Jump to content

Hva bør en båt tåle?


Festina Lente IV

Recommended Posts

På Havna på Tjøme i ferien lå de sørgelige restene av det som engan var en 46 fots åpen kallesjebåt. Båten hadde gått for hardt i sjøen og fått inn en bølge over baugen som hadde lagt frontruta flat og fyllt cabinen med vann. Det jeg ikke får til å rime er hvordan åpne båter som dette kan bli plassert i Kategori B, altså tilsynelatende være bygget for å tåle det åpne hav med bølgehøyder over 4m? (6m?) eller hva det står i kravene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Tja si det, denne fra baatmagasinet, sier ivertfall hva de eldre båtene tålte:

 

Viksund Columbi er produsert i ca 700 eksemplarer. Av dem ble en båt kjendis da den falt av en lastebåt på vei til Færøyene i full storm. I en uke drev den førerløse båten rundt i Nordsjøen mens stormen ulte. Da den ble funnet, var båten helt uskadd. Slikt vitner om kvalitet og sjødyktighet. Elementer som fortsatt gjelder for Columbi.

 

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...c5?OpenDocument

 

Hva nye båter tåler aner jeg ikke, har aldri hatt råd til og finne det ut :smash:

Link to post
Det er jo ikke snakk om at båten skal tåle det. Det er snakk om at det ikke skal få katastrofale følger. På bil har man airbag, sikkerhetsbelter, deformerbare soner etc.... .... men det er faktisk mulig å krasje uten alvorlige konsekvenser....

 

Jeg er ikke så sikker på om båtkonstruktørene har samme tankegang på dette området :eek:

Om det skulle skje igjen at en Bavaria 39 mister kjølen ved grunnstøting og det går med liv tror jeg det er i allmennhetens interesse at det blir full politi etterforskning. Alle kort må på bordet, ikke minst for å avklare om det er svakheter i konstruksjonen eller materialfeil.

Link to post
En båt bør ihvertfall tåle enhver sannsynlig påkjenning i det farvannet den er beregnet for. Og det med en god sikkerhetsmargin. (Kanskje? :confused: )

Synes du tar for hardt i. CE merkingen sier noe om farvann og forhold til dels. Eksempelvis CE klasse B betyr noe slikt som kystnære farvann i vind stiv kuling - typisk bølgehøyde 4 meter - 8 meter kan forekomme.

 

Det er ytterst få motorbåter som er i klasse A. Hele Princess serien er f.eks. i klasse B. Man bør ikke krysse nordsjøen i en båt i klasse B.

 

På 80-tallet på sommeren en gang ble man overrasket av full storm 25 m/s fra nordvest i indre Oslofjord. Radioens sending ble avbrutt ca. en time før det skjedde en lørdag formiddag for å varsle om denne vinden. Det varte ikke lenge - og det ble så vidt jeg husker kun materielle skader.

 

Men en grunnstøting i stiv kuling betyr en formidabel energiutløsning. Tror neppe det er praktisk mulig med båtkonstuksjoner som alltid skal tåle det.

 

Noe av sikkerheten må alltid overlates til besetningen.

Link to post

Å vente at båter ikke skal havarere ved grunnstøting er også litt vel optimistisk. To grunnstøtinger er ikke like. Fart, bølger, dønninger, strøm, vind og rene tilfeldigheter påvirker hvordan og hvor hardt båten din treffer grunna. Noen båter er mer solid bygget og tåler en kraftigere smell enn andre, noen båter kan ha en akilleshæl selv om de er meget solid bygget.

 

Når det gjelder hva båter skal tåle av sjø så er det ingen som venter at en motorbåt skal kunne holde full fart i den groveste sjøen den er klassifisert for. Farten skal tilpasses etter forholdene.

 

Du skal ikke seile så veldig langt før du finner områder du ganske enkelt skal holde godt klar av. Farvannet mellom Skottland og Orknøyene har en håndfull gode eksempler, sjekk beskrivelsene.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...