Jump to content

Kan motorbåtene til Bavaria betegnes som mye båt for pengene?

BårdK

Recommended Posts

Snuser litt på større båt og følger jevnlig med på Finn.no på motorbåter fra 33-38 fot og mitt inntrykk er at på bruktmotorbåtsiden så utmerker ikke Bavaria seg som spesielt mye båt for pengene. Gjelder det bare for seilbåtene eller kan det kan det være motorstørrelse som gjør at motorbåtene virker relativt dyre?

Jeg kjøpte meg Bavaria 35 sport i vår. Hadde eid en scand Atlantic som jeg solgte i fjor høst. Jeg må si jeg ble kanon-overrasket over hvor mye jeg fikk for pengene. Det er klart det kan bli ltt subjektv vurdering, så lenge jeg har kjøpt båten, men de som har vært ombord i båten min bare måper av beundring. Nåre det gjelder norskproduserte båter som Scand etc., så er de meget gammeldagse og dårlig utnyttet i plassen. Disse vil få slite i fremtiden, når folk fostår hvor mye mer båt en får fra visse utenlandske produsenter. og så mye mer moderne design

Ja, da, grunnen til at jeg spør er at båtene tiltaler meg, spes. funksjonell innredning og en eksteriøsmessig design som jeg opplever som grei +. Selvfølgelig er "mye båt for pengene" avhegngig av øyet som ser, men motorbåtene til Bavaria opplever jeg som priset i øvre del av middelssjiktet og ikke som rimelige. Mulig de er verdt det, men prisen blir liksom ikke noe pluss lenger, som muligens er det som skal til for at jeg seriøst vil vurdere Baviara motorbåt. Scand er forøvrig uaktelt for mitt vedkommende, selv om 36-foteren ser grei ut og på bruktmarkedet ofte er billigere enn "tilsvarende" Bavaria.

Hva som er mye båt for pengene kan jo diskuteres i det grønne og blå!!

For meg er Bavaria helt uaktuelt med mindre jeg får den kastet etter meg!

Jeg har sett at speisellt bavaria 35 og 42 er veldig brede og derfor gir de VEEEEELDIG mye innvendig volum som er veldig bra når familien skal på langtur, men det som er viktig for meg er sjøegenskaper og en bred båt som B 35 eller B 42 gir dårlige sjøegenskaper!! Var med på en tur opp Raunefjorden for et par måneder siden med en B 35 med kulingvindstyrke!! Huffameg....Var ingen ubehaglig tur, men det vet om mange andre båter i samme klassen som hadde kjørt mye fotere og hatt samme komforten som B 35!! I tillegg gjør alt det innvendig volumt at slag høres mye bedre enn på smale båter!!

Vi kan diskutere oss grønn og blå om funskjonalitet, desing og til og med sjøegenskaper, og det er jo det vi som oftest gjør her på forumet. Det jeg ønsker innspill på er pris sett opp mer intersubjektive eller objektive egenskaper som størrelse, motorstørrelse og utstyrsnivå. Mitt inntrykk er da at Bavaria ikke er spesielt rimelig, men det er altså mulig at jeg tar feil. Er det mao. slik at pris-"ytelses"-fordelen Bavaria er kjent for kun gjelder seilbåtene?

Jeg har en helt annen oppfattning enn Lars petter når det gjelder sjøegenskaper på B-35. jeg syntes (og andre med) at den er kjempebra i sjøen. Nå bor jeg på sørlandet, så sjøegenskaper er kansje ikke så viktig som på vestlandet. hvis det blåser kuling (noe det gjør sjeldent å sørlandet) gidde.r jeg ikke gå ut ibåt. Når det gjelder B-35, så er den større og mer romslig enn f.eks. Windy 37 mistral. En mistral må du gi over 3 mill. for, så jeg kan ikke forstå at noen kan si at Bavaria-35 sport er priset i det øvre sjiktet. Det er nok endel gammeldagse folk som fortsatt tviholder på det at det er kun de norske båtene som er kvalitet (mye teak) .Den yngre garde er nok av en annen formening. Jeg føler at jeg har en hytte på sjøen i motsetting til hva jeg følte med atlantic'en.( En ny Scand atlantic er dyrere enn en B-35 sport. )

Nåre det gjelder norskproduserte båter som Scand etc., så er de meget gammeldagse

Gjelder "etc" Windy, Skilsø 36FB mv.?

Forøvrig må folk få lov å velge båter som de vil, ut fra sine behov vil sikkert Bavaria oppfylle mange folks behov. Ut fra det jeg har sett av priser på ferdig båt, skiller ikke Bavaria seg veldig ut i fra konkurrerende merker.

For meg er det et moment å kjøpe norsk når det er mulighet for det, artig at noen norske leverandører leverer gode konkuransedyktige produkter også internasjonalt (Windy).

Men hvorfor har Scand solgt over 1000 stk av Baltic'en, ofte til unge småbarnsforeldre..........?

En mistral må du gi over 3 mill. for, så jeg kan ikke forstå at noen kan si at Bavaria-35 sport er priset i det øvre sjiktet.

Jeg skrev øvre del av middelssjiktet prismessig. Windy er vel i øvre del blant de dyreste båtene, sammen med f.eks. Nidelv, Nimbus og mange andre. Mange amerikanere er jo rimelige, men de med masse plysj er ikke aktuelt for meg. Nordic Ocencraft er et eksempel på en tilsynelatende (kun sett bilder og specs) fin båt med et bra "pris-ytelses-forhold", samt at en del Cranchibåter ser ut til å være greit priset på bruktmarkedet, til tross for at de vel har en litt "high-class image"?

Redigert av BårdK (see edit history)
quote.gif
Vi kan diskutere oss grønn og blå om funskjonalitet, desing og til og med sjøegenskaper, og det er jo det vi som oftest gjør her på forumet. Det jeg ønsker innspill på er pris sett opp mer intersubjektive eller objektive egenskaper som størrelse, motorstørrelse og utstyrsnivå. Mitt inntrykk er da at Bavaria ikke er spesielt rimelig, men det er altså mulig at jeg tar feil. Er det mao. slik at pris-"ytelses"-fordelen Bavaria er kjent for kun gjelder seilbåtene?

Han naboen min som har den B 35`en som jeg snakket om tidligere sa at han valgte B 35 utifra pris og plassforhold. Han så og prøvekjørte også bla. på Windy 35 Khamsin. Han hadde da inntrykk av at man får akkurat det man betaler for. Khamsinen lå 700 000kr høyere i pris, og var utstyr deretter(2 vindusviskere og defroster var standar). Var en mye lengre standarutstyrliste her enn på Bavaria.
Men han valgte B 35 fordi den var mer egnet for familien og pga prisen, plassen og han bruker bare båten i godvær.

Jeg har en helt annen oppfattning enn Lars petter når det gjelder sjøegenskaper på B-35. jeg syntes (og andre med) at den er kjempebra i sjøen. Nå bor jeg på sørlandet, så sjøegenskaper er kansje ikke så viktig som på vestlandet. hvis det blåser kuling (noe det gjør sjeldent å sørlandet) gidde.r jeg ikke gå ut ibåt. Når det gjelder B-35, så er den større og mer romslig enn f.eks. Windy 37 mistral. En mistral må du gi over 3 mill. for, så jeg kan ikke forstå at noen kan si at Bavaria-35 sport er priset i det øvre sjiktet. Det er nok endel gammeldagse folk som fortsatt tviholder på det at det er kun de norske båtene som er kvalitet (mye teak) .Den yngre garde er nok av en annen formening. Jeg føler at jeg har en hytte på sjøen i motsetting til hva jeg følte med atlantic'en.( En ny Scand atlantic er dyrere enn en B-35 sport. )

Når du sier at Windy 37 Mistral er ca 1 mill dyrere enn B35 så koster det flesk å si at "jeg kjører Windy" Windy tar seg godt betalt bare for merkenavnet, men kundene kommer tilbake for Windy er kjent for kvalitet, kvalitet, kvalitet.
Men jeg tviler ikke på at byggekvaliteten på en Bavara 35 er like god som på en Windy!! Men forskjellen er hva båtene er konstruert for. Jeg kan aldri tenke meg at Bavaria gikk etter rike kunder, men heller etter familiefaren som vil feriere med familien og derfor må mor like seg i båten, og mor liker mye plass! Jeg har et inntrykk av at bla Windy 35 khamsin og 37 Mistral mer er guttebåter for rike gutter enn familiebåten. Jeg har selv vært i B35 og må si meg mektig imponert over all plassen som var der. 2 sovekabiner, med romslig bad, og kjøkken er ikkje ofte man finner i 35 fotere.
Angående dette med sjøegenskaper så bruker jeg båten til og fra hytten og en og annen gang til en helgtur og pga. hyttetransporten er jeg opptatt av at båten kan gå i den timen det tar til hytten uten problemer og er ikke så opptatt av plassen ombord.

Vel, jeg har sett både Bavaria 32 Sport, Doral Prestancia og Nordic Ocean Craft 33. Jeg har den oppfatningen at man får det man betaler for. Bavaria og Nordic er mye båt for pengene, men om kvalitet er det som teller går man lengre opp i pris. Jeg syns heller ikke at Bavaria 35 Sport var noe rimelig når utstyret ble krysset av (Merk: utstyr som frakt 60 000kr, kalesje 30 000kr, stoffing 20 000kr og klargjøring 20 000kr). Når jeg fikk prisene på hva de skulle ha for dette falt smaken på Bavaria helt bort. Når jeg ser på finn.no ser jeg også at Bavaria 35 sport har sunket opp til 200 000kr på bare 1 år. Det er for meg skremmende. Nå har jo også 37 Sport tatt over for 35 sport. Jeg vet om en som hadde en Nordic og der falt både sjåførstol, luke og diverse av. Han gikk over båten flere ganger og måtte skru og mekke. Til slutt leverte han tilbake hele båten og nå er båten på vei til fabrikk for å reproduseres grunnet den dårlige kvaliteten.

quote.gif

Jeg har et inntrykk av at bla Windy 35 khamsin og 37 Mistral mer er guttebåter for rike gutter enn familiebåten.

Helt enig. Gutter som er opptatt av å ha båter som holder år etter år, som er bygget for norske forhold og som familien har stor glede av fordi båtene både har svært gode sjøegenskaper og plass ombord. Plassen er ulikt utnyttet i W35 og W37. W35 har stor cockpit - W37 har både stor cockpit og god plass under dekk. at Windy bare er til for "rike gutter" er jeg ikke helt enig i - at det er dyre båter er jeg enig i - men det kan jo hende at enkelte prioriterer annerledes enn andre også. Jeg tror også det gjenspeiles i hva slags kunder Windy har.

Det står en bruktbåttest av W37 i siste Motorboat and Yachting for de som er interesserte.

Ettersom vi i Norge har fenomener som solgangsbris som kan komme opp i 10-12m/s vil jeg anbefale alle som skal kjøpe seg båt å ta seg en tur ut det skummer litt på bølgetoppene. Om noen er seriøst interesserte i W37 stiller jeg gjerne opp med testbåt :smiley:

For min del er ikke større Bavaria aktuelt - jeg synes ikke kvaliteten på innredning, dashbord etc holder på større båter som brukes på åpent vann. De mindre båtene opp til 33 fot synes jeg er mye båt for pengene. En annen ting jeg stusser på er prisen for en hardtop. Mener å huske at den koster godt over 200.000 for en 42 foter.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

HT'en min kostet ca 90.000 kroner. Tror den i dag koster ca 120.000 kroner.

Jeg tror også at man generelt bør se på hva som er standard utstyr på båter før man sammenligner listepriser. Om ikke jeg husker feil er baugpropell standard på Bavaria - det er det ikke på Windy. Men Windy har mer enn 1 vindusvisker :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Interessant spørsmål. Selvsagt på ingen måte objektiv, men om en sammenligner f.eks. min egen båt (29 sport, 06 mod) med båter i tilsvarende prisklasse er f.eks. disse sammenlignbare:

- Nor Star 290

- Joda 290

- Marex 290

Alle sammen er kortere og dermed mindre volum en Bavariaen. F.eks. så er 29 sport 9,28 i skroglengde. Nor Star 290 er vel omtrent 8,70. Det er faktisk to fot forskjell! Omtrent samme med Joda`en og Marex`en. Så kan vi diskutere til vi blir blå hvilke løsninger vi liker, hva som er bra finish osv., men størrelse og volum er nå en gang viktigste faktor for pris på båt. Dette var en av flere viktige faktorer for meg.

Sammenligner en båter i omtrent samme størrelse har vi f.eks:

- Nidelv 300

- Joda 310

- Scand Baltic

Nidelven betaler du omtrent 400.000,- mer for (det er en BMW 320 omtrent det!). Joda`en og Balticen 100 - 150.000,- mer for. Så får selvsagt hver og en vurdere hva en vil betale for. Selvsagt får du en lekker båt om du kjøper en Nidelv, men hverken løsninger eller pris tiltaler meg. Balticen er en som jeg absolutt kunne vurdert, men denne blir som halvplaner en annen type båt. Ut fra eksempelet mener jeg at Bavaria er mye båt for pengene om en legger objektive kriterer som størrelse og volum til grunn. Løsninger, finish, linjer osv. blir ofte mer subjektive kriterer der en vektlegger ulikt.

Gode eskempler på priser på båter rundt 30 fot, Swande, jeg titter i sjiktet 33-38. Ellers er Windy flotte båter, derom ingen tvil, men jeg skal nok ikke opp i det prisleiet (og dersom jeg skulle hadde jeg nok gått for en Nimbus 340 Commander eller noe i den retning).

Min neste båt blir nok enten en FB-variant på mellom 33-35 fot eller en stor "day"-cruiser på mellom 34-38 fot. Foreløpig psykologisk prisgrense er vel rundt 1,5 mill. og ser at jeg kan få 2004/2005-modeller av Nordic Oceancraft 38 for den prisen, og løse skruer og beslag må vel ha blitt festet av tidligere eiere på 3-4 år :smiley: . På den annen side er jeg litt skeptisk til disse polskproduserte båtene som det vel ikke er solgt så mange av her i landet, og dessuten setter jeg pris på lite skrangling og deler som løsner i litt sjø, som i min nåværende Nimbus 31 (som er bittelitt for liten.....).

Hvis du er begymret for det råder jeg deg ikke til å kjøpe Nordic (jeg må vel også tilføye at jeg har dårlig erfaring med forhandleren, for tror du dem sender ut norske arbeidere når båten skal overleveres til selgere? Nei, dem bruker polske arbeidere som ikke kan norsk!).. Uansett.. Baugpropellen, som visstnok skal være støpt i form hos fabrikk, så virkelig ikke ut. Det der kan umulig være levert fra fabrikk og så ut som noe etterpåklistret vræl. For all del, nå skal jeg ikke bare være negativ til Nordic, men hvis du ikke liker at ting detter fra hverandre, styringa kåler seg til og skranglelyder anbefaler jeg deg å kjøpe en båt med mere kvalitet.

Nei, jeg kommer nok ikke til å kjøpe Oceancraft, men det er i alle fall et eksempel på båter hvor størrelse-pris-utstyr-forholdet er gunstig, men så er det vel også mulig at kvaliteten ikke holder mål (hva som er fordommer mot polske arbeidere og hva som er riktig her er det vel vanskelig å vite noe om, samtidig som det er grunnlag nok til å være skeptisk).

Sammenligner en båter i omtrent samme størrelse har vi f.eks:

- Nidelv 300

- Joda 310

- Scand Baltic

Nidelven betaler du omtrent 400.000,- mer for (det er en BMW 320 omtrent det!). Joda`en og Balticen 100 - 150.000,- mer for. Så får selvsagt hver og en vurdere hva en vil betale for. Selvsagt får du en lekker båt om du kjøper en Nidelv, men hverken løsninger eller pris tiltaler meg. Balticen er en som jeg absolutt kunne vurdert, men denne blir som halvplaner en annen type båt. Ut fra eksempelet mener jeg at Bavaria er mye båt for pengene om en legger objektive kriterer som størrelse og volum til grunn. Løsninger, finish, linjer osv. blir ofte mer subjektive kriterer der en vektlegger ulikt.

Interessant spørsmål fra trådstarter, og Swande har et informativt innlegg om sammenlignbare båter på ca 30 fot. I august 2005 fikk jeg et godt tilbud (ca 30 K under "messepris") av Lunde Båt Motor på ny 2006-modell Bavaria 29 Sport med D6-310 og mye utstyr. Jeg holdt på å slå til, men av forskjellige grunner valgte jeg i stedet en ett år gammel Nidelv 300 Sport. Den har KAD300 istedenfor D6-310, men i og med at Nidelv 300 Sport er litt lettere enn Bavaria 29 Sport har N300 med KAD300 omtrent samme prestasjoner som BMB29 med D6-310. Nidelven min er enda bedre utstyrt enn Bavariaen, og jeg måtte gi i overkant av 100 K mer for denne enn for ny BMB29, og det har jeg ikke angret på. Midtkabinen er romsligere i BMB-en, men cockpiten er større i Nidelven. I tillegg opplever jeg at Nidelven har mange funksjonelle og praktiske løsninger som jeg ikke fant i Bavariaen (jeg er kanskje ikke helt objektiv), og kvaliteten på Nidelven er veldig god.

Ut fra mine erfaringer er det altså ikke veldig stor prisforskjell på Bavaria 29 Sport og en norsk kvalitetsbåt av tilsvarende størrelse.

For planende motorbåter utgjør prisen på motoren en relativt stor andel av hele båten. Bavaria betaler nok omtrent (nesten) det samme for de grønne motorene som andre båtprodusenter, og det er nok grunnen til at prisforskjellen for motorbåtene er mye mindre enn for seilbåter.

Hilsen hos

For planende motorbåter utgjør prisen på motoren en relativt stor andel av hele båten. Bavaria betaler nok omtrent (nesten) det samme for de grønne motorene som andre båtprodusenter, og det er nok grunnen til at prisforskjellen for motorbåtene er mye mindre enn for seilbåter.

Tror mye av konklusjonen ligger i det med motor. Skal jeg ha "mye for pengene" ser det ut til at jeg må gå over til seilbåt, kjøpe polsk, eller amerikansk med høy plysjfaktor - ergo. ender det vel opp med at jeg beholder Nimbusen ett år til eller må nøye meg med noe mindre fotøkning enn ønsket.

Redigert av BårdK (see edit history)
Jeg er glad jeg ikke skal selge Bavaria 35 sport på Finn.no i disse dager. Ligger vel 7-8 stk. av bare 2007-modeller. Kanskje mulighet til å gjøre et kupp senere i høst?

Ja, og hvorfor er det? Jeg blir skeptisk til Bav når det ligger så mange ute. Og at de til og med er så nye. Er det kanskje fordi Bav. dreit seg ut og tok ut 35 Sport av produksjon i år? Bav 35 Sport har så vidt jeg vet kun eksistert i 2 år.. Nå erstattes den altså av 37 sport. Tullete..!

Ikke vet jeg, men det virker som om det har vært en del import utenom forhandler. Kanskje mange som har fått billig båt og sett muligheten til å tjene litt på det etter en sesongs bruk. Men med så mange til salgs skal det vel godt gjøres å få fra 1,85 til 2 mill. for disse?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...