. Nei takke meg til noe som inngår i et pålitelig kommunikasjonssystem! mvh Poseidon (med 3 VHF'er ombord) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
OT-flyktning Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 Jeg er klar over at jeg er forutinntatt og miljøskadet .... Som lisensierte radioamatører hadde vi nemlig en tendens til å se på "Gakki Snakki" som noe mindreverdig Allikevel hadde jeg et slikt apparat ombord i en av mine tidligere båter, sommeren 1987, men den bli ikke gammel før den hadde irritert meg nok til at den forsvant på land og havnet i den mørkeste kroken på loftet. Nei takke meg til noe som inngår i et pålitelig kommunikasjonssystem! mvh Poseidon (med 3 VHF'er ombord) Nå tror jeg at du ikke er oppdatert på denne fronten. Ikke at jeg er så spesiellt oppdatert heller men en WalkiTalki idag er noe HELT ANNET enn det var i 1987. Kanskje noen andre vet mer men bland annet overføres vel lyden mer som i et GSM-system, slik at du bare hører det som er ment til deg. Jeg for min del har normal 4-5 mobiltelefoner ombord, fra iår også VHF, men med det lille hva disse nye WT koster (hvis jeg har plukket prisene opp riktig), er det kanskje greit å ha noe sånt i tillegg hjemme (og/eller på båten). Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 Andreas, Det er godt mulig at jeg ikke er oppdatert, men det er også mulig at vi utsettes for en begrepsforvirring. I min lingo så er Walkie Talkie et apparat som opererer i 27 MHz-området, også kalt "11-meteren". I det båndet er problemet ikke bare av teknisk art, for å uttrykke meg litt diplomatisk .... Men hvis man med Walkie Talkie f.eks mener UHF - de små lisensfrie som popper opp overalt - da forstår jeg godt at de kan ha sin anvendelse mellom kameratbåter. På samme måte som de er hendige som "barnevakt" - - - - Når det gjelder mobiltelefoner, så har vi også vanligvis omtrent samme antallet telefoner som antallet familiemedlemmer ombord, men de kom jeg ikke engang på å telle med.. . . . mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
OT-flyktning Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 Andreas, Det er godt mulig at jeg ikke er oppdatert, men det er også mulig at vi utsettes for en begrepsforvirring. I min lingo så er Walkie Talkie et apparat som opererer i 27 MHz-området, også kalt "11-meteren". I det båndet er problemet ikke bare av teknisk art, for å uttrykke meg litt diplomatisk .... Men hvis man med Walkie Talkie f.eks mener UHF - de små lisensfrie som popper opp overalt - da forstår jeg godt at de kan ha sin anvendelse mellom kameratbåter. På samme måte som de er hendige som "barnevakt" Da blir vi enig om begrepsforvirring, ja Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 Som Poseidon har jeg liten peiling både på pris og funksjonalitet på slikt utstyr, hadde en WT i 78, men det var da jeg var ung og uvitende Forøvrig må den enkelte kjøpe det utstyr en mener en kan ha nytte av, bare en ikke lever i den villfarelse at denne type utstyr tas med i kategorien sikkerhetsutstyr, både WT og evt UHF apparat kommer i kategorien "kjekt å ha" sammen med GSM. Sist uke var jeg imidlertid i Kalvåg hos en som driver mye med utleie av båter. Han har vært interessert i å utruste disse båtene med vantette bærbare VHF-apparat for å bedre sikkerheten for de som leier båt. Grunnen til at jeg reist opp var ønske om å sjekke rekkevidde og dekning med et slikt apparat. Vi foretok flere anrop mot Florø radio fra posisjoner hvor det ikke var GSM dekning og i alle områder der det var naturlig for leietakere å ferdes. Ble selv positivt overrasket over resultatet , ingen "sorte hull" vi fikk kontakt på alle de punkt testen ble foretatt. Resultatet ble innkjøp av 9 bærbare VHF-apparat av typen Simrad HT50 over en 2-års periode. Regner med at flere av de seriøse utleierene vil følge etter, slik at vi kanskje kan unngå noen av de tragiske hendelsene som hvert år skjer innenfor denne næringen, forhåpentligvis kan vi også unngå unødvendige leteaksjoner. Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
OT-flyktning Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 Leier vedkommende da bare ut til folk som har sertifikat? Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 Nei det er det som er det utrolige vi har fått Post og Teletilsynet til å gå med på en avtale om at utleier må har sertifikat og selvsagt konsejon på fartøyene, men den som leier gis en innføring i bruk av utstyret av utleier. VHFén skal kun benyttes i nød og sikkerhetssammenheng. Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
bliss X Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 Nei det er det som er det utrolige vi har fått Post og Teletilsynet til å gå med på en avtale om at utleier må har sertifikat og selvsagt konsejon på fartøyene, men den som leier gis en innføring i bruk av utstyret av utleier. VHFén skal kun benyttes i nød og sikkerhetssammenheng.Det var gode nyheter, og et stort skritt i riktig retning for bedre sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 Glemte en liten ting når jeg nå driver reklame for bærbare VHF-apparat. Dersom en vurderer et slikt kjøp, legg på noen ekstra hundrelapper og kjøpe en som er vanntett. Slik at den fungerer selv om en skulle falle overbord. Denne type utstyr blir ofte utsatt for et helt annet klima og bruk (skjærgårdsjeeper, daycruisere, kajakker etc.) og da vil en såkalt "sprutsikker" fort være bortkastet bruk av penger. Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Jo_Eirik Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 Ja Lasse, der skjer faktiskt endel i positiv retning, men det er ofte en tung vei å gå, det er nemlig ikke slik som mange kanskje tror at det er Maritim Radio som styrer alt når det gjelder VHF, konsesjoner priser, etc. Post og teletilsynet skal ha et ord med i laget på alt som gjelder konsesjonbelagt utstyr. Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Poseidon Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 Jo Eirik, Ja det var virkelig gode nyheter! Nå må vi bare håpe at andre utleiere følger fort etter, for her på våre kanter er det jo fast takst med leting etter tyske fisketurister hver eneste sommer. De kommer hit og gir seg ut for å være "fullbefarne sjøfolk" og i virkeligheten begrenser hele fartstiden seg til to runder i en eller annen park i Berlin..... Eller for å si det med en av lensmennene på Karmøy: "Båter som skal leies ut til tyske turister bør festes i land med en lang gummistrikk!" - - - Når det gjelder bærbare VHF-apparater så er jeg også 110% enig med deg, ikke minst i anbefalingen om at de må være ordentlig vanntette. Den som jeg har blir ofte liggende i bunnen av kajakkene når guttene er ute på lengre turer - og da holder det ikke lenge med sprutsikre apparater. Jeg vil forresten ta med et vesentlig poeng til: Apparatene må også FLYTE! Det viser seg nemlig i noen tilfeller at de flyter kun med den letteste batterimodellen - og synker mer eller mindre langsomt med de batteriene som vanligvis brukes. - - - - For noen år siden skulle skoleskipet GANN ha livbåtmanøver; livbåten kom fort og greit ut, men da de var kommet klar skutesiden kom styrmannen ombord i livbåten på at han hadde glemt å ta med VHF'en. Han ropte opp til skipperen som stod på brovingen, og skipperen slapp ned en av de nyinnkjøpte oransje VHFene, den gikk elegant i sjøen - og kom aldri mere opp..... Dette kunne umulig stemme, for de skulle jo ifølge leverandøren flyte! Skipperen var ikke verre enn at han gikk inn og hentet en VHF til, slapp den på samme måte - og det eneste som var igjen var ringer i sjøen.... (Hvis noen lurer på hva som ble sagt, så kan jeg berolige med at GANN drives av en kristelig forening, med offiserer som bekjenner seg til den samme tro....) Det hører visstnok med til historien at leverandøren kom med to nye VHFer, etter å ha erkjent "villedende reklame". - - - - Moral: Kjøp bærbar og vanntett VHF, men det er ikke nødvendig å sjekke flyteevnen i havet - det gjøres minst like bra i en bøtte med vann ..... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jonny Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 (Hvis noen lurer på hva som ble sagt, så kan jeg berolige med at GANN drives av en kristelig forening, med offiserer som bekjenner seg til den samme tro....)Oisann!!!?, Uff da!!!? Å nei så trist!!, eller Søren og!!!? Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 De som flyter er det de som er GMDSS-godkjent? Simrad sin modell flyter ikke, men det er en kraftig klemme for feste i belte og muligheter for å feste en lenke til apparatet. Selv om jeg i utgangspunktet prøver å unngå å reklamere for enkelte merker må jeg si at den Simrad modellen virker meget robust og solid (støtsikker) sett i forhold til andre apparat jeg har sett på, men den flyter som sagt ikke. Dersom de flytbare er i GMDSS kategori snakker vi vel også om en annen prisklasse? Når det gjelder VHF i utleie båter, er det vel også endel som tyder på at det her vil komme et regelverk ganske snart. Utleieren jeg var oss, ønsket å komme i forkant av dette og evt. kunne være med å påvirke sette status for et slikt regelverk, det er som kjent en god del useriøse aktører i dette markedet idag, og forhåpentligvis kan en luke ut endel dersom en stiller visse krav til denne type næring. Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Poseidon Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 Jo Eirik, Jeg kjenner vel egentlig ikke til noen sammenheng mellom flyteevne og GMDSS, og det ville nesten forundre meg om det var slik. Den som jeg har ombord heter vel Navico 250 om jeg ikke husker helt feil, den er grå og har digitalt kanaldisplay. Den ble anbefalt av din solide kollega Finn H. her i distriktet. Han anbefalte den modellen fremfor de oransje, bl.a. på grunn av de små forkrøplede vriknappene for kanalvalg, volum og squelch.... Såvidt jeg husker kan den leveres med 3 forskjellige batterivarianter - hvorav bare den letteste flyter mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jo_Eirik Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 Hvilken kapasistet er det på dette batteriet? på den jeg har er det på 1200mAh og har en standby tid på 35-40timer. Kommer vel litt utav emne her men det får nå stå sin prøve, har fremdels 6 1/2 time igjen av nattevakta , så jeg kan holde på en stund enda. Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Poseidon Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 Jo Eirik, Nei, nå spurte du så "vanskelig" at jeg måtte opp i arkivet mitt og lete etter data Først; VHF'en heter Axis 200 og den leveres av Navico. Batteriene kommer i 3 varianter: Lithium som engangs nødbatteri, og dessuten NiCad på hhv 700 og 850 Ah. Etter min erfaring er batterilevetiden det absolutt svakeste på hele VHF'en, og jeg skulle av og til ønske meg at utviklingen på det feltet hadde gått like fort som den har gått på batteriteknologien for mobiltelefoner. Men, men, det er kanskje på tide at jeg skaffer meg et nytt batteri - det gamle er snart ladet ihjel..... mvh Poseidon PS Her på denne kanten er det på tide å tørne inn. Jeg må stille nypusset hos sjømannslegen kl 0745 for den årlige resertifiseringen av mitt syndige legeme. Ha en fortsatt god vakt! DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jo_Eirik Svart 14.Mai.2003 Del på Facebook Svart 14.Mai.2003 Fant en test av bærbare VHF apparat i båtmagasinet. http://www.baatmagasinet.com/baatweb/bm.ns...c1!OpenDocument Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
GeirKS Svart 15.Mai.2003 Del på Facebook Svart 15.Mai.2003 Ellers så kan jeg også anbefale Simrad HT50, som jeg har. Den virker solid, og jeg har mistet den i dørken mange ganger allerede uten problemer. Radiomottakeren virker også veldig god, og standbytiden virker også veldig bra (flere dager). Senderen har jeg ikke testet mot annet enn bruvakter rett i nærheten, så den kan jeg ikke si noe særlig om. På minussiden kan nevnes at laderen som følger med er litt treg (12-14 timer), og lyden i høyttaleren kunne vært bedre. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Tore_L Svart 15.Mai.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2003 Det var meg som startet dette emnet. Ved å stille noen enkle spørsmål. Merkerlig nok har jeg registrert at INGEN har klart å hjelpe meg. De fleste bidragsyterne har bedrevet en navleskuende intern diskusjon om VHF-radioer! Som virkelig har tatt av! Deltagerne bør virkelig granske seg selv. Hører de i det hele tatt på andre? :discuss Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 15.Mai.2003 Del på Facebook Svart 15.Mai.2003 I siste nummer av Båtmagasinet (nr. 5, 2003) var det en imponerende god test av alle de nye walkie talki'ene på markedet. Er testvinneren (Zodiac Me2You) å anbefale, eller bør man koste på litt ekstra for å få en virkelig god radio? Noen som har erfaring? Har ingen erfaring men er interesert selv, mener jeg kom over noen sånne hos multicom eller ps-data men finner dem ikke igjenn For min del vil jeg bruke disse mellom to båter som går sammen, (slik at vi slipper di h.... tekstmeldingsgreiene til fruene) Burde ikke være nødvendig med noe kjempe dyre greier til det bruket Diskusjoner sklir vel lett ut, men en liten påmindelse retter vel opp på det meste utover det så er en diskusjon en diskusjon Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 15.Mai.2003 Del på Facebook Svart 15.Mai.2003 Var det noe slikt du mente ?? http://www.multicom.no/varedetaljinfo.asp?...VarerSokRes.asp Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 27.Mai.2003 Del på Facebook Svart 27.Mai.2003 Hei!! Ser ut som denne tråden sporet litt av fra WT til VHF, men det er jo greit nok. Jeg lurer på om det gamle Walkie Talkie båndet fortsatt fungerer greit nok til hobbybruk? Har apparat liggende, og ønsker ikke å bruke tusenlapper på VHF ennå. Er det Ok å montere inn gamle FM Walkie? (27Mhz-band) Er det fortsatt folk som bruker dette? RR Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.