Sleipner93 Startet 19.August.2007 Link til dette innlegget Startet 19.August.2007 Hei. Lurer litt på om jeg skal ta av toppen på Sabben min til høsten å slipe ventiler, å sette på nye stempelringer. Jeg lurer litt på hvilke deler/pakninger jeg trenger når jeg skal sette det isammen igjenn? Og hvor mye vil det koste ca. ? Hvilke andre pakninger enn toppakning trenger jeg når jeg skal montere igjenn? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Koster nok for borti en 1000 lapp. Ta en telefon til SABB Jeg byttet dette en gang på min 2G men husker ikke helt i farta hva pakingene het. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 19.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Jeg leste gjennom en tråd som Walter_S lagte for en stund siden. Der var det mye å ta med seg! Det ser ut til at jeg vil trenge toppakning, kobberpakningen og stempelringer? Noe mer som trengs eller? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Lurer på om det var en som het vannpaking eller noe, husker ikke helt. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 19.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Hei igjenn. Jo det er noe som heter toppvannpakning. Men jeg forstår ikke helt hva som er selve toppakningen? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 (redigert) Jeg husker rett og slett ikke Ligger en delebok på Sabb sjekk der Redigert 19.August.2007 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 19.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Leste litt på den (har printet ut arkene som ligger fint i en mappe) men klarte ikke å finne noe før jeg ble avbrutt å måtte gjøre noe ! Men skal se videre på det litt senere. Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 3.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2007 Jeg ble fortalt av et Sabb-verksted i Harstad at kobberpakninga som ligger oppå sylinderforinga kan glødes ut. Dvs. at du varmer pakninga opp til den er rødglødende, denne prosessen gjør at kobberet sveller ut og pakninga kan brukes på nytt. Dette gjelder for så vidt alle kobberpakninger og kobberskiver i brennoljesystemet også. Kan være greit å prøve om du har lekkasjer. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
hengefjes Svart 5.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2007 I Walter_S sin tråd: Sylindertopp og stempelringer finner du bilde av disse pakningene. Har lånt bildet derfra og redigert det litt - håper det er greit... Jeg er ikke sikker, men mener de to gummipakningene skal være identiske. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Sleipner93 Svart 5.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2007 Jeg er i tvil. For visst jeg ikke kan bruke pakningen på ny må jeg ut med 1500,- for et paknigssett for kobberpakningen og et til 600,- for vannpakningen. Skulle gjerne visst om jeg garantert kunne brukt de på ny Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2007 Det vet du egentlig ikke før du har tatt toppen av! Hvis du ser på bildet av Walters motor ser det ut til at toppakningen er blitt presset oval, og derfor antagelig ikke vil tette godt nok og bør byttes. Er den derimot hel, rund og uten synlige skader kan den brukes om igjen, etter å ha blitt glødet på ny. Vannpakningene er derimot bare to enkle gummipakninger, som du kan skjære ut nye selv av om de skulle vise seg å være dårlige. Høyst sannsynlig vil det også holde å legge litt pakningssilikon på de gamle vannpakningene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hengefjes Svart 5.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2007 Ring rundt til andre Sabb verksteder. Det hender faktisk at noen har gamle priser på deler Har selv vært veldig heldig slik, klarte å skaffe meg en hel drøss pakninger til 2G'en inkl, alt til toppen for 1250,- Deleprisene hos sabb selv er jo ganske enkelt sinnsyke - men de vil vel tjene penger. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Sleipner93 Svart 5.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2007 Jeg liker ikke å tenke tanken hvordan det ser ut inni, motoren har tross alt vært under vann, men den går fint bare den har litt lite kompresjon under start. Får se hva det blir til når båten kommer på land, blir i tilfelle da jeg skal gjøre noe med den. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2007 Min var under vann den og stod i sju stein, ikke noe problem Sleipner. Du får ønske deg nye pakninger til jul Er det samme kobber pakning på g og 2g? Isåll kan det hende jeg har de gamle kobberpakningene Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 5.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2007 (redigert) Skulle tro det var det. En 2G er jo tross alt 2stk G motorer satt sammen til en 2sylindret Kanskje noen andre vet det? Er de pakningene du har liggende brukende ved oppvarming isåfall? Redigert 5.Oktober.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2007 Skulle tro det, men jeg skal ut og sjekke om jeg har de enda. Jeg har båtdeler overalt her så.... Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 5.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2007 Ta gjerne et bilde visst du skulle ha med kameraet Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2007 Dem lå ikke der jeg så dem sist, men det kan hende jeg kommer over dem. Jeg driver og rydder en del i garasjer og uthus om dagen, må prøve og samle sakene. Fant en Sabb eksosflens, ubrukt. Og en lekker lysegrønn vask hvis noen trenger Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 5.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2007 Smådumt, håper du kommer over dem da Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2007 Ja, husker jeg hadde tak i dem men vet ikke om jeg la dem på ett lurt sted eller kastet dem. Jeg hadde ihvertfall 4 stykker. Vi vet jo ikke om dem passer Sabb G enda heller, men det får du nok snart svar på. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 5.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2007 Kan ikke tenke meg annet, skal gjøre en enkel sjekk med delebøkene nå Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 5.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2007 Etter hva jeg fant ut er kobberingene (foringsflenspakningene like på G og 2G). Men nå er spørsmålet, hva er toppakningsring?? Sleipner93 Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 5.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2007 Etter hva jeg fant ut er kobberingene (foringsflenspakningene like på G og 2G). Men nå er spørsmålet, hva er toppakningsring?? Litt forvirret, Sleipner93? He-he - ikke noe rart da med disse delebetegnelser..... Foringsflenspakning trenger du IKKE - med mindre du trekker Sylinderforingen opp av Blokka - og det skal du vel ikke? Toppakningsring - Del Nr.:831009 er den du skal ha. Det er den store kobberringen som skal ligge oppå Sylinderforingens kant for å tette mot toppen. Den og de 2 halvmåneformede gummipakninger (en på hver side) som heter Toppvannpakning - Del. Nr.: 811014 er det som ligger mellom Blokka og toppen. Kapisce.....? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Sleipner93 Svart 5.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2007 Litt forvirret, Sleipner93? He-he - ikke noe rart da med disse delebetegnelser..... Foringsflenspakning trenger du IKKE - med mindre du trekker Sylinderforingen opp av Blokka - og det skal du vel ikke? Toppakningsring - Del Nr.:831009 er den du skal ha. Det er den store kobberringen som skal ligge oppå Sylinderforingens kant for å tette mot toppen. Den og de 2 halvmåneformede gummipakninger (en på hver side) som heter Toppvannpakning - Del. Nr.: 811014 er det som ligger mellom Blokka og toppen. Kapisce.....? Var det en som kunne hjelpe på forvirringen så var det deg Walter! Nå forstår jeg mere. Men byttet du foringsflenspakningen på din G motor når du slet med oljebruket? Jeg tok nemlig delenummeret fra din tråd som jeg trodde var kobberingen eller har kanskje du også misforstått den gang? Da får jeg sende mail igjenn for å hørre om de selger kobberpakningen seperat. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2007 Ta kostnaden, det er minst 100 år til neste gang må gjøres noe Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.