Jump to content

ford 2704et, dysespisser og effektøkning

ole m d

Recommended Posts

Hei.

I min gamle båt sto der en 2704 et den hadde tidligere eier enkelt stilt på mateskruen på dieselpumpen og vis var det 212 hk.

Jeg kjenner til flere som enkelt ved å stille på mateskruen fikk 212 hk.

Ellers kan det nevnes at etter jeg selv utførte full overhaling, leverte min til Sabb her i bergen, for benk kjøring og fikk målebrev på 226 hk.

Obs sa de på verkstedet for dette hadde de aldrigt opplevd før, og justerte den noe ned.

Jeg sitter på oppskriften til dette så om noen er spesielt inntrisert send en pm.

Som andre sier i denne linken vær obs på girkassen.

mvh

Catano

Mvh

catano

Synes fremdeles du skal forhøre deg med KDtrading eller Haugen Maskin først. Undersøkte litt rundt dette i fjor (eller var det 2 år siden?) da jeg selv har en 2704 med 150 hk, og jeg fikk ikke forståelse av at det kun var en slik justering som skulle til fra 180 til 212. Om jeg ville øke min egen til dette nivået trengte jeg iflg begge nevnte kilder først en intercooler for å komme til en "normal" 180 hk, deretter en ny turbo for å kommer derfra til 212 - sammen med justeringer på dieselpumpen i begge tilfeller. I mitt tilfelle med et PRM 310 gir ville jeg nok over 180 hk også ha ny kasse. Begge nevnte steder diskuterte dette villig og serviceinnstilt på telefonen - så det er ingen nevneverdig ekstrakostnad ved å ringe dit først.

I mitt tilfellet var KDtrading relativt positive til en slik økning, mens Haugen var negativ i hovedsak med begrunnelse av motoren kunne forventes å ryke vesentlig mer (nå har jeg ikke intercooler i dag), samt at det ville bli relativt dyrt, og det kunne fort svare seg å sette inn en hvor nevnte endringer allerede var foretatt.

Uansett; lykke til - og hold oss oppdatert med effektene!

Hei, også meg bekjent er det bytte av turbo som skal til for å komme fra 180 til 212. Som industrimotor har den blitt levert helt opp til 250hk, men da beregnet for konstant høy belastning.

Dersom du søker på 2704 på forumet til Båtmagasinet dukker det opp mange gode tips.

Forøvrig skal Euromarine i Stavanger også være gode både på kunnskap og deler.

Lykke til!

mvh Espen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...