Jump to content

Problemer med radar Raytheon R20

Loma

Recommended Posts

Dette er ein radar som er ca 15 år gammel, men den fungerer greit så eg hadde ikke lyst til å skifte den ut enda. Problemet er at den forstyrrer på VHF`n (skraping) Eg har vert i kontakt med serviceverksted og dei kunne opplyse at dette var eit kjent problem og skulle vert ordna da radaren var ny. Det skulle vert innmontert eit støyfilter som var spesielt tilpassa til denne modellen. Dette er dessverre ikke blitt gjordt og no viser det seg at dette filteret er vanskelig å oppdrive. I mellomtida har vi vist skifta importør så dei dei har ikke dette filteret hos importøren heller. Er det nokon her på båtplassen som kan hjelpe meg med å få tak i eit slikt filter? Det blir liksom heilt feil å skru av VHF`n når eg skal bruke radaren. :seeya:

Ja det er bedre det, man to stykker skader heller ikke, disse filtrene er der mest for å hindre støy å komme ut fra utstyret. Om det er mulig kan du kjøre ledningene flere ganger gjennom filteret så effeten økes. Er det slik at squelchen åpner seg med faste intervaller er nok dette løsningen, en kan også skjerme powerkabelen om den ligger nærme vhfen (og vhf antennenn). Tre en strømpe på den.

Vil ikke støyen minke om en bruker egen, dedikert kabel til batteri for VHF?

Dette er allerede gjordt, Powerkabel og antennekabel til VHF ligger på motsatt side av båten i forhold til radaren, så har er god avstand. Servicemekanikeren som gav meg opplysninger om dette filteret kunne ikke seie noko om hvilket filter dette var. Støyen kommer etter ca 10 min derift av radaren og da er det ikke hjelp i å stramme inn på skvlsjen på Vhfèn. Håper fortsatt på at det er nokon som kan skaffe meg originalfilteret, men eg skal prøver med ferritkjerne på powerkabelen til radaren.

• 2 uker senere...

Antenna er plassert 20 - 30cm over radaren så det er heilt klart ikke her problemet ligg. Dynaplate har eg ikke og det er mulig dette kunne ha løyst problemet men på den andre sida trur eg det er få båter som har dynaplate. problemet ligg nok i at radaren ikke ble oppgradert når den var ny,

Støyen er ganske jevn og kraftig, ikke pulserande som om den skulle komme frå radarantenna

Redigert av Loma (see edit history)

Hei

For å være sikker på at støyen forplanter seg gjennom båtens 12v nett kan du kople VHF'en til et frittstående batteri

som ikke er jordet til båten, hvis du da får støy går den ikke via nettet ombord (det kan være HF støy).

Da kan du også prøve å koble vekk støyen med passende kondensatorer på 12V nettledning.

Bjarne

Støyen er kontunierlig og kommer etter at radaren har vert på i ca 20 min. Da må eg enten slå av radaren (å sette den i standbay hjelper ikke) eller VHF. Har eit VHF handapparat som vanligvis kan nyttast, men dette er etter min meining ikke eit fullgodt apparat. Trur ikke eg har opplevd at støyen har slått inn på handapparatet. (Icom Euro1v)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...