bjoris Startet 19.August.2007 Del på Facebook Startet 19.August.2007 Ja, da er jeg selvsagt i full gang med å vurdere hva jeg ville hatt med på et evt nybåtkjøp. Jeg må være rasjonell her, har ikke råd til å krysse av for alt som en ideelt sett kunne tenkt seg, men jeg har ikke lyst til å lure meg selv heller ved å utelate utstyre som jeg uansett MÅ ha rimelig raskt. Ha i mente at vi skal hente båten i Tyskland rundt påske, er en småbarnsfamilie (ikke på henteturen selvsagt) og at regattaambisjonene begrenser seg til tirsdagsseilaser i starten iallefall... Det gjør at vi nok vil velge annerledes enn en som skal bruke båten mest på regatta og mindre på tur... SÅ hvis noen har lyst til å debattere litt for og imot på de tingene jeg pt ser for meg at jeg MÅ ha med ved et kjøp og de tingene jeg teller litt på knappene om er nødvendig og/eller syns er for dyrt og derfor vurderer å ettermontere så hadde jo det vært flott. Mor melder pass i slike diskusjoner Hanse 350: Her er stort sett det jeg ville valgt om jeg hadde 1 mill, men mor vil ned mot 900 så enten blir det 320 eller må jeg skrape av listen ganske så betydelig...(håper jo på en skikkelig messerabatt, men pt vet jeg ikke noe om hva jeg kan forvente på den siden). Det blir jo fort noe utstyr som kanskje halvparten er ting du ikke hadde valgt selv... St.båt (789.000) Kryssholdt midtskips (kr. 2000) Sprayhood (12.900) Varmer (Eber 4 kw, 29.000) Strømpakke (et ekstra batt på 50 amp lader, konra 25) (kr. 5.000) Autopilot (27.500 - Simrad) Plotter (14.000,- Simrand 33) Cockpitbord (kr. 4000) STOR motor (29-kontra 20 hk) (kr. 15.700) Foldepropell (kr. 9.700) Vindistrument (kr. 7.000) Genaker utstyr (ikke gennaker, men alt annet) - ca kr. 6.000 Genoautstyr (litt usikker på hva som inngår, men Hanse leveres som kjent med selvslåer...) ca kr. 6.000 Teak på cockpitdørk (kr. 7000) VHF (12.000) 2. akterkabin (18.000) Rigging og levering Tyskland (31.500) 998.000 Jeg tenker jo: Varmer - ja, den kan monteres selv, men har lest at Hanse ikke lager ferdige hull til rør og dermed blir det e skikkelig drittjobb og jeg må vel uansett regne med 15.000 lapper for en slik Eber... Ok 14.000 er jo absolutt penger, men båten skal hentes i påsken antakelig og det hadde vært supert å hatt den ferdig montert ved henting... Strømpakke - ja, det kunne ha ventet, men 5.000 er jo ikke så mye spart og jeg vet at det vil gå noe tid før jeg får oppgradert dette... ¨ Autopilot skal være med, orker ikke å tukle med dette selv Plotter, jeg kunne tatt med meg en fra Norge og lyn montert, men sparer jeg egentlig mye på det? Cockpitbord, 4000 er jo penger, men jeg syns vi MÅ ha et bord ute og det blir ikke noe billigere å montere selv... Stor motor - mulig at jeg med foldeprop klarer meg med 20 hken, men det blir mye motorkjøring på oss så den frister... Må høre litt med forhandler, men her er jo tildels lite erfaring pt, men når Bav 38 klarer seg greit med 29 hk VP så bør denne klarer seg helt greit med 20 hk Foldepropell - kan ettermonteres og mulig den ryker, men 9700 er jo råbillig i forhold til VP sine som ligger på ca 20.000, hva blir det i ettermontering montro? VHF - dyrt, men bør selvsagt være på plass ved henting. Hvordan går det med en håndholdt over Skagerrak? Genaker kommer jeg til å kjøpe senere og dermed ville jeg valgt dette utstyret med en gang Genoa utstyr er jeg mer i tvil på... 2. akterkabin er jo også en del penger, båten er helt like ellers uten denne, rommet er bare innredet som lagringsrom og det skal være mulig å bo der også uten innredningen... Mja, burde nok vært krysset av for 2. akterkabin Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Joerg Becker Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Vel, Hanse ha montert ladere fra Sterling i det siste. Da tilbyr det seg også at du bestiller en dynamoregulator PDAR, ferdig montert. Hvis Hanse legger kabler da er det ikke noe ekstrajobb med å legge disse også på plass. Du kan også henvise til at Hanse monterer tykkere ladekabler enn vanlig, minst fra dynamo til starteren. Dette koster bare noe Euro mer, men sparer deg mye bråk etter hvert. Ang. varmeren ville jeg foretrekke Webasto, i steden for Eberspächer. Men dette er mer subjektivt pga. egne meget gode erfaringer med Webasto. Ellers er det alltid spørs hvor man kjøper ting og tang hvis man ikke ser veldig store forskjell på prisene. Flest anbefaler det seg at man kjøper teknisk utstyr "rundt hjørnet", fordi de mindre ting er ofte det som maser mest. Har man da garantipartneren langt unna da kan også dette bli dyrt. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
BårdK Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 En bedre middag med god vin til kone og hun går kanskje med de 100 k ekstra? "Pølse-i-slaktetida-argumentet" pleier å fungere for meg selv i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Når det gjelder seil-ting som kluter/klestørk og hyssing har jeg ingen formening om hva man må/bør ha med en gang og hva som kan komme senere Men det jeg lurer litt på er hvorfor du ikke har valgt inn en løsning med radar i "navigasjonspakken" din. Siden du tenker å hente båten i tyskland er jo du ikke helt fremmed for å seile i "ukjent farvann" er vel radar et hjelpemiddel som bør komme høyt på "må ha-listen"? Og er ikke prisen som du har satt for vhf'en veldig høy i og med at butikker her hjemme annonserer med priser helt ned under 3 lapper feks: http://www.maritim.no/product.aspx?id=1620...upkey=001001052 Jeg er tilhenger av å "handle på hjørnet" når det gjelder spesielt elektronikk, ikke er prisene vesentlig høyere enn "på nett og langt borte" og det er alltid greit å ta tingen under armen og gå i butikken hvis det blir problemer...Fordelen med å kjøpe utstyret ferdigmontert er vel nettopp at det er ferdigmontert. Men uansett så ønsker jeg deg lykke til med hva du velger, sluttresultatet blir nok helt supert. Og prosessen med å finne det du vil ha ombord i din båt er vel noe av det morsomste som finnes. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Enzo Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 [Kryssholdt midtskips (kr. 2000) Dette er et must mener jeg Sprayhood (12.900) Må ha Varmer (Eber 4 kw, 29.000) Dette var dyrt , ma får jo en webasto 3500 for rundt 13000.- men for alle del , jeg hadde selv fått dette montert ferdig i ny båt for å slippe å sage huller Strømpakke (et ekstra batt på 50 amp lader, konra 25) (kr. 5.000) Er det landstrøm som standard ? hvis dette bare er et ekstra batteri og større lader så ville jeg droppet dette Autopilot (27.500 - Simrad) Er dette en skikkelig autopilot direkte på aksling med rategyro så ville jeg tatt den med , er det den simraden montert på rattet så koster den under 10000.- og tar 30min å montere selv Plotter (14.000,- Simrand 33) Denne koster vel omtrent det samme her hjemme Cockpitbord (kr. 4000) Får ikke dette særlig billigere uoriginalt om du skal ha noe skikkelig STOR motor (29-kontra 20 hk) (kr. 15.700) Hadde jeg måttet velge mellom skikkelig 3blads foldeprop og større motor så hadde jeg muligens tatt propellen men jeg ville nok tatt denne oppgraderingen og kjøpt en 3blads folde etterhvert da blir det en knallpakke. Vindistrument (kr. 7.000) Det må man ha Genaker utstyr (ikke gennaker, men alt annet) - ca kr. 6.000 Ville droppet dette , når du kjøper deg gennaker så trenger du bare skjøtene , 3 blokker og et fall , dette får du av rimelig grei kvalitet for under 2000.- Genoautstyr (litt usikker på hva som inngår, men Hanse leveres som kjent med selvslåer...) ca kr. 6.000 Vet ikke hva de mener med dette , er det skinnene så ville jeg kjøpt det , er det bare noen tau og slikt så ville jeg droppet det. Teak på cockpitdørk (kr. 7000) SMak og behag , trodde dette var standard hos de fleste VHF (12.000) Aldri i livet at jeg hadde kjøpt en VHF til den prisen , ville kjøpt antennen og montert selv en VHF til 1/4 av prisen når du kommer hjem , evnt ta med og montere før du reiser fra tyskland , med ferdig antenneledning så burde dette gå i kategorien 30minutter 2. akterkabin (18.000) Ikke på frågan at jeg ville hatt 3kabiner i en båt under 40fot men her er det veldig smak og behar igjen da , er ikke jeg som skal ha båten Rigging og levering Tyskland (31.500) Japp ,dette må du jo betale , priming og bunnstoffing tar du selv ? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 (redigert) Jeg ville absolutt ha gått for en 3-kabiners versjon. Dette fordi det kan være hyggelig å tilby venner overnatting, barna blir raskt så store at venner må inviteres for at de skal ha noen å leke med, videre er det mer aktraktivt ved videresalg. Har i sommer truffet flere som angrer litt på at de ikke valgte 3-kabiners. Ulempen er normalt mindre bad, som lagringsplass er en 3dje kabin omtrent like god. Det jeg savner med min båt er følgende; cockpit-telt med ståhøyde, åpning i manntau for lettere ombordstigning og separat dusjnisje. Badet på SO35 er i trangeste laget. Varmer og autopilot er absolutt nødvendig etterhvert, jeg ville også prioritert el-vinsj bak. VHF- kan en ta etterhvert, likeså utvide batterikapsitet. VHF monterer du selv til en billig penge etter at båten er kjøpt. Jeg er nok en som prioriterer "hytte-egenskapene" mer enn regattabruk, og vil nok ved neste kjøp satse på to ratt og enkel passasje ut på badeplattform akter. Ellers vil jeg anbefale å sjekke ut komfort knyttet til sofaer i salongen og sitteplasser ute i cockpit, det at en trives der har stor betydning. Redigert 19.August.2007 av ktpriv (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
logos Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Kjøp all elektronikk og alt annet utstyr som ikke er originalt (eks. kryssholdt midtskips og sprayhood) hjemme. Gå til "nærbutikken" og fortell hva du skal ha. Prut og samlet pris blir det halve av prisene til Hanse. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 (redigert) Sprayhood noe du absolutt bør ha. En annen ting som er veldig kjekt å ha er cockpittelt, da får du et ekstra rom i båten når du ligger for anker eller i havn. Autopiloten er også veldig kjekk å ha dersom du skal seile alene eller er i en situasjon hvor seiling og barnepass skal kombineres. På den annen side bør du prute på deg et kompass med ratesensor dersom Hanse forsøker å levere noe annet. Montering av varmer er et slit etter at båten er levert, men det er et spørsmål om antall timer du er villig til å jobbe for de pengene du sparer. Du lærer i det minste å demontere innredningen Jeg klarte å styre meg for fristelsen til å montere selv, men har all respekt for dem som vil spare pengene og gjøre jobben selv. Trekker du egne luftrør er det mulig det blir lettere å legge på litt isolasjon her og der så varmluften kommer helt fram. Kartplotter? Jeg klarer meg fint med en liten sak fra Garmin. Det koster en adapter til en tusenlapp for å hekte en plotter av denne typen på autopiloten. Uansett sparte jeg nesten 10 båtpenger på den løsningen, og kan med god samvittighet vurdere flere kombiløsninger den dagen jeg kjøper radar. VHF er viktig utstyr, men Simrad er nokså dyrt. Det burde være mulig å bestille montering av antenne og jordingsplate og fikse en rimeligere VHF selv dersom det er nødvendig å spare litt penger. Cockpitbord? Der har jeg klart meg med et par løse teakbord jeg kan pakke sammen og stue vekk når jeg seiler. En håndfull koppholdere bør løse primærbehovet under seilas. Mine teakbord kan jeg også ta med i land. (Det jeg sparte på bord gikk med til en rekkegrill, og den grillen regnes som en nødvendighet av nesten alle som er med på tur.) Vindinstrument? Kjekt å ha, men ikke kritisk når du har Windex. Ulempen ved å droppe den er heft og plunder med å trekke ledning i masta den dagen du ønsker deg vindinstrument. Uansett er prisen ganske ordinær Simrad-pris, og det er ikke så mye å spare på å montere selv om du skal ha dette instrumentet. Gennakerutstyr. Det viktigste er at det er gjordt klar for et ekstra fall i masta. Hva det andre utstyret består i vet jeg ikke, men det er vel en gennakerpinne og noen blokker. Det er kjekt å ha alt slikt klart. Hva som menes med genoautstyr er jeg ikke sikker på i det hele tatt. Skinner til skjøter og fotblokker? Vinsjer? Dette bør du spørre hva er. Skjøteskinner og fotblokker er kjekt å ha også dersom du ønsker å skjøte selvslåeren som en vanlig fokk. Det kan hende at slike ønsker dukker opp. Vinsjer er derimot noe som du lett kan få ettermontert den dagen du vil ha genoa. Foldepropell? Ettermontering koster omtrent det samme som foldepropell fra fabrikken. (Nå og da vil importøren foreslå at de gjør dette med en gang, så får du beholde den originale som reservepropell.) Dersom du ikke oppgraderer motor ville jeg nok valgt foldepropell. Strømpakke? Ekstra batteri er nødvendig for turformål. Du kommer nesten ikke utenom dette dersom du har tenkt å bruke kjøleskap og ligge litt i uthavn. Så kan du finne ut etter hvert om det er solcellepanel eller PDAR eller andre løsninger du trenger etter hvert. 2. akterlugar. Det kommer an på eget behov og ønsker. Det er mulig å innrede denne lugaren selv etter hvert, men jeg tror at Hanse monterer en liten luke og ikke noen dør om du ikke bestiller lugaren. Jeg har ikke 2. akterlugar, og er blitt så avhengig av god plass til å lagre saker og ting at det uansett ikke blir snekret noe mer enn en liten stikkøye på denne siden, men det er kjekt å ha muligheten til å utvide antall køyeplasser. Teak på dørk? Smak og behag. Teak kan være en ulempe dersom det søles en del salatdressing, saus og rødvin, men ellers er det jo pent. Redigert 19.August.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Gå for den store motoren. Jeg har Bavaria 34 (35,4 fot) med en 19 hester (MD2020), og skulle av og til ønsket meg større motor (29 hk). Er vanligvis idealistisk og seiler som regel - tar den tiden jeg trenger etc. Men av og til... når det regner eller sludder vannrett og rett imot... går idealismen til bunns og jeg forbanner den lille symaskinen som ikke klarer mer enn 3-4 knop rett mot en kuling. Saktere enn det hvis det er litt sjø også.... Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
bjoris Svart 19.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2007 Ja, da hadde jeg kommentert og lagd et av mine lengste innlegg og så IPS-Driver Error... Grr. Vel, oppsummert. Sprayhood - MÅ - avklart Varmer - Innser at det er dyrt, men at det hadde vært greit å fått i fra verft er også utenom tvil. Både mtp turen hjem og det faktum at det blir liten tid til å fikle med slikt med småttiser hjemme. Tror båten må leveres med alt som MÅ være på plass 1. sesongen... Ergo, MÅ - delvis avklart. Innser at jeg kan gjøre meg en 15.000 lapper her Strømpakke - lader 25 amp og ett batteri er std. Tror denne ryker, det er egentlig viktigste med ett batteri til og det får jeg for ca 1.000... Plotter - ja, jeg kan gjøre dette rimeligere, men jeg ville nok uansett valgt en større fastmontert plotter og da tenker jeg at denne er kanskje like greit som andre og prisen på 14.000 er vel ikke så ille? Ray 65 kostet 13 for kompisen min i Bav 36, men vi monterte den på 1 time så det KAN jo gjøres selv, men det er jo greit at ting er ferdigmontert mtp garanti etc... Autopilot må være på plass, men om denne Simrad AP24 med fluxgate er mont på rorstamme og har rattegyro vet jeg ikke. Antar den er på rorstammen, men tviler vel om det er rattegyro. Det koster 45 hos Bav... Cockpitbord - ja, vi kan klare oss uten, men det er jo utrolig kjekt å ha. Er ut pt Stor motor - mja, dette er jo noe en IKKE kan gjøre noe med i ettertid. Spørs om det blir STOR motor og ikke foldepropell fra starten av Vind - ja, det er must. Ellers blir det nakkekink Genaker utstyr - hvis det er hjul i masta så er det jo relativt greit å ettermontere - UT pt, men må finne ut mer om hva det vil bety i praksis Genoa - skinner er med, men ikke justerbare skjøtevogn mm. Det som er verre er at det ser ut til at båten ikke har genoavinsjer som standard. Disse trengs jo også til Genakeren... Hmmm. Ikke er det priser heller. Dette blir nok ikke billig... og er jo et must, selv om du vel ikke kan bruke disse ved selvslåer og stor. Teak på cockpit - utgår i disse miljøtider VHF - ja, dette er dritdyrt. 7.000 for antenne og jordingsplate. UT 2. akterkabin - dette tror jeg bare MÅ med. Vi har jo besteforeldre og andre som vil være med Cockpitkalesje hadde de ikke med i prislisten, men den står meget høyt på listen ja... Mja, da har jeg kommet til Std.båt Kryssholt midtskips Sprayhood Varmer Plotter Autopilot 2. akterkabin STOR motor Vindinstrument 948.000,-. Satser på noe i rabatt så vi nærmer oss... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Sjøtummel Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Autopilot må være på plass, men om denne Simrad AP24 med fluxgate er mont på rorstamme og har rattegyro vet jeg ikke. Antar den er på rorstammen, men tviler vel om det er rattegyro. Det koster 45 hos Bav... Er litt usikker på AP24, men for Simrad er fluxgate med ratesensor et kompass som i tilkobling er likt vanlig fluxgate, men det koster et par-tre tusen ekstra. Dette betyr at til og med Simrads autopilot for rorkult kan bruke et eksternt kompass med ratesensor. Genoa - skinner er med, men ikke justerbare skjøtevogn mm. Det som er verre er at det ser ut til at båten ikke har genoavinsjer som standard. Disse trengs jo også til Genakeren... Hmmm. Ikke er det priser heller. Dette blir nok ikke billig... og er jo et must, selv om du vel ikke kan bruke disse ved selvslåer og stor. Er det skinner så er det justerbar skjøtevogn, men det er en oppgradering å få dem justerbare fra cockpit. Jeg har ikke savnet denne luksusen. Du trenger ikke genoavinsjer til gennaker. Det er et lettvindsseil, og da bør du klare deg med standard vinsjer. Kanskje du kjøper et langt håndtak for å få litt mer kraft. Kjekt å ha, uansett. Genoavinsjer er dessverre dyre saker, så det er ingen grunn til å kjøpe dem før du kjøper seilet. (Det er fare for at du må betale mer for vinsjene enn for seilet...) Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 (redigert) Hei, jeg ville droppet genuaen. Den er bare uhåndterlig på turseilas, og krever ofte mannskap på dekk da den liker å hekte seg fast i rekkestøtter/-wire. Båten seiler bra for selvslående kryssfokk. Mitt forslag er to forskjellig skåret gennakere. En for romme kurser (2A), og en for slør/skarp slør (3A, evt. 1A). Redigert: Med strømpe Redigert 20.August.2007 av Kosmix (see edit history) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Sydvesten Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 St.båt (789.000)Kryssholdt midtskips (kr. 2000) Sprayhood (12.900) Varmer (Eber 4 kw, 29.000) Strømpakke (et ekstra batt på 50 amp lader, konra 25) (kr. 5.000) Autopilot (27.500 - Simrad) Plotter (14.000,- Simrand 33) Cockpitbord (kr. 4000) STOR motor (29-kontra 20 hk) (kr. 15.700) Foldepropell (kr. 9.700) Vindistrument (kr. 7.000) Genaker utstyr (ikke gennaker, men alt annet) - ca kr. 6.000 Genoautstyr (litt usikker på hva som inngår, men Hanse leveres som kjent med selvslåer...) ca kr. 6.000 Teak på cockpitdørk (kr. 7000) Smakssak dette da, men kostnaden er jo ikke stor VHF (12.000) 2. akterkabin (18.000) Rigging og levering Tyskland (31.500) Jeg hadde kuttet listen slik.. Det som er vanskelig å ettermontere selv hadde jeg fått fabrikken til å montere, resten er kurant å gjøre når man trenger det.. 3 cabineren er nok betydelig mere populær i markedet, Jeg vill nok sjekket hvilken autopilot de tilbyr til denne prisen... Det er nok en fordel etter mitt syn at drivenheten er direkte koblet på rorstammen og ikke rattmontert... Jeg var skeptisk til behovet for autopilot, men etter å montert dette selv før ferien så er jeg ikke tvil... er flyttet fra kjekt å til må ha listen.. Plotteren kan du fint ta senere , en pc med en gps mus gjør nytten sammen med papirkartene.... Har seilt 600nm med dette i sommer fungerer knakende bra... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Kosmix Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Jeg hadde kuttet listen slik..Det som er vanskelig å ettermontere selv hadde jeg fått fabrikken til å montere (...) Ikke dumt Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
TMe Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 90% av alle seilbåter jeg observerer går for motor. Dersom du tilhører den kategorien kan du få båten levert uten rigg og seil og bruke det innsparte på skikkelig motor og propellanlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 90% av alle seilbåter jeg observerer går for motor. En god motor er nok ikke dumt, men det at du opplever at 90% av seilbåtene går for motor sier vel mest om når du er sjøen... i vindstille.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SveinHa Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 (redigert) Listen til Sydvesten ser fornuftig ut for meg. Er enig i at autopilot er et must men sjekk opp hvilken type og drivenhet du får for den prisen. Med normalt antall tommeltotter er monteringen svært så enkel. Er det en rattpilot ville styrt unna (du kan få en billig Simrad WP30 av meg ) og heller lagt noe mer kronasje i en skikkelig pilot med drift på rorkvadranten/stammen. En Raymarine ST6002/S1G koster 32.350.- hos Seatronic. Vindinstrument er litt mer på kjekt-å-ha listen og monteringen er også svært så enkel dersom du har enkel tilgang til mastetoppen med lift e.l. Må du klatre opp er det langt verre, en ting er å komme seg opp men en annen ting er å gjøre et seriøst stykke arbeid når du henger der oppe. En Raymarine vind/logg/loddpakke koster 13.690.- hos Seatronic. Handler du i USA kan du trekke av rundt 1/3 på de norske prisene. Motor: Om du er fanatisk seiler klarer du deg greit med den minste motoren men er du litt mer som folk flest så seiler du når vinden passer og går for motor ellers. Større motor er også et sikkerhetsspørsmål, får du stormen rett imot trenger du krefter... Redigert 20.August.2007 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Sjøtummel Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 jeg ville droppet genuaen. Den er bare uhåndterlig på turseilas, og krever ofte mannskap på dekk da den liker å hekte seg fast i rekkestøtter/-wire. Båten seiler bra for selvslående kryssfokk. Det positive med selvslåerløsningen til Hanse er at genoaen ikke henger seg så lett opp i dette utstyret. Hvor mye problemer du har med rekkestøtter og wire kommer nok an på plassering av skjøtevogner og hvor lavt genoaen er skåret. Når faller av vil det uansett komme til et punkt hvor det er behov for å tre om skjøtet for å unngå skamfiling på rekkewire, og da må noen på dekk. Mitt forslag er to forskjellig skåret gennakere. En for romme kurser (2A), og en for slør/skarp slør (3A, evt. 1A).Redigert: Med strømpe To gennakere høres veldig fristende ut, ja, men ulempen er at de ikke kan reves. En gennaker med strømpe er heller ikke billigere enn en genoa Jeg vill nok sjekket hvilken autopilot de tilbyr til denne prisen... Det ble nevnt AP24 lenger opp i tråden, men jeg er usikker på hvilken modell dette skulle være. Den siste tiden er vel de fleste Hanse-båtene levert med AP16 kontrollpanel, AC10 kurskomputer, RFC35 Fluxgate kompass og en elektrisk servo fra Jefa. Skal du ha radar trenger du i noen tilfeller en AC20 i stedet for AC10, men før du ber om slike endringer bør du vite hva du ber om. Ønsker du kompass med ratesensor skal du ha RC36 i stedet for RFC35. Den endringen var uproblematisk da jeg kjøpte min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Jeg tenkte ikke på at genoaen kan være høyt skåret... ...Men når det gjelder gennakere; de kan riktignok ikke reves, men er det såppas med vind går sikkert båten fort nok for bare fokk eller storseil. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Sjøtummel Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 ...Men når det gjelder gennakere; de kan riktignok ikke reves, men er det såppas med vind går sikkert båten fort nok for bare fokk eller storseil. Hva vindstyrken angår har du rett, men på rom slør kan det hende at en fokk er i minste laget, særlig på slike kurser hvor det er hensiktsmessig å spri forseilet. Det kan være litt mye pes å skifte rulleforseil underveis, så av bekvemnmelighetshensyn kan det være ganske greit å satse på en fokk og to gennakere. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Det kan være litt mye pes å skifte rulleforseil underveis, så av bekvemnmelighetshensyn kan det være ganske greit å satse på en fokk og to gennakere. 2 genakker tar formye plass ombord 1 holder i massevis. bare sløsing med penger som kan brukes på noe annet. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Seiljåtten Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Da jeg kjøpte tenkte jeg at motor, rigg,kjøl og antall kabiner er ting man aldri vil kunne bytte/oppgradere i ettertid. Deretter kommer ting det haster med å få på plass, på den lista kom feks varmeren og ankerwinch. Autopilot tok jeg selv etter ett år, det var ingen nødvendighet der og da. Siden har utstyret blitt bært ombord hvert år, men slik er det vel for alle. 20 hk på en 35 foter høres lite ut, er klar over at Bavaria 38 faktisk gir 7,5 knop marsjfart med en 29hk, men en 35 foter vil neppe gi den farten med en 20hk pga kortere vannlinjelengde. Avhengig av prisen på motoroppdatering ville jeg vurdert det sterkt. jeg valgte 55hk i min bavaria 38, men ser i ettertid at jeg ikke hadde gjort noe dumt ved å velge en 29hk. Likevel er jeg kjempe fornøyd med at jeg valgte 55. Den har uansett fordeler som feks kraft ved havnemanøver i mye vind, og mindre støy pga. lavere turtall. At den i motvind og regnvær en søndags ettermiddag steamer gjennom bølgene som et lokomotiv gjør heller ikke noe. Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 (redigert) Listene over virker fornuftige. Tror jeg ville ventet med genakker, har seilt paralellt med endel Hanser i sommer og de har seilt overraskende godt på rom-slør/lens med bare fokka. Etter årets sommer står cockpittelt temmelig høyt oppe på min prioriteringsliste. Særlig om du skal bruke båten i April. Men det er ikke gitt at standard-kalesjen er den du vil ha - her er det viktig at det er: - Ståhøyde, men at den samtidig ikke kommer i veien for bommen - Designet slik at den kan brukes under seilas: - God utsikt (også til seil) - Tilgang til vinsjer og fall - Mulighet for å brette opp sidene og at den da fungerer godt som sol/regnskydd /Rune Redigert 20.August.2007 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Mulligan Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Jeg har to genoaer ombord. En stor light genoa som er framifrå i lette vinder, og en mindre, tyngre en. Det er ikke noe problem å seile single-handed med genoa. Jeg sørger bare for at lo skjøte strammes litt opp før slaget så det ikke hekter. Midtmontert kryssholt MÅ være nedsenkbart eller bueformet. Ellers hekter skjøtet seg garantert. Cockpittelt er en av de beste investeringer jeg har gjort. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Jeg er motorbåtmann uten mye peilign på seil, men Jeg ville ettermontert alt som det ikke er gode grunner for å kjøpe originalt. Jeg ville vurdert Raymarine kartplotter (og ev også VHF) i stedet for Simrad. Har selv hatt 4 Simrader av ulik type, har nå A65 og blir bare mer og mer fornøyd. Lånte en båt en drøy uke i sommer som hadde Simrad CX 33 og, selv om jeg har vært Simrad-frelst tidligere, så er etter min mening A65 langt bedre - raskere med bedre mer lesbare og tydeligere kart, tar mindre plass, og er vesentlig enklere å betjene, nærmest intuitiv. Hvis ikke avstanden fra rormannen er for stor holder det med A65. Trenger du større skjerm (men det gjør du kanskje ikke siden Simrad CX33 har omtrent samme skjermstørrelse)må du opp på C80, langt dyrere, men bedre funksjonalitet og med mulighet for radaroverlay skulle du ønske det noen gang. Du får VHFer til 3.500, Raymarine koster sikkert en del mer? Har du greie på det kan du montere dette selv og spare mye penger. Men du kan også gjøre gode messekjøp på dette inkl. ganske så billig montering - særlig hvis monteringen kan skje utenfor høysesongen. Du kommer deg fint hjem med en bærbar GPS, papirkart og god planlegging og en bærbar VHF kan du sikkert få lånt til hjemturen. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.