Sleipner93 Startet 18.August.2007 Link til dette innlegget Startet 18.August.2007 Hei! Fant dette tilbudet på finn.no og lurer på om det er et bra kjøp? Får man krabbe i slike tegner? Disse tegnene så også ganske robuste ut eller klipper krabben seg bare ut? Sleipner93 Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 18.August.2007 Link til dette innlegget Svart 18.August.2007 Jeg har jo sakt de teinene ikke duger.. De beste teinene er teinene du snekkrer selv. Snekkret 2 teiner selv i fjor sommer... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Avsluttet2 Svart 18.August.2007 Link til dette innlegget Svart 18.August.2007 Tror ikke de fisker like godt som tradisjonelle tre-teiner, men fisker helt fint. Ikke noe problem med at krabbene lager hull i nettingen. Varer i mange år. Var det rømningsvei til hummer?? Det bør det være, ellers må teinene settes dypt. Er av og til litt problemer med lukkemekanismen, men det løses lett med at tauet til teinene festes rundt begge spilene slik at den ikke åpner seg. Teiner av denne typen selges overalt. Har sett de priset fra 50 - 150kr og det virker som kvaliteten følger prisen. Det er også forskjell på størrelsen. For 500 kr gjør du ikke noe dårlig kjøp ved å hoppe på denne pakken, men har du tau og blåser fra før får du 5 teiner billigere enn dette. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 18.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2007 Tau og blåser mangler jeg så jeg mener det er et bra kjøp. Ikke sikker på om det er rømingsvei, det er litt dumt visst det ikke er det isåfall. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 18.August.2007 Link til dette innlegget Svart 18.August.2007 (redigert) Aner ikke reglene for krabbefiske i Rogaland, men her litt lenger nord kan en sette teinene så grunt en vil bare de har godkjente rømningsveier for hummeren. En annen ting er at hummeren faktisk relativt ofte ikke benytter denne bakdøren og må kastes overbord manuelt. Redigert: Kikket litt nøyere på teinene og det ser ikke ut som de har rømningsvei for hummer. Redigert 18.August.2007 av tj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 18.August.2007 Link til dette innlegget Svart 18.August.2007 En må ha rømningsvei for hummer her også. Men så lenge en ikke setter teiner på kvitsøy (Havgapet) så får en ikke hummer likevell... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Ingar Svart 18.August.2007 Link til dette innlegget Svart 18.August.2007 det ser ikke ut som de har rømningsvei for hummer. Fra websiden: Teinen vi selger er god egnet for både krabbe og hummerfiske og har derfor ikke rømningsvei for hummer. Sett deg inni de lokale bestemmelsene når det gjelder fiske av krabbe og hummer. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 18.August.2007 Link til dette innlegget Svart 18.August.2007 Kjøpte noen tilsvarende på MEKK på tilbud for 39 kroner stykke i sommer. Inkludert synketau og blåser regner jeg med at jeg måtte ut med mere enn 100,- kr pr stk, så det der virker som et bra kjøp. Virker solide og greie. Jeg er avhengig av teiner jeg kan felle sammen, og fikk et råd om å feste noe på sidene av tegnene, fordi krabbene ikke liker å ha det helt åpent rundt seg. Er vel derfor tretegnmer fisker bedre... Tenkte å prøve med noen strimler av duk langs sidene når jeg skal bruke dem utover høsten. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 18.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2007 Hva skjer visst noen trekker teinene å finner ut at det ikke er rømningsvei? Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 18.August.2007 Link til dette innlegget Svart 18.August.2007 Om de er satt for grunt og oppsynsmannen sjekker så har du ikke tegner lenger. Har du merket dem forskriftsmessig vil det vel også komme en regning i posten. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.August.2007 Link til dette innlegget Svart 18.August.2007 fordi krabbene ikke liker å ha det helt åpent rundt seg. Det kan så være, men når krabben oppdager det er det jo for sent, den er allerede inni teina.. Mye rar overtro når det gjelder fiske...... Som at fisk blir skremt av motorstøy f.eks... Sitér dette innlegget Link to post
vannoverallt Svart 18.August.2007 Link til dette innlegget Svart 18.August.2007 De jeg har virker nå like greit som krabbeteinene jeg har i tre, og er enklere og dra på, men nå er mine treteiner noe alderstegne, så ?? Uansett krabbe er det i de. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 18.August.2007 Link til dette innlegget Svart 18.August.2007 Akkurat nå er det så mye krabbe at en får i "alt". Har en liten leketeine som vi bruker å hive uti når vi er på stranden. Pleier å fore med blåskjell og slikt og får store strandkrabber og småfisk. Hev denne uti og lot den stå natten over og jammen var det ikke en taskekrabbe blant strandkrabbene. Ungene var selvfølgelig i fyr og flamme og far trodde ikke sine egne øyne. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 (redigert) De teinene fisker minst like bra som store og tunge tre-teiner! Jeg trekker 100-150teiner i året, jevnt fordelt på sammenleggbare, netting, og tre-teiner. Det er faktisk de sammenleggbare som fanger mest krabber! OBS!! Dette med at fluktåpning i teiner gir unntak for reglene om minimum dybde.. Denne regelen gjelder IKKE på Østlandet! Dette er en regel som KUN gjelder for Rogaland, Hordaland og SognOgFjordane! Dybdegrenser for krabbeteiner i hummerfredningsperiodene • Fra svenskegrensen til Varnes fyr på Lista: minimum 25 meter. • Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane: minimum 15 meter. Dette gjelder ikke dersom det er montert fluktåpning i teinene. I disse fylkene er det i tillegg forbudt å sette ut torskeruser i perioden fra 1. juni til 1. oktober klokken 08:00. .... http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/barn_o..._deg_som_er_ung Dybdegrenser for krabbeteiner i hummerfredningsperiodene: - Fra svenskegrensen til Varnes fyr på Lista: minimum 25 meter. - Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane: minimum 15 meter. I disse fylkene er det i tillegg forbudt å sette ut torskeruser i perioden fra 1. juni til 1. oktober. - Møre og Romsdal: minimum 10 meter. Forbudet mot bruk av krabbeteiner på grunnere vann enn 15 meter i Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane gjelder ikke dersom det er montert fluktåpning i teinene. .... http://www.mil.no/sjo/kv/start/arkiv/artic...rticleID=103660 Redigert 19.August.2007 av klikk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Conehead Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 I sommer har vi hatt ute 6 sammenleggbare teiner og 1 treteine. Treteina står for 90% av fangsten....... Sitér dette innlegget Link to post
Makrell Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Har brukt disse teinene fra biltema og fått masse krabber. Jeg har festet til lodd, slik at de ligger mer stabilt på bunnen og fungerer utmerket. Koster 79 kr. pr. stk. https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13577/teiner.jpg Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Treteiner eller sammenleggbare? Alle lokker til seg krabben, men når krabben har spist seg mett (eller det er tomt for mat), så går krabben ut igjen, medmindre kalven (dvs åpningen inn i teina) er konstruert slik at han ikke kommer seg ut. Kalven skal være stram og "lukket", og helst så høyt at krabben ikke kommer til på en lett måte. Her syndes det i mange treteiner, noen er bra og noen er dårlig. De sammenleggbare jeg har sett er også slapp i kalven. Men dette er ikke et stort problem, bare ha i rikelig mat som er knytt fast, og dra de hver dag, gjerne litt tidlig om morgenen, så kommer "de fleste" krabbene med opp... Sitér dette innlegget Link to post
adanedehl Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Gi oss en tilbakemelding når du har prøvd de litt dersom du kjøper. Ser ut som et ok tilbud. Klart de tårler ikke allverden før de blir bøyd og skjev og krabbene kan rømme... Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post
Sleipner93 Svart 19.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Jeg tror jeg må gå for biltema teinene. Jeg vil ha med rømingshull for hummer. Men selger biltema noe billig tau som duger til teinene? Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Jeg har brukt dette. VIKTIG: ikke bruk det billige blåe, dette flyter og sperrer av stort område om du ikke treffer 100% på lengden...! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 19.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Det ser bra ut, noe tips til billige blåser? Sitér dette innlegget Link to post
adanedehl Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Europris har billige teiner, billig synketau og billige blåser Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post
Sleipner93 Svart 19.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Kanskje like så greit å kjøpe der da? Sitér dette innlegget Link to post
arnulfs Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 (redigert) Hmmm...sitat: "En annen ting er at hummeren faktisk relativt ofte ikke benytter denne bakdøren og må kastes overbord manuelt" Min teori går ut på at er det hummer i teinene(skjer ikke så ofte), ja da er det en kjempebonus og måltidet blir bare enda bedre!!! Redigert 19.August.2007 av arnulfs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Hmmm...sitat: "En annen ting er at hummeren faktisk relativt ofte ikke benytter denne bakdøren og må kastes overbord manuelt" Min teori går ut på at er det hummer i teinene(skjer ikke så ofte), ja da er det en kjempebonus og måltidet blir bare enda bedre!!! Nettopp slike holdninger er årsaken til sviktende hummerbestand. Vær klar over at dersom du blir tatt på fersken av oppsynsmann eller privatpersoner så kan resultatet bli store bøter, inndraging av båt og utstyr, og muligens en omgang juling. Jeg vet om flere som har blitt tatt, både ute i båten og i kontroller på brygga! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.