Sleipner93 Startet 18.August.2007 Link til dette innlegget Startet 18.August.2007 Hei! Har et lite problem med propellen på snekka mi for øyeblikket. Det har seg slik at den gir ikke nok vinger når den står fullt framover. Motoren (10hk sabb) for alt for mye turtall når vingene står på fullt framover. I terori burde vel propellen vris mer når den begynner å gå litt fort men det skjer tydeligvis ikke her. For og få vridd vingene fullt må jeg kjøre på litt sakte turtall littegrann så vrir de seg og jeg merker at motoren begynner å "arbeide" med å dra propellen igjenn. Jeg har en liten mistanke om hva dette kan være ; Når jeg kjøpte båten var vi litt redde for at propellen var veldig slarkete. Men noen inne her sa at slike propeller var slarkete så vi trodde det var greit. Men det skal visstnok være en foring man kan bytte inne i propellen for å få vekk mye av slarken? Er det noen som har idè om hva som kan være galt visst det ikke er slarken. Det er også noe groe men jeg skulle ikke tro det ville ha noe betydning? Slik så den ut når båten var på land. Takker for innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 For å sjekke årsaken til slark i propell kan du åpne denne og sjekke tilstanden til thrustringer, vingekloss, akselkloss, propellhode og stevnflens. Det kan være mye slitasje på disse delene. Du må også sjekke at propellhodet er fylt opp med smørefett. Årsaken til at stigningen er for liten kan være at stillskruen for maks stigning er skrudd for langt inn, reverseringshendelen stopper mot motorkassen eller at propellakselen ikke står langt nok inne i akselflensen. MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
fiskekroken Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Når du tar opp båten kan du prøve å slå forsiktig med gummihammer på vingene dette setter ofte klossen på plass det kommer et lite dunk. dette virker ikke hvis ikke vingene står slakt. fyll Deretter med fett med å vri et par tørn på fett koppen. Dette oppstår ved for lite fett for da får klossen plass til å skrikke seg. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 19.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 For å sjekke årsaken til slark i propell kan du åpne denne og sjekke tilstanden til thrustringer, vingekloss, akselkloss, propellhode og stevnflens. Det kan være mye slitasje på disse delene. Du må også sjekke at propellhodet er fylt opp med smørefett.Årsaken til at stigningen er for liten kan være at stillskruen for maks stigning er skrudd for langt inn, reverseringshendelen stopper mot motorkassen eller at propellakselen ikke står langt nok inne i akselflensen. MVH Fiks Det har ikke vært sånn hele tiden mens båten har vært på vannet. Og spaket kræsjer heller ikke med motorkassen. Tror ikke det skal være for lite fett heller, men går denne klossen ut av "lås" visst man ikke smører? Sitér dette innlegget Link to post
fiskekroken Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 (redigert) Jeg kan nesten garantere at nevnte metode virker. Reviserings røret kan ikke flytte seg så det er i propellen feilen ligger. Det er ikke sammenheng mellom hvor mye en smører med fettkoppen. det er hvor fettet legger seg. Ved at du bruker hele vandringen på omstyringen noen ganger vil fettet legge seg riktig og det gamle fettes blir sendt ut akslinghullet. Redigert 19.August.2007 av fiskekroken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 19.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Ok. Men må vel åpne propellen for og finne ut hvorfor den er så slarkete. Kan jo være at fettet bare tyter ut når propellen er så slarkete? Sitér dette innlegget Link to post
fiskekroken Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Det er riktig at feilen kan være slitasje men disse propellene setter seg ganske godt når de er riktig innfettet De kan også være ganske slarkete før det blir krise Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 19.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Vel, denner ganske slarkete! Sitér dette innlegget Link to post
fiskekroken Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Ok da er kanske en større jobb tingen det er få justerings muligheter. heldigvis er det klossen som slites først og koster ikke veldig mye. Men prøv å fette den godt å skruden sammen før du bestiller deler Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 19.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Hvor mye koster en slik klump å en foring da? Håper på at det er det som er slitt. Sitér dette innlegget Link to post
Tarsis Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Hei. Eg husker ein båt min far hadde når eg var liten, i den var det ein sabb 22 hk. Ein dag gjekk me på grunt vatn og propellen tok nedi ein stein. Det som då skjedde var at ein firkantet mutter som er gjenga og lodda på akselen inne i propellen skrudde seg lenger inn på akselen og omstyringa blei fôrskjøve. Ein slik forskyving kan vel også skje i flensen. Eg vill løyst akselen frå flensen og sitt om det er mulig å skyva den fram og bak og om det gir fult utslag på stigninga. Tarsis Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 19.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Jeg tror ikke det kan være problemet for da ville ikke propellen gitt full stigning etter litt kjøring på tomgang. Vil helst ikke løsne den fra motoren så først åpner vi propellen å ser hvordan det ser ut inni der og evt bytter "klumpen" og foring. Men er det noen som har greie på hva den klumpen koster? En foring kan man vel dreie selv? Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Sjekk at akslingen sitter ordenlig fast i flensen på motor, og ikke flyttes frem og tilbake sammen med reverseringsrøret. Har også sett tilsvarende problemer hvis hylsa løsner fra stemmen, da med begrenset utslag på reversering. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Du er selvfølgelig oppmerksom på at der er et stillbart anslag (skrue m/kontramutter) for max. propellstigning utvendig på gearhusets stb.side. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 20.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Du er selvfølgelig oppmerksom på at der er et stillbart anslag (skrue m/kontramutter) for max. propellstigning utvendig på gearhusets stb.side. Hei! Jeg er ikke helt sikker på om hva du mener, er det en skrue med mutter inne som man løsner først for å så skru inn/ut skruen? Men kan denne "endre" på seg når jeg har kjørt i noen måneder ? Sitér dette innlegget Link to post
kajaa Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Hei Sabb eier Du må nok opp på land med båten din for å sjekke dette. Inne i propellhuset vil du finne 3 trustskiver- 2 truster ved forovergange og en ved bakk. Når disse skivene slites vil du få slakke i vingestillingen. Dersom overføring (trekk-kloss og vingelagring i bosset) er god vil du når du kjører presse vingen i fullt forover eller så langt omstyringen tillater. Dersom ikke trekk-kloss evt vingen glir lett kan vingen bli "hengende" i mellompos. evt flytte seg når pådrag/turtall enderes. Ringskifte er enkelt og et sett på tre ringen koster ikke mye. (ringen kuttes og tres inn på aksling pass på retn. på knottene Har også sett at slakke i vinger kommer fra slakke i lagring mellom vingefot og boss. Det skal ikke være nevneværdig slakke i vingen om vrir på denne når trustringer og vinge er OK. Det at dette har kommet plutselig kommer nok av for lite grease i prp.huset Grease fra bakre hylsesmøring innvendig i båten kan bli forlite over tid. At trekk-kloss skulle løsne av seg selv holder jeg for usannsynlig, den sitter vanligvis svert godt. Glir aksling i klemflens vil den slure også, nei du har nok feilen i prp.huset. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Det høres ut som mekanismen henger pga. stor friksjon (slakk, manglende smøring?). Propellvingene får lukkemoment pga. sentrifugalkreftene ved turtall. Derfor blir det lettere å stille propellen mot større stgning når du reduserer turtallet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sleipner93 Svart 21.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Ok da får det fikses til høsten, jeg regner med jeg kan kjøre slik båten er bare jeg ikke bruker for høyt turtall så motoren ikke blir ødelagt? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 23.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2007 Ingen som vet? Nå føler jeg at propellen har blitt enda værre ? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 23.August.2007 Link til dette innlegget Svart 23.August.2007 Har du ikke slipp i nærheten da? Jeg ville tatt opp for og sett, er jo kjedelig om mere skulle bli ødelagt Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 23.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2007 Kanskje det er det som er tingen ja. Er litt usikker for jeg skal jo egentlig ha den på land om vinteren. Er vel lite med fisk på vinteren, og noe turvær er det heller ikke i en kald å ufyselig trebåt! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 23.August.2007 Link til dette innlegget Svart 23.August.2007 Du får montere en Danskebysse i styrhuset Også må du få fikset propellen så fort som mulig, kjedelig med havari i den Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 23.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2007 Du får montere en Danskebysse i styrhuset Også må du få fikset propellen så fort som mulig, kjedelig med havari i den Danskebysse har jeg men det jeg ikke har er plass ! Men skal vel montere varmeapparat koblet til motoren. Angående propellen skal jeg ta en liten prat med far nå snart. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 23.August.2007 Link til dette innlegget Svart 23.August.2007 Vilken type har du? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 23.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2007 Varmeapparat? Har ikke peiling er bare en liten radiator med ei vifte som blåser varmluft. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.