Jump to content

Hvilke pakninger trenger jeg etter å ha tatt av toppen på Sabb?

Sleipner93

Recommended Posts

• 1 måned senere...

Jeg ble fortalt av et Sabb-verksted i Harstad at kobberpakninga som ligger oppå sylinderforinga kan glødes ut. Dvs. at du varmer pakninga opp til den er rødglødende, denne prosessen gjør at kobberet sveller ut og pakninga kan brukes på nytt. Dette gjelder for så vidt alle kobberpakninger og kobberskiver i brennoljesystemet også. Kan være greit å prøve om du har lekkasjer.

Det vet du egentlig ikke før du har tatt toppen av! Hvis du ser på bildet av Walters motor ser det ut til at toppakningen er blitt presset oval, og derfor antagelig ikke vil tette godt nok og bør byttes. Er den derimot hel, rund og uten synlige skader kan den brukes om igjen, etter å ha blitt glødet på ny. Vannpakningene er derimot bare to enkle gummipakninger, som du kan skjære ut nye selv av om de skulle vise seg å være dårlige. Høyst sannsynlig vil det også holde å legge litt pakningssilikon på de gamle vannpakningene.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Etter hva jeg fant ut er kobberingene (foringsflenspakningene like på G og 2G). Men nå er spørsmålet, hva er toppakningsring??

Litt forvirret, Sleipner93? :crazy:

He-he - ikke noe rart da med disse delebetegnelser.....

Foringsflenspakning trenger du IKKE - med mindre du trekker Sylinderforingen opp av Blokka - og det skal du vel ikke?

Toppakningsring - Del Nr.:831009 er den du skal ha. Det er den store kobberringen som skal ligge oppå Sylinderforingens kant for å tette mot toppen. Den og de 2 halvmåneformede gummipakninger (en på hver side) som heter Toppvannpakning - Del. Nr.: 811014 er det som ligger mellom Blokka og toppen.

Kapisce.....?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Litt forvirret, Sleipner93? :crazy:

He-he - ikke noe rart da med disse delebetegnelser.....

Foringsflenspakning trenger du IKKE - med mindre du trekker Sylinderforingen opp av Blokka - og det skal du vel ikke?

Toppakningsring - Del Nr.:831009 er den du skal ha. Det er den store kobberringen som skal ligge oppå Sylinderforingens kant for å tette mot toppen. Den og de 2 halvmåneformede gummipakninger (en på hver side) som heter Toppvannpakning - Del. Nr.: 811014 er det som ligger mellom Blokka og toppen.

Kapisce.....?

Var det en som kunne hjelpe på forvirringen så var det deg Walter! :flag:

Nå forstår jeg mere. Men byttet du foringsflenspakningen på din G motor når du slet med oljebruket? Jeg tok nemlig delenummeret fra din tråd som jeg trodde var kobberingen eller har kanskje du også misforstått den gang?

Da får jeg sende mail igjenn for å hørre om de selger kobberpakningen seperat. :blush:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...