Jump to content

Walkie Talkie

Tore_L

Recommended Posts

:confused: :confused: :confused:

Er det virkelig ingen som har Walkie i båten som kan svare på om dette systemet er i drift fortsatt (får man kontakt med noen i Norge?). Selv har jeg ikke brukt det på mange år, men vurderer å sette inn apparatet jeg har liggende.

For meg blir det likevel ikke aktuelt med VHF denne sesongen.........

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Joda, det er bare og prate løs på Walkie Talkie.

Bruker det sjøl i båten, synes det funger veldig bra. Fordelen nå for tiden er at det ikke er så mye støy lenger.

Men jeg har et FM/AM apparat. Jeg bruker gjerne AM når jeg snakker med andre som har tilgang på AM.

Veldig grei kommunikasjon mellom båter i følge osv.

Forøvrig så skal jeg skaffe meg VHF til nødbruk. For det trenger man ikke konsesjon til.

Men skal selvsagt ta VHF kurs til høsten, Greit og ha konsesjon da!

Kjøp deg Walkie i Sverige for da får du også AM. Kun FM som er lov i Norge.

Per Chr.  PR: Aurora

Kjøp deg Walkie i Sverige for da får du også AM. Kun FM som er lov i Norge.

Per Chr.  PR: Aurora

Takk for svaret!!!  :confused:

Har et AM- FM apparat, så da prøver jeg nok å sette inn det.  Ville bare høre om noen hadde det Walkie først.  Her på land er det jo ikke i bruk lenger såvidt jeg vet.

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Det er noen få som bruker det hjemme enda, men mest fyllepreik i helgene! :confused:

Jeg har forøvrig et apparat hjemme også som står på når jeg drar på fjorden, så kan jeg bare rope for og høre om middagen er klar. :confused:

Per Chr. PR: Aurora

• 6 måneder senere...

Vi er en gjeng som skal på båttur sammen til sommeren. Turen går til Gøta kanal. Da vi kjører  i 6 båter, lurer vi på om det er dugelig med en vanlig hånd-holdt Walkie-Talkie til kommunikasjon oss imellom? Ingen har VHF, så det er uaktuelt da det også er dyrere enn noen Hånd-holdte.

Om det er dugelig kommer jo helt ann på hva du forventer, men du må huske at det er jo en sterk begrensning på avstanden mellom båtene deres da. Det skal heller ikke så mye vegetasjon til mellom senderene, før det forringer en walkie. Jeg tror jeg ville lånt to, og så kjørt på en prøve-tur lokalt, for først da kan du få oppleve om det holder mål for ditt formål :cheers:

Om det er dugelig kommer jo helt ann på hva du forventer, men du må huske at det er jo en sterk begrensning på avstanden mellom båtene deres da. Det skal heller ikke så mye vegetasjon til mellom senderene, før det forringer en walkie. Jeg tror jeg ville lånt to, og så kjørt på en prøve-tur lokalt, for først da kan du få oppleve om det holder mål for ditt formål :cheers:

Vi kjører jo i kolonne, så store avstander blir det jo ikke. max 3-400 meter

eller send meg en IM ! :cheers:

Jeg har noen brukte håndholdte tilsalgs, Zodiac selvfølgelig. :cheers:

2 sånne:

samt 1 sånn: ( denne er HELT ny, leveres i eske )

Etter min mening vil dette fungere knallbra til en gjeng "vennebåter" over kortere avstander. Kan på INGEN måte erstatte VHF, men som samband over kortere avstander ( opp til 4 -5 km på flatt vann ) vil de fungere perfekt.

Suzuki

No boat needed..

Vi kjører jo i kolonne, så store avstander blir det jo ikke. max 3-400 meter

Da kan jeg med min erfaring ikke se at det skulle by på noe problem, jeg var bare redd du hadde forhåpninger som da ikke ble innfridd. Men de avstandene er jo ikke særlig mer enn min trådløse telefon skulle klare i fri sikt.

Jeg har også brukt, men stasjonær å selge, men de er jo blitt så billige nye.

Kjøpte et sett walkie talkie til datteren i huset slik at jeg skulle slippe å rope hver gang det var noe :cheers: :cheers:

De ble kjøpt på Toys R us leketøysbutikk, har en rekkevidde på 3 km.. (har testet de og de går faktisk så langt hvis det ikke er for mye hus i mellom)  valg mellom 8 kanaler og kan plugge i ekstern mikrofon og strømforsyning. Slett ikke dumt. Et orntlig leven her hjemme etter det siden mange naboer i 3 km omkrets har kjøpt likedanne, men moro og billigere en teksmeldinger... Hvordan kvaliteten er i forhold til andre har jeg ingen formening om. Men til 430 kroner eller var det 395 så tror jeg det er et greit kjøp..

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Mangen Walkie Talkie dem selger i dag går på 420 - 440 Mhz.. Dette gir dårligere rekkevidde..

Bare en opplysning..

Zodiacen som du ser bildet av er vel en 27Mhz radio og vil være bedre MEN. Du har mye mere støy på Dei 40 kanalene som ble mye brukt før.. Spesielt Utlendiger eller "Spagetti" som vi pleide å si..

26.965 Mhz - 27.405 Mhz er Det som ble brukt før og noen enda bruker..

Har et par slike billige 440 Mhz og dem rekker 1 km i luftlinje med litt hauger og trær imellom..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Mangen Walkie Talkie dem selger i dag går på 420 - 440 Mhz.quote]

Tenkte å kjøpe nye nå til sesongen. Har et sett fra Claes Ohlsson som ble kjøpt for 3 år siden, og de er ikke veldig bra. Betyr det at det er 27 Mhz båndet man bør kjøpe radioer i, da disse gir best rekkevidde? Ser jo at både på QXL, og hos Elkjøp kan du kjøpe dette til en grei pris, men aner ikke noe om båndet disse bruker.

Hilsen Ludde

Hei, jeg kjøpte Cobra micro Talk på elkjøp til 499.  og syns de fungerer overraskende bra. og så holder batteriene lenge. Så de blir nok fine til sommeren for og kalle inn lillegutt i jolla.

De har også noen litt dyrere som skal være mer robuste.

Jdahl

Ville ha satset på de som sender i 27Mhz båndet som de Zodiacene. Det som bestemmer rekkevidden er hvor god antenne du benytter og sendeeffekten. Med en god antenne og en 4 W sender er det ingen problemer å nå opptil mange mil. De direkte bølgene baserer seg på at det ikke er for store hindringer i mellom sender og mottaker. Så har du de bølgene som blir bøyd av i atmosværen. Disse når veldig langt avhengig av forhold i atmosværen. Har snakket med mange utelanske stasjoner og i andre byer.

Artig med Walkie Talkie. Mulig jeg må gå å grave litt i kjelleren  :rolleyes:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Ville ha satset på de som sender i 27Mhz båndet som de Zodiacene. Det som bestemmer rekkevidden er hvor god antenne du benytter og sendeeffekten. Med en god antenne og en 4 W sender er det ingen problemer å nå opptil mange mil. De direkte bølgene baserer seg på at det ikke er for store hindringer i mellom sender og mottaker. Så har du de bølgene som blir bøyd av i atmosværen. Disse når veldig langt avhengig av forhold i atmosværen

Vel .. Det skal og være sakt at frekvensen en radio sender på har i aller høyeste grad en innvirkning på avstand / rekkevidde.

Lavere frekvens = bedre "Long distanse" sendinger..

27 Mhz vil i båt være det beste i forhold til pris... Men husk at ( Som nevt tidligere) at dette erstatter på ingen måte vhf..

Personlig rekord med Walkie Talkie er fra Norge til Rio (Brasil) på am med 0,5 watt...

Spesielle forhold..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Jeg ville idag IKKE velge 27MHz, men har på den andre siden ikke erfaringer med 433MHz.

Jeg prøvde å bruke 27MHz på slutten av 80-tallet, da mobiltelefonen fortsatt var noe eksotisk/dyrt. Problemet er at du pga den lange rekkevidden også får inn masse søppel.

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...