Jump to content

Duger disse krabbeteinene?

Sleipner93

Recommended Posts

Når en setter krabbeteiner nærmest i sin egen strandsone og ved holmer en har kilenot-rettigheter er en gjerne litt mer opptatt av å beskytte bestanden enn om en setter tilfeldige steder en ikke har noe forhold til.

Vet ikke jeg, men hummeren forsvinner ikke og jeg henter den opp igjen etter fredningstiden. Da har den gytt fra seg og forhåpentligvis kan vi hente hummer i mange år frammover.

Hadde jeg sett noen ta med seg hummer fra områdene jeg fisker krabbe i fredningstiden hadde jeg ikke nølt med å anmelde.

...her i Mandal har vi drevet vitenskapelig forskning på krabbeteiner (nesten doktorgrad).

En krabbeteine bør ikke være nettingteine.

Det viser seg at krabbene vil ha det mørkt!

Derfor bør man lage en treteine med brede spiler. Jo mørkere jo bedre.

En hummerteine bør derimot være av not med soverom til krabbene.

:fishing::fishing::fishing:

Svakheten med nettingteiner av billigutgave er at kalven er for slapp og krabbene krabber ut igjen når agnet er fortært... Det kan lønne seg å stramme dette skikkelig opp.. Da fisker de rimelig bra..... Jeg tror ikke krabbene er så veldig opptatt av om agnet er i en nettingteine eller en treteine...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 1 år senere...

dscn0315.jpg

Satte tre teiner i går kveld. Sånne billige sammenleggbare til noen få kroner. Fikk 10 fine krabber. Agn: Noe gammel makrell som hadde ligget i fryseren et par år + sprell fersk makrell og sei som ble fisket rett før teinene ble satt. Så ikke ut som agnet hadde noen betydning for hvilke teiner det var krabber i. Satte på 7 - 10 m. Det må tilføyes at fruen kastet ut sluken samtidig som jeg holdt på med å sette teiner. Fikk en svær sei på 7-8 kg. Altså på bare noen meters dyp.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...