M/S Bastard Svart 23.August.2007 Link til dette innlegget Svart 23.August.2007 Tenkte på byssa Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 27.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Byssa vet jeg ikke hvilken modell eller noe slikt men tror det er refleks eller hva det heter. Ikke så altfor stor da. Angående propellen kommer jeg med litt gode nyheter. Den virker visst jeg vriv vingene før jeg kobler inn, gjør dette dere kloke eller? Jeg smører også etter hver tur nå ; Vrir smørekoppen til jeg for motstand. Hilsen glad fyr som var ute i ruskete vær i går ! Eller hva Seilaren? Sitér dette innlegget Link to post
myragutt Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Heisann Alle sabb folk. har et problem med propellen min. Har en sabb 2gz. Når æ montere propellen får æ ikke vridd di verken att eller fram. Tar æ av propellen går det lett å ta reverseringa bak å fram. Ka e galt? Har nye thrustringer. Å sånne vingeklossa til begge vængan men di e vanskelig å få på plass. Verkelig trangt Korsen vei skal dæm stå?. Treng verkelig hjelp. =) min propell e vell 480 diameter Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Vingeklossene skal gå lett på plass, og gli lett etter montering. Sjekk om det kan være grader noe sted som gjør at det henger seg opp. Når alt er OK skal propellen være lett å vri... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
myragutt Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Kan æ pusse litt på dæm slik at dem kan bevege sæ fritt?. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 (redigert) Hei myragutt Eg hadde samme problemet på min Sabb propell da eg bytta aksling og akseklosse. Vi måtte pusse ned akselklossen med ei fil. Vi pussa litt og så prøvde vi om det blei bedre. Tok litt tid men det har virka heilt fint siden. Redigert 13.Juni.2013 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
index Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Fil bort skarpe kanter forårsaket av slitasje, og puss gjerne også til vingeklossene slik at de går lett Men ikke puss så mye at det blir unødig slark i mekanismen da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
myragutt Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Tusen takk dette skal prøves =) Sitér dette innlegget Link to post
myragutt Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Da prøvde æ å slipe til vingeklossene slik at dem glei lett fram å tilbake. Fikk litt vridning. Men får ikke vridd den innover. Akkorat som om den stoppe i noe. Har montert nye thrustringer har dette noe å si?. E alså lætt å vri uten propell både fram å att. Montert feil? Treng nån gode tips Sitér dette innlegget Link to post
tommen73 Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 en fordel å ta opp proppelhuset, og få det smurt opp samtidig som båten er opp på land en gang i året for bunnsmøring. Sitér dette innlegget Link to post
E27 Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Ref sitat: Men får ikke vridd den innover. Akkorat som om den stoppe i noe Holdt på å forske på samme for en måneds tid siden. Endte med å file bort noen grader på akselkloss og vinger, som jeg syntes forårsaket treghet og forkiling som hindret full forover vridning. Skulle ikke tro dette trengtes, på propell som ble laget for ca 40 år siden, men det hadde nok skjedd et eller annet siden da, skade og utskifting av deler kanskje.Satte sammen flere ganger og brukte blåfarge for å se hvor delene kom i klem. Satte også sammen noen ganger med bare halve bosset, for å se inni hvor mekanismen stoppet. Som nevnt tidligere innlegg, eventuell filing bør nok gjøres forsiktig for ikke å ta for mye så det blir slakk.Har ikke fått anledning å sjøsette ennå så resultat i praksis er fortsatt ukjent.Mener huske de to små klossene har litt forsenking av hullet i ene enden og at forsenkingen var utover, mot vingen.Ellers, så er hoved delene allerede fabrikk merket for riktig sammensetting, med stemplet 7 tall.Grei beskrivelse i instruksjonsboken, for type 2H fra sidetall 62. Sitér dette innlegget Link to post
myragutt Svart 20.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2013 Akkurat ja. Meine å huske nå at da jeg demonterte var det bare 2 thrustringer nå satt jo jeg inn 3 har dette noe å si? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2013 Det skal være tre ringer da. Så om det bare var to ved demontering har det manglet en... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.