La Digue Startet 17.August.2007 Del på Facebook Startet 17.August.2007 Jeg har problemer med varmgang på min gamle saltvannskjølte 7,5 hk MD 5B. Holder på med sjekk av kjølekretsløpet fra inntakt til eksos, og skal kjøre igjennom kjølekanalene i motoren med Systemrens. Jeg kan tenke meg å demontere saker og ting på motoren, men er litt redd for ikke å få det sammen igjen. Er det noen her på forumet som kan assistere meg, eller vet om en "freelance-ekspert" på gammelvolvo? Å levere hele greia til verksted blir veldig dyrt. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Fenix Svart 17.August.2007 Del på Facebook Svart 17.August.2007 Jeg hadde samme hodepine som deg for et par år siden, og fant dessverre ingen "frilanser" på dette feltet. Det finnes selvfølgelig flinke proffer, men de er som du sier svært dyre (og det er ikke denne motoren verdt). Det finnes en "Gør det själv"-bok - den gir ikke allverdens innsikt, men den hjelper vel noe. Jeg vet ikke på hvilket gjørdetselv-nivå du befinner deg? Sitér dette innlegget Link to post
DELUDE Svart 17.August.2007 Del på Facebook Svart 17.August.2007 Sjekk eksoskrøken, impeller, termostat, kansje du har fått en familie blåskjell i vanninntaket:P Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 17.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2007 Jeg har nå demontert litt av hvert på denne motoren, så mitt "gjør det selv-nivå" og selvtilliten er stigende! Spesielt når jeg får høre at ny motor koster 80 000 og full overhaling av den gamle 25 - 40 000. Å betale for full service på denne motoren er utelukket. Så da er det ikke så farlig om jeg ødelegger den fullstendig ved å forsøke mekke på den. Men enda bedre hadde det vært med litt assistanse. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
La Digue Svart 17.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2007 Sjekk eksoskrøken, impeller, termostat, kansje du har fått en familie blåskjell i vanninntaket:P Eksoskrøken er ny i fjor, impelleren og termostaten skiftet og vannet fosser inn ved inntaket. Men noen av rørene til/fra termostathuset er delvis gjengrodd og bypasshullet på termostathuset er rustet så det er blitt for stort. Dette gjør at det blir lite vann som sirkulerer i motoren. I tillegg mistenker jeg at pumpen er lite effektiv, så jeg skal bytte den lille halvmånekammen og planslipe impellerlokket. Med Systemrens i tillegg tror jeg at jeg skal få det til innenfor mitt gjørdetselv-nivå. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Fenix Svart 17.August.2007 Del på Facebook Svart 17.August.2007 Høres ut som om du har passert mitt gjørdetselv-nivå allerede. Det kan godt hende, og det får vi jo håpe, at du kan utbedre den gamle motoren selv, men bruk ihvertfall ikke mye penger på det, for det lønner seg ikke i lengden. Ikke såkalt "overhaling" heller. Drevia i Lysekil har ny motor til 63.000 med aksel og 79.000 med drev, og dette er svenske penger, atså minus valutaforskjellen. Dette innebærer litt skruing sjøl, men det greier du. Bare les bruksanvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 18.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2007 Drevia i Lysekil har ny motor til 63.000 med aksel og 79.000 med drev, og dette er svenske penger, atså minus valutaforskjellen. Dette innebærer litt skruing sjøl, men det greier du. Bare les bruksanvisningen. Takk for svar. Hvis jeg ikke lykkes med mekkingen, er ny motor alternativet. En kompis av meg har byttet motor selv, så der kan jeg nok få litt hjelp. Det kan jo følge med endel saker med motorbytte, som ny tank, aksling, pakkboks og propell. Så det blir endel timer og kostnader. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.