Jump to content

Hvilke pakninger trenger jeg etter å ha tatt av toppen på Sabb?

Sleipner93

Recommended Posts

• 3 uker senere...

Nå er båten på land å jeg håper å snart kunne å få av toppen på Sabben. Vi snekrer presenning over båten på Fredag visst det er opphold. Så tenker jeg at oljete fingrer å verktøy kan få begynne. Jeg har nå toppakningen så rent sett er det bare vannpakningene som er problemet, kan disse lages selv? Finnes det gummi-paknings materiell?

Jeg tror ved å slipe ventilene vil jeg få bedret kompresjon, men det kan hende stempelringene er slitne også. Disse må av stempelet for å sjekkes, er det lett å ryke de??

Gummipakning lager du lett selv. Mål tykkelsen på de gamle, og kjøp deg materiale hos en maskinforretning. Koster ikke mange kronene.

Ventilfjærene knekker meget lett, så disse må du være meget forsiktig med! Tror nesten jeg heller ville kun konsentrert meg om ventilene i denne omgang, hvorfor skru på noe du ikke vet om det er noe feil med? Med nyreparert propell og nyslipte ventiler tror jeg du vil oppleve stor forskjell på Sabben når våren kommer!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ok. Visst jeg kan lage de selv er det nok ikke noe problem. Så er det bare å håpe at ingen skruer knekker eller lignende oppstår når jeg begynner. Å overhale er vel noe av det jeg kan gjøre nå som det er kaldt å surt... Vi får prøve med å bare slipe ventilene da. Jeg vil også selvfølgelig ta bilder av prosessen og legge de inn i Oppussings-tråden.

Før du begynner å skru kan det være kjekt med en liten trykklufttest. I Walter sin tråd om opppussing av 2G viste jeg et verktøy vi laget til dette formålet. Det er jo ganske greit på G'ene siden de har hull for startsigaretter. Lån deg en kompressor og kjør luft inn på sylinderen. Slik kan du lytte deg frem til evt lekkasjer på hver enkelt ventil ved å tørne svinghjulet litt. Også lekkasjer til kjøling kan avsløres slik. Det vil jo lekke litt forbi ringene, men det er allikevel greit å høre i de forskjellige rørendene (kjøling, eksos, luftinntak) hvor det lekker. - Synes dette er en veldig grei måte å få en "tilstandsrapport" på før man begynner å demontere.

Ang. gummipakningene. Hvis G bruker samme gummitykkelse som 2G, altså 3 mm. Er det denne gummien du er ute etter: 3MM B-700 NITRU. Den får du hos Dunlop Hiflex as, - eller du får den vel ikke akkurat - den koster omlag 500,- for kvadratmeteren, så det skulle ikke bli mange kronene for den lille biten du trenger. Husk at ulike typer gummi har ulike kvaliteter med hensyn til temperaturer og kjemikalier de utsettes for. På telefonen anbefalte Dunlop å bruke typen jeg viste til ovenfor. På nettsidene deres kan du også finne nærmeste forhandler. Kanskje har de attpåtil litt skred liggende som du kan få.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...