Jump to content

Kjøleskap virker ikke

Frøken Fryd

Recommended Posts

Hei, har ett kjøleskap ombord som går på 12vdc og 110vac/60Hz, det virket senest på 17 mai da jeg hadde byens kaldeste hansa pils. Men nå virker det altså ikke, det har stort sett blitt kjørt på 12v men har slått det på med 220v også (står en 2:1 trafo mellom).

Har aldri feilsøkt på slikt så alle råd er velkommen.

Jeg har ikke dett på noen sikring nei, men det lyseri "power" leden og jeg hører brumming fra skapet. Men det kan jo være andre ting som ikke virker, er det noen som har ett prinsipp diagram på kjøleskap så kunne jo det kansje hjulpet på feilsøkingen.

Det er ett kompressorskap ja, går disse kompressorene på likespenning eller? Da tenker jeg på om 60Hz vs 50Hz kan skade skapet.

Har ikke hatt ute skapet enda men jeg hører altså brumming fra skapet, en litt annen lyd når det går på vekselspenning.

Ingar skrev:
Har du forsøkt å kjøre det på 12V?

Ja det har jeg og det var på 12v det gikk på sist det var i orden, svært sjelden jeg er tilkoblet landstrøm igrunn. Kjører av og til på generator. Prøvde med landstrøm nå i helgen som var og det var lite fres i det da.

Det er vel ikke noe annet som styrer kjølingen enn generatoren er det? Ikke noen ventiler eller noe sånt? (som sagt aldri mekket på kjøleskap) Kunne jeg målt spenningen inn på kompressoren og konstatert om det er feil med styring eller med kjølekretsen? Som det stod i tråden du referete til hadde han lekkasje på systemet, noen fornuftig måte å sjekke dette på?

Det kan stemme at kompressoren går på ac, lyden endrer seg når jeg setter på ac, regner med det kommer av frekvensskiftet.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
  Frøken Fryd skrev:
...Som det stod i tråden du referete til hadde han lekkasje ...

Denne han var meg :seeya:

Frøken Fryd skrev:
...lekkasje på systemet, noen fornuftig måte å sjekke dette på?...

Min forståelse var at dersom kompressoren går, så var det med nesten all sannsynlighet kjølegass som var borte. Noen god måte å sjekke det på tror jeg ikke det var, utover å punktere sløyfa (evt. åpne ventil som jeg ikke hadde). Da vil gassen selvsagt sive ut om det er noe igjen, noe du nok vil høre. Hos meg var det helt dødt når vi punkterte - da fikk vi endelig bekreftelse på at det som skulle vært der var borte.

I forkant hadde jeg da altså forsikret meg om at kompressoren gikk. Hos meg var det nemlig også en vife (kjøling av kompressoren) som laget lyd. Har du en slik? Jeg la hånden på kompressoren (når strømmen var slått på), da kjente jeg bevegelse/"during" i denne. Ergo var jeg sikker på at denne fikk strøm og gikk som den skulle.

R.

Jeg har nettopp gjort akkurat samme erfaring. Årsaken er nok 120 Volt 50 Hz. I spesifikasjonen for airconditionanleggene (som jo også er varmepumpe kompressorer som i kjøleskapet) står det at hvis de kjøres på 50 Hz må ikke driftspenning overstige 100 volt. Effekten blir da redusert med 17 %

Hei

Hadde det samme problemet med mitt kjøleskap, etter og ha kjørt det en stund på landstrøm via trafo 110v 50Hz så ville det ikke

kjøle mer verken på 110v 50Hz eller på 12v.

Løsningen ble og kjøre det på generatoren noen timer på 110v 60Hz etter dette virket det igjen.

Hvilken type kjøleskap har du ?

Er ikke uvanlig med kjøleskapproblemer i 110 v Baylinere har jeg merket meg.

Det skulle vel ikke være et Origo kjøleskap? De trenger 12 V styrestrøm for å funke på 110/220. En kollega svidde av sitt for ikke lenge siden. Ny trafo(tror jeg det var, kan spørre han i morgen) kostet ca 1500,- og da ble det også 220v drift istf 110v

Er det en Norcold (Norcool?) har jeg muligens noe litteratur i båten.

Takker for innspill!

pascal skrev:
Jeg har nettopp gjort akkurat samme erfaring. Årsaken er nok 120 Volt 50 Hz. I spesifikasjonen for airconditionanleggene (som jo også er varmepumpe kompressorer som i kjøleskapet) står det at hvis de kjøres på 50 Hz må ikke driftspenning overstige 100 volt. Effekten blir da redusert med 17 %

Jeg har en trafo på kjøleskapet slik at spenningen inn på kjøleskapet er 120vac 60Hz ved generator og 120vac 50Hz ved landstrøm, at effekten går ned kan jeg godta men det virker jo ikke i det hele tatt nå.

tfjelde skrev:
Hadde det samme problemet med mitt kjøleskap, etter og ha kjørt det en stund på landstrøm via trafo 110v 50Hz så ville det ikke kjøle mer verken på 110v 50Hz eller på 12v. Løsningen ble og kjøre det på generatoren noen timer på 110v 60Hz etter dette virket det igjen.

Hvilken type kjøleskap har du ?

Er ikke sikker på hva skapet heter men jeg har en mistanke om at det er ett Norcold skap, mener å huske det fra ett av papirene (som ligger hjemme). Du kjørte altså dette på 60Hz en stund og det begynte å virke igjen? Litt rart synes jeg da, skulle jo få riktige frekvensen ved 12v?

Whistler skrev:
Er ikke uvanlig med kjøleskapproblemer i 110 v Baylinere har jeg merket meg.

Det skulle vel ikke være et Origo kjøleskap? De trenger 12 V styrestrøm for å funke på 110/220. En kollega svidde av sitt for ikke lenge siden. Ny trafo(tror jeg det var, kan spørre han i morgen) kostet ca 1500,- og da ble det også 220v drift istf 110v

Er det en Norcold (Norcool?) har jeg muligens noe litteratur i båten.

Det er nok Norcold ja, har alltid tilkoblet 12v på det (så lenge det er slått på), går via 2:1 trafo.

Frøken Fryd skrev:
Du kjørte altså dette på 60Hz en stund og det begynte å virke igjen? Litt rart synes jeg da, skulle jo få riktige frekvensen ved 12v?

Det er nok Norcold ja, har alltid tilkoblet 12v på det (så lenge det er slått på), går via 2:1 trafo.

Mitt er også et Norcold skap. Når du kjører det på 50Hz blir trafoen i kjøleskapet glovarm...

Det står vel også i manualen en advarsel om at det kun må brukes på 60Hz.

tfjelde skrev:
Mitt er også et Norcold skap. Når du kjører det på 50Hz blir trafoen i kjøleskapet glovarm...

Det står vel også i manualen en advarsel om at det kun må brukes på 60Hz.

Oki, det har nok vert forøkt på 50Hz men sikringen pleier å stå av så jeg tviler på at det har gått lenge på det. Generatoren leverer 60Hz fortsatt selv om den er bygget om til 220v.

Men ditt begynte å virke igjen etter at du satte 60Hz på det?!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...