Jump to content

Sabb propell gir ikke fullt vinger?


Sleipner93

Recommended Posts

Hei! Har et lite problem med propellen på snekka mi for øyeblikket. Det har seg slik at den gir ikke nok vinger når den står fullt framover. Motoren (10hk sabb) for alt for mye turtall når vingene står på fullt framover. I terori burde vel propellen vris mer når den begynner å gå litt fort men det skjer tydeligvis ikke her. For og få vridd vingene fullt må jeg kjøre på litt sakte turtall littegrann så vrir de seg og jeg merker at motoren begynner å "arbeide" med å dra propellen igjenn.

 

Jeg har en liten mistanke om hva dette kan være ; Når jeg kjøpte båten var vi litt redde for at propellen var veldig slarkete. Men noen inne her sa at slike propeller var slarkete så vi trodde det var greit. Men det skal visstnok være en foring man kan bytte inne i propellen for å få vekk mye av slarken?

 

Er det noen som har idè om hva som kan være galt visst det ikke er slarken. Det er også noe groe men jeg skulle ikke tro det ville ha noe betydning?

 

propell.jpg

 

Slik så den ut når båten var på land.

 

Takker for innspill!

Link to post

For å sjekke årsaken til slark i propell kan du åpne denne og sjekke tilstanden til thrustringer, vingekloss, akselkloss, propellhode og stevnflens. Det kan være mye slitasje på disse delene. Du må også sjekke at propellhodet er fylt opp med smørefett.

Årsaken til at stigningen er for liten kan være at stillskruen for maks stigning er skrudd for langt inn, reverseringshendelen stopper mot motorkassen eller at propellakselen ikke står langt nok inne i akselflensen.

 

MVH

Fiks

Link to post
For å sjekke årsaken til slark i propell kan du åpne denne og sjekke tilstanden til thrustringer, vingekloss, akselkloss, propellhode og stevnflens. Det kan være mye slitasje på disse delene. Du må også sjekke at propellhodet er fylt opp med smørefett.

Årsaken til at stigningen er for liten kan være at stillskruen for maks stigning er skrudd for langt inn, reverseringshendelen stopper mot motorkassen eller at propellakselen ikke står langt nok inne i akselflensen.

 

MVH

Fiks

 

Det har ikke vært sånn hele tiden mens båten har vært på vannet. Og spaket kræsjer heller ikke med motorkassen. Tror ikke det skal være for lite fett heller, men går denne klossen ut av "lås" visst man ikke smører?

Link to post

Jeg kan nesten garantere at nevnte metode virker. Reviserings røret kan ikke flytte seg så det er i propellen feilen ligger.

Det er ikke sammenheng mellom hvor mye en smører med fettkoppen. det er hvor fettet legger seg. Ved at du bruker hele vandringen på omstyringen noen ganger vil fettet legge seg riktig og det gamle fettes blir sendt ut akslinghullet.

Redigert av fiskekroken (see edit history)
Link to post

Hei.

 

Eg husker ein båt min far hadde når eg var liten, i den var det ein sabb 22 hk. Ein dag gjekk me på grunt vatn og propellen tok nedi ein stein. Det som då skjedde var at ein firkantet mutter som er gjenga og lodda på akselen inne i propellen skrudde seg lenger inn på akselen og omstyringa blei fôrskjøve. Ein slik forskyving kan vel også skje i flensen. Eg vill løyst akselen frå flensen og sitt om det er mulig å skyva den fram og bak og om det gir fult utslag på stigninga.

 

Tarsis

Link to post

Jeg tror ikke det kan være problemet for da ville ikke propellen gitt full stigning etter litt kjøring på tomgang. Vil helst ikke løsne den fra motoren så først åpner vi propellen å ser hvordan det ser ut inni der og evt bytter "klumpen" og foring. Men er det noen som har greie på hva den klumpen koster? En foring kan man vel dreie selv?

Link to post
Du er selvfølgelig oppmerksom på at der er et stillbart anslag (skrue m/kontramutter) for max. propellstigning utvendig på gearhusets stb.side.

 

Hei!

 

Jeg er ikke helt sikker på om hva du mener, er det en skrue med mutter inne som man løsner først for å så skru inn/ut skruen? Men kan denne "endre" på seg når jeg har kjørt i noen måneder ? :crazy:

Link to post

Hei Sabb eier

Du må nok opp på land med båten din for å sjekke dette. Inne i propellhuset vil du finne 3 trustskiver- 2 truster ved forovergange og en ved bakk. Når disse skivene slites vil du få slakke i vingestillingen. Dersom overføring (trekk-kloss og vingelagring i bosset) er god vil du når du kjører presse vingen i fullt forover eller så langt omstyringen tillater. Dersom ikke trekk-kloss evt vingen glir lett kan vingen bli "hengende" i mellompos. evt flytte seg når pådrag/turtall enderes. Ringskifte er enkelt og et sett på tre ringen koster ikke mye. (ringen kuttes og tres inn på aksling pass på retn. på knottene Har også sett at slakke i vinger kommer fra slakke i lagring mellom vingefot og boss. Det skal ikke være nevneværdig slakke i vingen om vrir på denne når trustringer og vinge er OK. Det at dette har kommet plutselig kommer nok av for lite grease i prp.huset Grease fra bakre hylsesmøring innvendig i båten kan bli forlite over tid. At trekk-kloss skulle løsne av seg selv holder jeg for usannsynlig, den sitter vanligvis svert godt. Glir aksling i klemflens vil den slure også, nei du har nok feilen i prp.huset.

Link to post

Det høres ut som mekanismen henger pga. stor friksjon (slakk, manglende smøring?).

Propellvingene får lukkemoment pga. sentrifugalkreftene ved turtall. Derfor blir det lettere å stille propellen mot større stgning når du reduserer turtallet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...