Jump to content

Råd ved valg av utstyr til ny båt

bjoris

Recommended Posts

Nå for en også gennakere på rull. Men for familieseiling er vel ikke det pri 1. Da ville jeg heller investert det i bedre storseil.

Gennakerseiling i 3-5 sek er utrolig gøy. Båten går fort i liten vind.

Hvis familen ikke er "seilfrelste" med andre ord ikke må seile til enhver tid vil jeg valgt stor motor. Autopilot er et must. Leser at du har sagt du også vil seile alene. Baugmanns jobb uten autopilot er en utfordring. For aldri utfordringer i liten vind.

Seiler du mye alene, vil jeg vurdere trådløs autopilot i tilegg.

Foldeprop, seiler klart raskere. Hvis dette er av stor betydning. Har selv 3-bladet folde. Men ingen nødvendighet

Varmer utvider sesongen, samt en bruker den også om sommeren. Bavaria har skåret ut på forhånd slik at slangene

kan trees enkelt. Jeg valgte ferdigmontert.

Åpning i rekke, setter vi stor pris på.

3 cabiner, har du flere en 1 barn, must. Tiden kommer da barna ønsker å ha med seg noen. Høyere 2. håndsverdi.

Mastemontert VHF anntenne must.

Henting av båt, hentet selv i Danmark. En fin måte å bli kjent med båten på.

Priming/stoffing kan en gjøre selv, MEN en forbannet drittjobb.

Vi valgte å få levert alt utstyr fra levrandør. Forholder oss kun til Lunde Båt. 5 års reklamasjonsrett.

Vi sees!

careka skrev:
2 genakker tar formye plass ombord

Det er ganske komfortabelt å sove på et par gennakere. :wink:

Et av de kravene jeg hadde til seilbåt var at det var stuveplass til noen ekstra seil. Når jeg seiler alene er det stort sett selvslåer som er i bruk, og jeg lar meg ikke friste til å bytte rulleforseil når jeg er underveis og alene. Det er da det er fristende å ha to gennakere (og når jeg seiler alene pleier det å være ganske god plass i båten).

Gennaker på rull er ikke noe jeg vil kjøpe. Det er en relativt dyr sak, og rullemekanismen kan henge seg opp. Rull egner seg best for en relativt flat gennaker, og det egner seg dårlig på rom slør.

Med hensyn til kartplotter er ikke hastighet så viktig på en seilbåt. Noe som kan være hendig er å ha mulighet til å flytte plotter fra pidestall til en mer beskyttet plass under sprayhood. Er været ille nok og autopiloten klarer roret så er det veldig behagelig å flytte seg fram til sprayhood og ta "brovakt" fra en litt mer skjermet plass.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Mange interessante betraktninger.

Jeg er jo svært enig i at en må tenke på hva en kan gjøre noe med i ettertid og hva en ikke kan gjøre noe med. Samtidig må jeg også tenke på at hvis vi får båten i april/mai så må den være klar for bruk. Kan ikke bruke kommende sommer til utallige kvelder for montering av ting som ikke fungerer som det skal på tur etc... Derfor har jeg bare lagt inn både varmer og autopilot... selv om jeg innser at det nok kunne vært godt betalt å montere selv...

Når det gjelder gennaker så ser jeg for meg at jeg vil investere i dette ganske raskt, men om den blir mye brukt med familien ombord gjenstår å se, kanskje ikke... Mulig jeg tar den fra starten av hvis prisen er god. Det er et annet firma som leverer cockpitkalesje, geanker, stereo ++ for Hanse så det er ikke med på lista pt. skal få en oversikt over priser og hva de kan levere...

Så den Hanse 341 som kom for salg nå hadde gennaker på rull, unektelig fristende, men ser at Sjøtummel har noen innvendinger. Når den er relativt flat, antar jeg at den er bedre på bidevind ??? Klare en forresten å "krysse" litt med gennaker på skikk eller blir det bare pes?

Vel, etter en del tankevirksomhet og gode råd her har jeg sendt inn følgende liste til NelsonMarine i Stvanger for pristilbud. De vet pt ikke hva som kommer av godsaker i høst, men det var visst ikke så veldig mye. Det blir nok i utstyr og antakelig vil mye av utstyret i kampanjen være ting jeg ikke ville valgt...

320:

Rattstyring

Pullere midtskips

Cockpitbord

Varmer

Autopilot

Foldepropell - 3 bladers

Vindinstrument

Sprayhood

Vinsjepakke (selv om de i Stavanger hevder det er 4 vinsjer std så står det bare 2 i spec`en og båten som lå i Køben har bare 2...)

Genakerpakke

Rigging og levering - Verft

Etter prisliste - ca 753.000

350:

Pullere midtskips

Cockpitbord

Varmer

Autopilot

Stor motor

Foldepropell - 3 bladers

Vindinstrument

Sprayhood

Vinsjepakke (ref over)

Genakerpakke

Rigging og levering - Verft

Etter prisliste - ca 942.000

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

bjoris skrev:
gennaker på rull, unektelig fristende, men ser at Sjøtummel har noen innvendinger. Når den er relativt flat, antar jeg at den er bedre på bidevind?

Det er delte meninger om gennaker på rull, også med hensyn til hva slags seil som går på rullen. Jeg er skeptisk, andre er mer positive. Ettersom rulleleamikken gjerne koster det samme som et seil så velger jeg det siste. (Og, om noen mener et seil tar mye plass, prøv å stuve en gennaker på rull under dekk.) Når det blåser kraftig opp er det ikke så dumt å få vekk gennakerrullen. Du ønsker ikke at dét seilet skal begynne å trekke seg ut i stiv kuling. Å ha gennaker på rull hengende oppe en hel sesong tror jeg heller ikke er noen god idé med hensyn til seilets levetid.

Med hensyn til riggen på min egen Hanse så kan det bli uansett bli trangt å få plass til en gennaker-rull dersom jeg trer gennakerfallet etter amvisningen til Sparcraft. Det er mulig å bruke et høyere feste, men jeg har en mistanke om hva Sparcraft og forsikringsselskapet vil si dersom jeg er uheldig og skader eller brekker masta. :rolleyes:

Flatere gennaker er bedre på skarpere slør, ja. På den annen side er noe av det mest irriterende som finnes når kursen rett mot målet ditt gir platt lens og du ikke har noe seil som egner seg. :wink:

baatsman skrev:
Jeg hadde sendt den samme kravspek til andre levrandører.

Det er nok en fornuftig framgangsmåte, ja. (For min egen del ble jeg overrasket over hvor dyrt Bavaria var, egentlig :lol: )

Noe som er vanskelig å sammenligne er seil. Her kan kvaliteten (og dermed også holdbarheten) variere ganske mye. En leverandør bruker begrepet hi-tech om en seiloppgradering, uten at dette begrepet sier nevneverdig mye om hva dette er. det er sikkert fint og koster litt mer. For mange av oss er det stor forskjell på gode cruising-seil og på gode regattaseil, og begge deler kan sikkert kalles hi-tech.

bjoris skrev:
Klare en forresten å "krysse" litt med gennaker på skikk eller blir det bare pes?

Det gjør du helt sikkert, men det kommer an på hvordan gennakeren er skåret. Det bl.a. derfor jeg anbefaler 2 gennakere. Jeg har nettop lært meg å seile mot vinden med spinnaker, men det fungerer bare i veldig svak vind - inntil ca 3 m/s. Sist jeg seilte spin. mot vinden fikk jeg 6,9 knop (SOG) i ca 4-5 knop vind. Vanvittig gøy, men ikke for famileseilas.....båten krenger endel.

Jeg har to spinnakere; 2S og enten 1S eller 3S (er ikke sikker). Seiler stort sett med kryssfokk, og heiser av og til spinnaker i unnavind.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Ja, jeg har forsåvidt startet på den prosessen, Dufour, Delphia og Bavaria er de jeg har vært i dialog med til nå. Dufour gir ingen respons... Dårlig syns jeg, men det kan være en glipp. Får vel purre, men jeg gidder ikke å purre mye...

Men hva sier ekspertisen om disse to:

Hanse 341

Jeanneau 36.2

Jeg er ikke hysterisk på at båten SKAL være ny, her er det jo mye utstyr som jeg vil bruke 5 år på å få godkjennelse på å få kjøpt i ettertid... Det blir etter nytt kjøkken, oppussing her og oppussing der :smash::lol:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg kjøpte en ny Hanse (342) for halvannet år siden. Tror egentlig jeg har funnet båten jeg skal ha i mange år, men hvis jeg skulle bli så angrepet av x-fotsyken at jeg må ha noe nytt/større, skal det mye til at jeg gidder å kjøpe NY båt igjen. Hvis man vil ha "ny" båt men ikke akkurat må ha en spesiell helt ny modell, mener jeg det ideelle er å kjøpe en båt som har blitt brukt en to-tre sesonger. Da har det meste gått seg til, utstyr er kjøpt og montert, og båten fungerer, samtidig som den er som ny.

Hei

Når det gjeld spørsmål om større motor eller ikkje og event. foldepropell så rår eg til å tenka på at om motoren blir større, så blir ikkje motorrommet større. Dvs. større motor fører til dårlegar tilgang for vedlikehald.

På min båt, 38 fot katamaran, er det to 18 hk Yanmar. Det er av og til litt lite, men dersom eg kjøper ny båt ein gang vil eg heller bruka pengane på ein god foldepropell enn på større motor. Dvs. Maxprop, Autoprop eller Kiwiprop. Desse vrir seg med vatnet når du seglar, og er like gode på revers. På denne måten sparar du pengar og vekt. Resultatet kan bli vel så bra.

Dersom du vel å kjøpa ein eventuell foldepropell, så er det ein fordel å montera denne sjølv. Då har du ein toblada fast i reservekassa. Eg har hatt bruk for ein av mine reservepropellar...

Dette blir nok òg totalt sett rimelgare. Å montera ein ny propell tek ikkje lang tid, og er ikkje vanskeleg, men båten må sjølvsagt opp av vatnet.

Håper dette var til hjelp.

Ask

Sitat
Hvis man vil ha "ny" båt men ikke akkurat må ha en spesiell helt ny modell, mener jeg det ideelle er å kjøpe en båt som har blitt brukt en to-tre sesonger.

Jeg vet at det er mye dill og det er jo litt morro også, men er redd det kan bli "mange timer i båten" med påfølgende misnøye i heimen, det kan iallefall lett bli slik. Erfaringsmessig blir det lett slik uansett og derfor er vi nå mer enn før opptatt av å finne en båt vi kan ha lenge. Ser jo bare hvor mye tid det tar å fikse et par ting før gml båten skal leveres. Nye problem dukker opp, deler er enten svindyre eller håpløse å få tak i etc og sånn går tiden...

Hvordan er du fornøyd med Hansen din, har fått et tips om at 341 ikke er noe bra båt, sprekker mellom dekk og overbygg??? Mulig det er lagd bedre på 342, den har vel nettopp en annen overgang mellom skrog og dekk såvidt jeg husker...

341

Sitat
vil eg heller bruka pengane på ein god foldepropell enn på større motor. Dvs. Maxprop, Autoprop eller Kiwiprop.

For det første, jeg tror ikke en 29 hk Yanmar er større enn 20 hk, antakelig er det uansett god plass. Det er nok forskjellig fra båt til båt. Jeg har pt tenkt å fleske til med både foldepropell og stor motor, da jeg innser at den kommer til å bli brukt mye. Er ikke ekspert på foldepropell, men syns ikke prisen på 3-bladers til Yanmar på 9.700 var avskrekkende, da har en reserve som du sier. VP tar nærmere 20.000. MEN det er vel forskjell på det som på alt annet. Mulig dette er en dårlig foldepropell? Ekstra for stor motor er tross alt ikke mer enn 15 lapper... Mindre enn en god foldepropell så, nei usikker og Hanse sier at 342 båten ble levert 50/50 med stor og liten motor. Forskjellen kommer i dårlig vær. I godt vær går de så godt som likt...

bjoris skrev:
Ja, jeg har forsåvidt startet på den prosessen, Dufour, Delphia og Bavaria er de jeg har vært i dialog med til nå. Dufour gir ingen respons... Dårlig syns jeg, men det kan være en glipp. Får vel purre, men jeg gidder ikke å purre mye...

Men hva sier ekspertisen om disse to:

Hanse 341

Jeanneau 36.2

Jeg er ikke hysterisk på at båten SKAL være ny, her er det jo mye utstyr som jeg vil bruke 5 år på å få godkjennelse på å få kjøpt i ettertid... Det blir etter nytt kjøkken, oppussing her og oppussing der :smash::lol:

Jeg kjenner til begge disse båtene. De er fine. So36,2 Har veldig tiltalende innredning, men er litt kjedelig seilmessig. Eieren har spandert gode regattaseil som hjelper litt (men bare litt) på dette. Hanse 341 er bedre seilmessig, men ikke så god som man skulle tro (lys tallet er for høyt). Innredningen er praktisk men mye trangere enn 36,2. Syns prisen de har satt gjør hanse'en mest fristende. Men husk at den grønne motoren vil skape mer trøbbel enn den japanske sliteren som står i so36,2'en.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Sitat
Jeg kjenner til begge disse båtene. De er fine. So36,2 Har veldig tiltalende innredning, men er litt kjedelig seilmessig. Eieren har spandert gode regattaseil som hjelper litt (men bare litt) på dette. Hanse 341 er bedre seilmessig, men ikke så god som man skulle tro (lys tallet er for høyt). Innredningen er praktisk men mye trangere enn 36,2. Syns prisen de har satt gjør hanse'en mest fristende. Men husk at den grønne motoren vil skape mer trøbbel enn den japanske sliteren som står i so36,2'en.

Dette var meget nøyaktig lik mine egne tanker. Jeanneauen så deilig ut nedenunder for å si det slik. Fruen smeltet helt og syns dette var milevis fra Bavaria og mye lunere enn Hanse... Resten er hun ikke så opptatt av uten om at den kanskje var litt gml...

Har tenkt å se på dem dersom det blir som planlagt, levering av Yamarinen på Flesland torsdag. Antar Hansen går rimelig greit å bli kvitt og tviler vel på at den går under 800`, tross gode seil etc tror jeg Jeanneauen må en del ned i pris...

bjoris skrev:
Dette var meget nøyaktig lik mine egne tanker. Jeanneauen så deilig ut nedenunder for å si det slik. Fruen smeltet helt og syns dette var milevis fra Bavaria og mye lunere enn Hanse... Resten er hun ikke så opptatt av uten om at den kanskje var litt gml...

Da bør dere ta en titt på min sun fast. Like fin som 36,2 og seiler mye, mye bedre enn 341 og bare pittelitegrann dyrere.... :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

ang foldepropell så anbefaler nå jeg GORI,

den fanger ikke teinetau og annet dritt(plastposer ect) i sjøen. det er en skikkelig fordepropell.

3 bladsutgaven har sågar overdrive funksjonen.

Og du ettermonterer den uten problemer. :seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

bjoris skrev:
Hvordan er du fornøyd med Hansen din, har fått et tips om at 341 ikke er noe bra båt, sprekker mellom dekk og overbygg??? Mulig det er lagd bedre på 342, den har vel nettopp en annen overgang mellom skrog og dekk såvidt jeg husker...

Jeg er veldig fornøyd med Hanse'n! Kjenner ikke til at det har vært problemer med 341 som du nevner, men det er jo bare å søke på www.myhanse.com! Der finner du alt om båtene, både pluss og minus.

bjoris skrev:
For det første, jeg tror ikke en 29 hk Yanmar er større enn 20 hk, antakelig er det uansett god plass. Det er nok forskjellig fra båt til båt. Jeg har pt tenkt å fleske til med både foldepropell og stor motor, da jeg innser at den kommer til å bli brukt mye. Er ikke ekspert på foldepropell, men syns ikke prisen på 3-bladers til Yanmar på 9.700 var avskrekkende, da har en reserve som du sier. VP tar nærmere 20.000. MEN det er vel forskjell på det som på alt annet. Mulig dette er en dårlig foldepropell? Ekstra for stor motor er tross alt ikke mer enn 15 lapper... Mindre enn en god foldepropell så, nei usikker og Hanse sier at 342 båten ble levert 50/50 med stor og liten motor. Forskjellen kommer i dårlig vær. I godt vær går de så godt som likt...

Jeg valgte den store motoren, men er i tvil om det var nødvendig. Stort sett får den ikke vist hva den er god for, og etter det jeg har forstått har en båtmotor godt av å bli kjørt litt "hardt". I dag hadde jeg nok bare valgt 3-bladet foldepropell og std. motor.

- Gunnar

Gunnar skrev:
Jeg valgte den store motoren, men er i tvil om det var nødvendig. Stort sett får den ikke vist hva den er god for, og etter det jeg har forstått har en båtmotor godt av å bli kjørt litt "hardt". I dag hadde jeg nok bare valgt 3-bladet foldepropell og std. motor.

De små Yanmar-motorene er egentlig industrimotorer som har det best på fast turtall. Jeg har 29 Hk i 37-fot båt som alt for ofte går på mindre turtall enn den burde. Hadde jeg bodd ved en kyst med kraftigere tidevannsstrømmer ville jeg nok kjøpt en kraftigere motor. I Oslofjorden og Skagerak ville det blitt enda mer daukjøring enn det jeg allerede er skyldig i.

Sitat
Da bør dere ta en titt på min sun fast. Like fin som 36,2 og seiler mye, mye bedre enn 341 og bare pittelitegrann dyrere....

:lol: 400.000 her og 400.000 der, det blir for penger av slikt. Mja, det er full stopp på 950.000 og til og med det er litt vanskelig å få go for i heimen. 900.000 har fruen sagt og dermed bør jeg egentlig innfor den grensen, men da blir 350en snaut utstyr du...

Vel, for 900.000 så er jeg interessert :yesnod::wink:

Denne Dufouren er registrert i NOR og kan belånes med pant i båten om det er av interesse

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Sitat
Denne dukket jo opp på finn her om dagen , det er en båt jeg kan anbefale om du vil ha moderne design og seilglede i bøtter og spann. Det er en 3kabiner

Ikke tilfeldigvis din :lol: Jo, den er pen, men jeg husker at jeg ikke hadde ståhøyde i denne 34 foten. Den var helt ny da jeg var ombord så kanskje det er blitt rettet på?? Er bare 183 så det er kjiipt i en så stor båt... Husker jeg feil?

Sitat
Denne Dufouren er registrert i NOR og kan belånes med pant i båten om det er av interesse

Dette har vel en verdi ved salg, men er ikke aktuelt for oss. Vi hadde egentlig tenkt å selge aksjer, men det blir vel til at vi låner litt mer på huset for å slippe å utløse en bunke med skatt...

bjoris skrev:
Ikke tilfeldigvis din :lol: Jo, den er pen, men jeg husker at jeg ikke hadde ståhøyde i denne 34 foten. Den var helt ny da jeg var ombord så kanskje det er blitt rettet på?? Er bare 183 så det er kjiipt i en så stor båt... Husker jeg feil?

Dette har vel en verdi ved salg, men er ikke aktuelt for oss. Vi hadde egentlig tenkt å selge aksjer, men det blir vel til at vi låner litt mer på huset for å slippe å utløse en bunke med skatt...

Nei det der er ikke min , her er min https://baatplassen.no/p/showproduct.php?pr...=1416&cat=3 (samme båt men med litt mer utstyr og 2kabiner)

Ståhøyde er noe jeg aldri tenker på , jeg er en hobbit på 171cm så det vet jeg faktisk ikke, tror ikke den er lavere enn andre båter i klassen

brosjyre http://www.d-yachts.no/db/file/D34-prospekt.pdf

Testet i seilmagasinet nr 5/2004. test ligger i arkivet deres om du er abbonent

http://www.d-yachts.no/db/file/D34-Yachtin...003-English.PDF

http://www.d-yachts.no/db/file/D34-Pacific...003-English.PDF

http://www.d-yachts.no/db/file/D34-Sailing...003-English.PDF

Redigert av Enzo (see edit history)
  Sitat
Nei det der er ikke min , her er min https://baatplassen.no/p/showproduct.php?pr...=1416&cat=3 (samme båt men med litt mer utstyr og 2kabiner)

Ok, en kjempeflott båt. Liker Dufour veldig godt, men er som sagt skeptisk til ståhøyde, men jeg kan ta feil. Interessant om du sjekker neste gang du er i båten så er det mulig jeg får en ny båt på lista, men den er i overkant av vårt budsjett. Seiler den opp til lyset på 1.25? Skjøtevogn i cockpit er også en ulempe når 95% av seilingen er familieseiling med to små barn (jeg er klar over fordelene, seilmessig... Føler vel at denne blir litt for racing for oss. Der syns jeg Hanse har det beste kompromisset nå. Ja, jeg leser at de kanskje ikke går så bra om en tror, men spørs om ikke 320 og 350 med T-kjøl blir hakket vassere enn tidligere Hanser, hvem vet... Ingen har vel testet dem skikkelig enda...

Jeg prøver jo å kikke på båter som er litt under maks grensen også, det er et klart aktuelt alternativ å kjøpe en midlertidig båt 2-3 år dersom vi får den til en så god pris at vi slipper å risikerer noe særlig verditap... Denne har jeg kikket litt på, nyprisen er stiv for en 32 foter og jeg har vel lest at den har i minste laget med kjøl%... Tips mottas...

Dufour 325

Skal sette meg ned i kveld å lese linkene, takk for tipset.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...