o.b.lix Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Nettopp slike holdninger er årsaken til sviktende hummerbestand. Vel... Tror ikke akkurat det, problemet er vel helst innføring av trollgarn og ruser som overfisket mye i forhold før. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Andre steder kan man lese at det største problemet er dykkere, men jeg vet ikke. Det som vel må være klart er at kombinasjon av manglende respekt for regelverket, trollgarn og ruser samt dykkere i sum gjør et alt for stort innhugg i bestanden - desverre. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Avsluttet2 Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Når en setter krabbeteiner nærmest i sin egen strandsone og ved holmer en har kilenot-rettigheter er en gjerne litt mer opptatt av å beskytte bestanden enn om en setter tilfeldige steder en ikke har noe forhold til. Vet ikke jeg, men hummeren forsvinner ikke og jeg henter den opp igjen etter fredningstiden. Da har den gytt fra seg og forhåpentligvis kan vi hente hummer i mange år frammover. Hadde jeg sett noen ta med seg hummer fra områdene jeg fisker krabbe i fredningstiden hadde jeg ikke nølt med å anmelde. Sitér dette innlegget Link to post
dione Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 de var jo jev... dyre da Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 20.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 (redigert) Egentlig syns jeg det var meget bra pris. Teinene ser jo ganske robuste ut men det var bare så dumt de ikke hadde rømningshull! Redigert 20.August.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 ...her i Mandal har vi drevet vitenskapelig forskning på krabbeteiner (nesten doktorgrad). En krabbeteine bør ikke være nettingteine. Det viser seg at krabbene vil ha det mørkt! Derfor bør man lage en treteine med brede spiler. Jo mørkere jo bedre. En hummerteine bør derimot være av not med soverom til krabbene. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Svakheten med nettingteiner av billigutgave er at kalven er for slapp og krabbene krabber ut igjen når agnet er fortært... Det kan lønne seg å stramme dette skikkelig opp.. Da fisker de rimelig bra..... Jeg tror ikke krabbene er så veldig opptatt av om agnet er i en nettingteine eller en treteine... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
lano2 Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Fordelene med en såkalt "soveromsversjon", er at krabbene kryber videre inn i et eget avlukke, slik at hummeren ikke føler seg truet. ( Fikk 2 hummer i helga, som ble kastet ut igjen. Her i Mandal gjør faktisk de fleste det ) Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Når er det beste fiske for krabber? Og når har man lov å fange hummer? Oslofjorden.. Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
regina_nei_takk Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 ....holder du på å sette båten ut nå, til hummerfiske ? Sitér dette innlegget Link to post
barentz Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Alt for små teiner når man skal hente noen av denne... Da må man ha teiner som denne på ca. 1,5 x 1,5 x 1,3 Bare lov å fiske 10 hver, men man har jo mange venner uten båt... Og det er vel ingen som bryr seg om man tar noen ekstra. Kontroll? Hva er det, og hvem driver med sånnt...? Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Satte tre teiner i går kveld. Sånne billige sammenleggbare til noen få kroner. Fikk 10 fine krabber. Agn: Noe gammel makrell som hadde ligget i fryseren et par år + sprell fersk makrell og sei som ble fisket rett før teinene ble satt. Så ikke ut som agnet hadde noen betydning for hvilke teiner det var krabber i. Satte på 7 - 10 m. Det må tilføyes at fruen kastet ut sluken samtidig som jeg holdt på med å sette teiner. Fikk en svær sei på 7-8 kg. Altså på bare noen meters dyp. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Sleipner93 Svart 4.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Hei! Slutt og frist meg nå da... Nå fikk jeg lyst på krabbe ikveld...! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.