Jump to content

Hjelp. Problemer med gammel radar.

Princess 37

Recommended Posts

Har kjøpt meg en "gammel" dame og har litt problemer med diverse gamelt utstyr.

Er det noen som har en manual liggende på en gammel Furuno radar 1931. Jeg får startet radaren men det kommer ikke opp noen ekko fra land eller omkringliggende fartøy. Antennen roterer men får ikke opp annet en avstandsringer på skjermen.?? Noen forslag.

Samme spørsmål om VHF. manual til Sailor Compact RT 2048 ??

Ellers håper jeg det blir en fin September med store mengder av godvær til alle som ferdes på sjøen. :flag:

Hei.

Skulle vel ikke være noen her som har en teknisk manual til Koden MD-3400.

Feil: Når jeg velger sending får jeg ikke sendepuls, men jeg har støy på skjermen. Altså virker hele mottakerkjeden...

TrondT

Red: Hvis noen har koblingsskjema så hadde det vært flott

Redigert av TrondT (see edit history)

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Får du ingen støy e.l. på skjermen når du setter GAIN på fullt?

Leste litt i manualen som FF henviste til. Radaren du har er en bra radar.

Du kan uansett først forsikre deg om at antennen roterer. Det skal den gjøre i St.by også normalt. Du har vel en 100 cm åpen antenne etter det jeg kan se av manualen.

Får du støy en en smal stråle fra senter og ut når du setter GAIN på fullt?

(Brilliance må være skrudd opp).

Hvis du får støy og rotasjon i bildet når GAIN skrues opp, men ikke video så sjekk tuning.

ok.... du får sjekke litt mer og komme tilbake med info så kan vi kanskje hjelpe deg.

Redigert av OLPI (see edit history)

Sjekk først etter dårlig kontakt i antennen, coaxen inneholder videosignalet (ekkoene) så se spesiellt godt etter her.

Når virket radaren sist? Kontakt forrige eier, kansje han har ett triks i ludo? Har den virket før du kjøpte damen så vil jeg anta en liten "brukerfeil". Gain på fullt, rain og sea på minimum.

Hei

Hvis dette er en lignende radar som den jeg brukte senest i natt, så er det avgjørende at den varmer opp før du slår den på.

Min har vribryter der jeg slår den på. Første trinn er oppvarming, og antenna roterer. Etter 1-2 minutter tenner et lite grønt lys og jeg kan slå den over på neste trinn og få inn signaler. Tredje trinn husker jeg ikke hva er uten å se den, men tror det er for tett nedbør ol.

Hvis jeg slår den rett i 2. trinn før den er varm kommer det aldri signaler på skjermen, men ringene kommer.

Da må den tilbake til oppvarmingstrinnet og varme opp før den virker.

Mons

Mons

Takk for Info. skal prøve det forskjellige når jeg kommer hjem fra jobb i Nordsjøen. Radaren virket når jeg prøvekjørte båten så det er nok løse ledninger som er årsaken.

Hadde nede monitoren for rengjøring så det har nok løsnet litt kontakter, Men p.g.a mangel på manual så var jeg usikker på om det var instillingene som var feil. Men har lest manualen og har prøvd de fleste Triksene som brilliance og Gain instillinger uten resultat.

Kommer tilbake med mere info etter feilsøking om en ukes tid.

Takk for Hjelpen alle sammen.

TJA, forrige eier viste ikke hvordan radaren fungerte. skrudde den selv på under prøvekjøring( fungerte da ), står i oppvarming i 2.5 minutter derettter starter alt opp når den tas ut av st.bye. utenom den roterende streken og ekkoene som mangler.

Har en fortid fra fiskebåt og har også kystskipper sertifikat så jeg har "lært" et eller annet om diverse navigasjons hjelpemiddler for ganske mange år siden.

Det som i utgangspunktet var problemet var at jeg ikke kunne finne manualen til Radaren men det fixet Frøken Fryd på et øyeblikk.

Så når jeg bare får komt meg ombord igjen blir nok alt i sin skjønneste orden.

Igjen takk for inspill alle sammen.

Var i kontakt med Furuno en gang jeg hadde trøbbel med radaren. De var utrolig serviceinnstilt. Ut i fra et foto av radarbildet fikk jeg beskrivelse om hva jeg måtte gjøre for å rette feilen. En hendvendelse der kan kanskje hjelpe hvis det ikke er plugger, dårlig kontakt som er feilen.... :flag:

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...