Jump to content

Duger disse krabbeteinene?

Sleipner93

Recommended Posts

Tror ikke de fisker like godt som tradisjonelle tre-teiner, men fisker helt fint.

Ikke noe problem med at krabbene lager hull i nettingen.

Varer i mange år.

Var det rømningsvei til hummer?? Det bør det være, ellers må teinene settes dypt.

Er av og til litt problemer med lukkemekanismen, men det løses lett med at tauet til teinene festes rundt begge spilene slik at den ikke åpner seg.

Teiner av denne typen selges overalt. Har sett de priset fra 50 - 150kr og det virker som kvaliteten følger prisen. Det er også forskjell på størrelsen.

For 500 kr gjør du ikke noe dårlig kjøp ved å hoppe på denne pakken, men har du tau og blåser fra før får du 5 teiner billigere enn dette.

Aner ikke reglene for krabbefiske i Rogaland, men her litt lenger nord kan en sette teinene så grunt en vil bare de har godkjente rømningsveier for hummeren.

En annen ting er at hummeren faktisk relativt ofte ikke benytter denne bakdøren og må kastes overbord manuelt.

Redigert: Kikket litt nøyere på teinene og det ser ikke ut som de har rømningsvei for hummer.

Redigert av tj (see edit history)

Kjøpte noen tilsvarende på MEKK på tilbud for 39 kroner stykke i sommer. Inkludert synketau og blåser regner jeg med at jeg måtte ut med mere enn 100,- kr pr stk, så det der virker som et bra kjøp. Virker solide og greie. Jeg er avhengig av teiner jeg kan felle sammen, og fikk et råd om å feste noe på sidene av tegnene, fordi krabbene ikke liker å ha det helt åpent rundt seg. Er vel derfor tretegnmer fisker bedre...

Tenkte å prøve med noen strimler av duk langs sidene når jeg skal bruke dem utover høsten.

Akkurat nå er det så mye krabbe at en får i "alt".

Har en liten leketeine som vi bruker å hive uti når vi er på stranden. Pleier å fore med blåskjell og slikt og får store strandkrabber og småfisk.

Hev denne uti og lot den stå natten over og jammen var det ikke en taskekrabbe blant strandkrabbene. Ungene var selvfølgelig i fyr og flamme og far trodde ikke sine egne øyne.

De teinene fisker minst like bra som store og tunge tre-teiner! Jeg trekker 100-150teiner i året, jevnt fordelt på sammenleggbare, netting, og tre-teiner. Det er faktisk de sammenleggbare som fanger mest krabber!

OBS!!

Dette med at fluktåpning i teiner gir unntak for reglene om minimum dybde.. Denne regelen gjelder IKKE på Østlandet! Dette er en regel som KUN gjelder for Rogaland, Hordaland og SognOgFjordane!

Dybdegrenser for krabbeteiner i hummerfredningsperiodene

• Fra svenskegrensen til Varnes fyr på Lista: minimum 25 meter.

• Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane: minimum 15 meter. Dette gjelder ikke dersom det er montert fluktåpning i teinene. I disse fylkene er det i tillegg forbudt å sette ut torskeruser i perioden fra 1. juni til 1. oktober klokken 08:00. ....

http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/barn_o..._deg_som_er_ung

Dybdegrenser for krabbeteiner i hummerfredningsperiodene:

- Fra svenskegrensen til Varnes fyr på Lista: minimum 25 meter.

- Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane: minimum 15 meter.

I disse fylkene er det i tillegg forbudt å sette ut torskeruser i perioden fra 1. juni til 1. oktober.

- Møre og Romsdal: minimum 10 meter.

Forbudet mot bruk av krabbeteiner på grunnere vann enn 15 meter i Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane gjelder ikke dersom det er montert fluktåpning i teinene. ....

http://www.mil.no/sjo/kv/start/arkiv/artic...rticleID=103660

Redigert av klikk (see edit history)

Treteiner eller sammenleggbare?

Alle lokker til seg krabben, men når krabben har spist seg mett (eller det er tomt for mat), så går krabben ut igjen, medmindre kalven (dvs åpningen inn i teina) er konstruert slik at han ikke kommer seg ut.

Kalven skal være stram og "lukket", og helst så høyt at krabben ikke kommer til på en lett måte. Her syndes det i mange treteiner, noen er bra og noen er dårlig. De sammenleggbare jeg har sett er også slapp i kalven.

Men dette er ikke et stort problem, bare ha i rikelig mat som er knytt fast, og dra de hver dag, gjerne litt tidlig om morgenen, så kommer "de fleste" krabbene med opp...

Hmmm...sitat: "En annen ting er at hummeren faktisk relativt ofte ikke benytter denne bakdøren og må kastes overbord manuelt"

Min teori går ut på at er det hummer i teinene(skjer ikke så ofte), ja da er det en kjempebonus og måltidet blir bare enda bedre!!! :wink:

Nettopp slike holdninger er årsaken til sviktende hummerbestand. Vær klar over at dersom du blir tatt på fersken av oppsynsmann eller privatpersoner så kan resultatet bli store bøter, inndraging av båt og utstyr, og muligens en omgang juling. Jeg vet om flere som har blitt tatt, både ute i båten og i kontroller på brygga!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...