Jump to content

Kan motorbåtene til Bavaria betegnes som mye båt for pengene?

BårdK

Recommended Posts

I fjor høst lå det også mange B-35 sport tl salgs på Finn.no, og da til enda laver priser enn de som ligger inne nå. Jeg tenkte at det ville komme mange til salgs i vår, men der tok jeg feil! Jeg var heldig og fikk tak i en på forsommeren, og det angrer jeg ikke på. Sannheten er at B-35 er en kjempebåt! Den er passelig stor for norske fohold og er ei skikkelig hytte. Har ikke hatt noe tull med min båt. Dette er kvalitet. Dere som sværger til "norsk kvalitet" følger ikke med i tiden!

Dere kan bare glemme å få tak i en B-35 til spot-pris, da alle B-35 eiere vet hva de har og hva den er verdt. i og med at Bavaria har sluttet å produsere B-35,

vil bare føre til at de som er på markedet, bare vil bli mer ettertraktet. De nye typen Bavaria (B-37 er for stor og B-33 er fo liten) passer ikke for norge.

IDere kan bare glemme å få tak i en B-35 til spot-pris, da alle B-35 eiere vet hva de har og hva den er verdt. i og med at Bavaria har sluttet å produsere B-35,

vil bare føre til at de som er på markedet, bare vil bli mer ettertraktet. De nye typen Bavaria (B-37 er for stor og B-33 er for liten) passer ikke for norge.

Jeg er også ny eier av BMB35 i år, og tror/ håper at Benna har rett i at bruktprisen vil holde seg. Har truffet mange BMB35 eiere i sommer og alle mener at 33 er for liten og at den nye 37 foteren er super, men litt dyr. Du må legg epå 400k for å få en slik sammenlignet med en pent btukt 35. Plassmessig er det enorm forskjell på nye 33 og 35, og personlig synes jeg at 35 foteren er mye penere i designet. 37 foteren er jo en kjempebåt, men det er klart at ferdig påplusset utstyr koster den fort 2.100.000, og konkurrerer med flere andre alternativer.

Ellers ser jeg at det ligger mange 35 på Finn.no. Noen av disse er egenimporterte båter som er tatt inn utenom Lunde båt, og jeg mistenker at reklamasjonsjobb på disse både koster penger og tar laaaang tid. Ellers er det et par båter som også var til salgs i fjor, men ble trukket av ulike årsaker som dukker opp igjen nå.

Båten vår har vært glimrende i sommer, og mange båter i omløp betyr jo ikke at prisen synker. Det beste eksemplet på dette er vel Scand Baltic, uten sammenligning forøvrig. Ligger 40+ stk til salgs akkurat nå, og de starter på 470k og da er båten snart 25 år gammel. :smiley:

Mye båt for pengene? Mye plass, bra kvalitet på det jeg har sett, god i sjøen og stort sett utstyrt bare med standard komponenter fra de beste produsentene. Når vi kjøpte vår båt var dette den båten som ga oss mest for de pengene vi hadde, så fra vårt ståsted er svaret ja. Vi hadde lyst på andre alternativer med for de samme pengene, ble de mindre og/ellere eldre, så vi føler at dette var et riktig båtkjøp for oss.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

Til lykke med flotte båter Benna og Ludde. Dere bekrefter også mitt foreløpige inntrykk om at de nye 33 og 37 prismessig ikke kommer spesielt godt ut. Men, for ordens skyld, det er ikke noe galt i det og dere som har Bavaira bør jo være glade for det.

Dere som sværger til "norsk kvalitet" følger ikke med i tiden!

Norske produsenter lager båter som aldri før.

Windy, Askeladden, Marex, Skibsplast m.fl, hvordan kan du si at disse ikke følger med i tiden? Selger både nasjonalt og internasjonalt.

...Skibsplast har eksistert i 50 år med gode resultater i en årrekke.....Scand har produsert over 1000 Baltic..........flaks eller?

ps...flott du er fornøyd med båten din.....kanskje andre også er det.......

Ja at svenskene kan lage båt det er det ingen tvil om. Til og med Windy produserer mange av båtene sine der.

Det stemmer. Windy overtok Storebros verft i Västervik for ca 5 år siden. Her bygges de minste og største Windyene, dvs Oceancraft 760/761 og Windy 52, 53 og 58. Den nye litt mindre på rundt 47 fot skal også bygges her.

Det er gode båtbyggertradisjoner i Kalmar län og det satses mye på kompetanse. Bla skal det settes i gang et høyskolestudium i båtbygging her. Storebro båtene bygges i en liten by midt i landet ca 7 mil fra Västervik - like ved Vimmerby om det er noen som kjenner igjen stedet etter å ha vært på Astrid Lindgrens Värld.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ser at den billigste med diesel ligger på 126.000 Euro, men det tilkommer vel de 16.900 Euro ved eksport slik at prisen ender på ca 143.000 Euro eks. frakt, HK avgift og moms, som gir en pris i Norge på ca. 1.550.000. Skal man ha "normalt" ekstrautstyr i Norge, som teakdørk, vinsj bak, komplett kalesje, etterisolering av motorrom og litt annet småtteri, kan man muligen ende opp med å få båten noen kroner billigere enn ved å kjøpe her, men mye er det ikke.

Ser man dette i relasjon til at det er en båt som har gått i utleie i Kroatia, eller Middelhavet generelt for den delen, tror jeg besparelsen vil bli svært liten.

Før vi kjøpte vår båt var jeg i kontakt med flere alternative selgere i utlandet, både av Bavaria, Gobbi og Cranchi, og landet på at det å få til en ok pris på en båt på Østlandet, totalt sett ble den beste løsningen.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

Interessant spørsmål fra trådstarter, og Swande har et informativt innlegg om sammenlignbare båter på ca 30 fot. I august 2005 fikk jeg et godt tilbud (ca 30 K under "messepris") av Lunde Båt Motor på ny 2006-modell Bavaria 29 Sport med D6-310 og mye utstyr. Jeg holdt på å slå til, men av forskjellige grunner valgte jeg i stedet en ett år gammel Nidelv 300 Sport. Den har KAD300 istedenfor D6-310, men i og med at Nidelv 300 Sport er litt lettere enn Bavaria 29 Sport har N300 med KAD300 omtrent samme prestasjoner som BMB29 med D6-310. Nidelven min er enda bedre utstyrt enn Bavariaen, og jeg måtte gi i overkant av 100 K mer for denne enn for ny BMB29, og det har jeg ikke angret på. Midtkabinen er romsligere i BMB-en, men cockpiten er større i Nidelven. I tillegg opplever jeg at Nidelven har mange funksjonelle og praktiske løsninger som jeg ikke fant i Bavariaen (jeg er kanskje ikke helt objektiv), og kvaliteten på Nidelven er veldig god.

Ut fra mine erfaringer er det altså ikke veldig stor prisforskjell på Bavaria 29 Sport og en norsk kvalitetsbåt av tilsvarende størrelse.

For planende utgjør prisen på motoren en relativt stor andel av hele båten. Bavaria betaler nok omtrent (nesten) det samme for de grønne motorene som andre båtprodusenter, og det er nok grunnen til at prisforskjellen for motorbåtene er mye mindre enn for seilbåter.

Ingen tvil om at du har skaffet deg en fin båt, og også til en god pris skulle jeg mene. Sammenligningen din med ny Bav 29 sport er ok, men husk at det faktisk er blitt med båter som med biler, at det utgjør prisforskjell på årsmod. Ikke så helt lite heller har jeg erfart. Dette, i tillegg til at D6 og KAD 300 ikke er helt sammenlignbare, hverken i pris eller ytelse, etter mitt syn.

Ja, og hvorfor er det? Jeg blir skeptisk til Bav når det ligger så mange ute. Og at de til og med er så nye. Er det kanskje fordi Bav. dreit seg ut og tok ut 35 Sport av produksjon i år? Bav 35 Sport har så vidt jeg vet kun eksistert i 2 år.. Nå erstattes den altså av 37 sport. Tullete..!

Ikke noen annen grunn enn at det er solgt fryktelig mange av dem, tipper jeg.

Synes B-33 er ganske flott. Mangler en vidusvisker dog og båten blir relativt dyr totalt.

Så bra at vi har fått enda ett fan :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...