Enzo Svart 22.August.2007 Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 (redigert) Vet at 3kabinern som da har toalettet i forpiggen har lav ståhøyde på do , de snakket i en test at 6,3 høye mennesker ville få problemer da (husker ikke hvordan man regnet ut den størrelsen over til cm) Men jeg kan måle ståhøyden i min båt i dag når jeg drar ut og seiler. Storskjøtet er i cocpit men det er ikke i sittehøyde tvers over benkene , det er plassert på dørken rett foran rattpidestallen. 1,25LYS er performance modellen av denne båten. Performance pakka er blykjøl som er dypere + høyere mast , min båt og den i stavanger har den dypere blykjølen men den vanlige masta og da er lystallet 1,23 dette resulterer i praksis at vi blir fraseilt av den med 1,25 i lett vind men at i mye vind så jevner det seg ut til en forskjell som neppe er mulig å måle. Om båten seiler opp til dette lystallet det tror jeg ikke den gjør med standardseil , ingen båter seiler vel lett opp til sitt lystall med seilene som er levert fra fabrikk. Derimot så så kan jeg jo si litt om hvordan farten er i praksis opp mot andre kjente båter og i sommer seilte jeg likt med en Hanse 370E i mye vind over et stykke på 3-4timer , jeg parkerte 3 Bav 42Cuisere og ble rævkjørt av en Bav 46Cruiser. Hanse 342 var sjanseløs og det samme gjelder sun 36i performance men det var jo sommerferie og folk trimmet nok ikke som best de kunne , for jeg seilte også fra en 36,7 og det skal være totalt umulig. Redigert 22.August.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.August.2007 Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 Vet at 3kabinern som da har toalettet i forpiggen har lav ståhøyde på do , de snakket i en test at 6,3 høye mennesker ville få problemer da (husker ikke hvordan man regnet ut den størrelsen over til cm) Er vel 6'3" da og det er 75" som igjen er 190,5cm i allefall om det er utenladsk test gjort der hvor slike enheter brukes Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Careka Svart 22.August.2007 Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 Har du sett på Beneteau Oceanis modellene, de kjører tilbud nå. og har mye utstyr som standard Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Sjøtummel Svart 22.August.2007 Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 Ja, jeg leser at de kanskje ikke går så bra om en tror, men spørs om ikke 320 og 350 med T-kjøl blir hakket vassere enn tidligere Hanser, hvem vet... Ingen har vel testet dem skikkelig enda... Om jeg ikke husker feil så var det vel ikke blykjøl på 315 og 342, og da blir det nok merkbart med T-kjølen på de nye modellene. Hvor bra en Hanse seiler i forhold til hva slags forventninger folk har tør jeg ikke si, men min har levd opp tll de forventningene jeg hadde. Den er nok litt kresen på trimming av riggen, og bruker du selvslåeren bytter du litt av fartspotensialet med enkel og behagelig seilhåndtering. Når det gjelder skjøting av storseil har mange båter mulighet for å gjøre dette ganske fleksibelt for dem som ønsker det beste av to verdener. På min Hanse 370 har jeg skjøting på hyttetaket i dag pga hensynet til små barn i cockpit. Om jeg ønsker løygang i cockpit er det bare å ettermontere en skinne, og jeg får muligheten til å bytte mellom tre former for storseilskjøting. Det er en fristende modifikasjon som ikke koster så mye. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 22.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 Har du sett på Beneteau Oceanis modellene, de kjører tilbud nå. og har mye utstyr som standard Nei, har ikke det. Regnet litt på Jeanneau 36i og den ble svindyr, her er mye utstyr som ikke er med. Det leveres pakker, men mye av det er ikke så viktig utstyr... Skal sjekke Benetauen nærmere. Rykter fra messa i Køben er at kvalitetsfølelsen innvendig har gått ned betraktelig... Vel, innser at jeg så svært gjerne skulle være på messa i Sandvika, det blir litt håpløst å studere alle modellene på nettet, det tar altfor mye tid og gir ikke noe godt inntrykk... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Sjøtummel Svart 22.August.2007 Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 (redigert) Det ble nevnt AP24 lenger opp i tråden, men jeg er usikker på hvilken modell dette skulle være. Nå er jeg litt sikrere. AP24 er en ny modell som ennå ikke er annonsert på nettstedet til Simrad. De nye Hanse-modellene har også blitt spesifisert med instrumentserien IS20 fra Simrad, og lanseringen av denne serien er visstnok forsinket. Det kan bli interessant å se spesifikasjonen på disse. Jeg er mellomfornøyd med IS12 vindinstrument ettersom de kun bruker data fra fartsloggen til å beregne sann vind. Å bruke SOG fra GPSen gir litt bedre nøyaktighet og mindre problemer med skovlhjul som gror igjen. Redigert 22.August.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 23.August.2007 Link til dette innlegget Svart 23.August.2007 (redigert) Støtter poenget om å kjøpe 2-3 år gammel båt, vi gjorde dette sist vi kjøpte båt på bakgrunn av: - Ny prisene har store tillegg for å få en seilklar båt. Alle småtingene som ankre, kjetting, tau, fendre, priming, bunnstoff, opplagsutstyr osv blir fort endel penger - Det er alltid endel rep/mikk/garantisaker på nybåt (den som sier noe annet må enten være dum eller full) - Det er jo alikevel 5 års garanti om man skulle finne noe - Reelle erfaringer fra selger er av stor verdi (gitt at selger er en ok fyr) - Greit å la andre ta verditapet på 100-200K som det typisk er på nybåt i denne klassen Ulempen ved å kjøpe nybrukt er: - Man kan aldri kjenne historien til båten 100% - Nybåtlukta er borte Ang Dofour 325: - Synes dette er en nydelig familiebåt, som seiler ok, litt røff finish ift tilsvarende båter Bav 33, Hanse 320, Oceanis 323, SO 32, Delphia 33 osv - Vi var på nippet til å kjøpe den i fjor, men ga opp pga råtten service i kjøpsprosessen fra forhandler Har sendt deg IM om Oceanis Redigert 23.August.2007 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
alidal Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 Når det gjelder skjøting av storseil har mange båter mulighet for å gjøre dette ganske fleksibelt for dem som ønsker det beste av to verdener. På min Hanse 370 har jeg skjøting på hyttetaket i dag pga hensynet til små barn i cockpit. Om jeg ønsker løygang i cockpit er det bare å ettermontere en skinne, og jeg får muligheten til å bytte mellom tre former for storseilskjøting. Det er en fristende modifikasjon som ikke koster så mye. Hva er det store forskjellen rent seilmessig å ha skjøting på taket eller cockpit? (en som har veldig lite greie på seiling, men begynner å bli mer og mer fascinert av det..........) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 Hva er det store forskjellen rent seilmessig å ha skjøting på taket eller cockpit? Rent seilmessig vil en av faktorene som spiller inn være lengden på løygangen, eller rettere sagt vinkelen mellom mast og ytterpunkt på løygang. Størst mulig vinkel gir litt bedre mulighet for å trimme seilet. På den annen side er det begrenset hvor stor effekt dette har om du er turseiler med relativt slitne seil. En annen stor forskjeller at du får en helt annen vektarm dersom skjøtet går fra cockpit til enden av bommen. Du kan lettere regulere skjøtet med håndkraft, og dettere regulere skjøtepunkt på løygang. For mange er det også et stort poeng at det er lettere å nå skjøtet for den som står bak rattet. For båter med centercockpit vil løygangen gjerne være bak rormann, og god arbeidsplass med fullt mannskap. Med løygang på hyttetak blir bommen en vektarm som gjør at du i større grad må bruke vinsj på skjøtet, og det kan bli tyngre å justere skjøtepunktet. Om det er mulig å trekke skjøtet tilbake til rormannen så betyr ikke det at det alltid er praktisk å trekke et skjøte gjennom cockpit. Skal du styre skjøtet fra forkant av cockpit og kanskje halvveis under sprayhood så er det ikke alltid så lett å se storseiltrimmen og windexen. Valget blir litt smak og behag, et spørsmål om hvor mye mannskap du seiler med og hvor mange unyttige passasjerer som er i veien i cockpit til en hver tid, og et spørsmål om hvordan cockpit er utformet. Likevel mener nok de fleste seilere at de har best kontroll med seilet med løygang i cockpit. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 Rent seilmessig vil en av faktorene som spiller inn være lengden på løygangen, eller rettere sagt vinkelen mellom mast og ytterpunkt på løygang. Størst mulig vinkel gir litt bedre mulighet for å trimme seilet. Vinkelen på bommen ved bruk av løygang blir den samme om man har en lang løygang på tvers av hele cockpit, eller en kort en på hyttetaket. Se bilde. Men - er løygangen på hyttetaket kan ikke rormannen nå den uten å gå fram til luka som sjøtummel sier. Med løygang på hyttetaket kommer storskjøtet naturlig til en vinsj. Ulempen er at rormann ikke når den (sånn umiddelbart da - se her for en workaround). Fordelen er nettopp at det er på en vinsj. Prøvd å dra inn storskjøtet på en 35-36 foter (med tung+lett utveksling) uten vinsj? Jeg har seilt som storseilstrimmer på en X-362 sport en regattasesong - og ja det er virkelig tungt. Spesielt ved jibb når alt skal inn og man ikke kan bruke 'lett' utvekslingen. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Sjøtummel Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 Vinkelen på bommen ved bruk av løygang blir den samme om man har en lang løygang på tvers av hele cockpit, eller en kort en på hyttetaket. Se bilde. Det kommer selvsagt an på bredden av hyttetaket (eller hvor lang skinne det er praktisk å feste på hyttetaket i forhold til en skinne i cockpit). Dette kan faktisk slå begge veier. En annen faktor er den vertikale avstanden fra løygang til bom, som også vil virke inn på hvilken vinkel skjøtet får. Det påvirker hvor mye skjøtet trekker bommen ned. På Hanse er det laget et spor i cockpittak for å lettere trekke skjøtet tilbake til rormannen. Også skjøtet til selvslåeren kan lett trekkes tilbake, og da kan du skjøte både storseil og fokk fra de aktre vinsjene på cockpitkarmen. Denne løsningen fungerer ikke fullt så bra vanlig skjøting på forseil. Da er løygang i cockpit å foretrekke. Det er selvsagt relativt enkelt å montere løygang begge steder og ha to sett skjøter og blokker. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 28.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 (redigert) Vi har enda ikke klart å ta noe valg, delvis grunnet noe frem og tilbake med priser og andre ting hos Hanse, men mest siden jeg ikke fikk sett på 320en... Så når tiden går dukker andre tanker opp også... Hva mener publiken om Beneteau 343? Jeg likte egentlig den båten godt innvendig når jeg var på messa, men det er jo en typisk cruiser, men nå kom den en topp utstyrt 2007 modell ut som kunne være aktuell om det gikk å prute sikkelig. Regner med jeg må ofre mye seilglede kontra Hansen, men som mange har sagt, nybåt er mye arbeid og jeg er redd at vi kanskje ikke har tatt nok innover oss alt arbeidet det blir med henting av båt, div små og stor fiksing, ettermontering av ting vi ikke kunne ta oss råd til på utstyrslisten etc... Dermed fristet denne plutselig litt, men jeg har egentlig dårlig erfaring med ikke å kjøpe den en har skikkelig lyst på... Da blir en aldri helt fornøyd så kjøpes denne blir det nok for et par år, men til rett pris vil jeg tro det er et kurrant prospect å bli kvitt om 3-4 år f.eks, fortsatt nesten ny og full av utstyr som jeg ikke har måtte legge dyre ekstra penger i bordet for å få tak i... 343 Ellers har jeg vært å kikket på Hanse 341 i Bergen, budet er visst nok på 750.000 usett... Det er jo en skikkelig båt, men etter å ha sett 350 så blir den jo gml. dags. Syns også motoren hadde gått mye 920 timer, noen striper i det blå skroget gjorde at den ikke gav det helt perfeket inntrykket. Videre var det noen stykke sprekker i overbygget som jeg stusset skikkelig over, antakelig bare sprekk i selve gelcoaten, men likevel. Det som trekker opp er jo enormt med utstyr... Helt utrolig hva han har fått pakket inn i den båten... To autopiloter, to toalett osv osv osv... Redigert 28.August.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
baatsman Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Bjoris Tror du havner med en Bavaria. Type, mulig siste genrasjon 36/38 med lyst treverk. Ellers blir det en ny Bavaria 34. Nei jeg kjenner meg igjen, mange flotte båter å velge imellom. Spennende å følge deg i tråden. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
bjoris Svart 28.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Tror du havner med en Bavaria. Ja, det sier jeg til kompisen min som har Bav, han gleder seg til å kappseiler med den nye Hanse, men da tror jeg han skal få nok Hvis jeg ikke tar Baven hans på kryss blir båten levert tilbake umiddelbart Neida, jeg har ikke avskrevet Bav, men tviler på om det blir den nye 34en. Vi har en fallback løsning på en 32 godt utstyr til kanskje 650`, den er ikke kommet for salg enda, det er jo noe med å ha "penger til over" som det heter i reklamen, men da syns jeg vi er tøffe, hvis vi klarer å ta til takke med en slik når vi har peilet oss inn på 900 klassen, det er jammen lett å bli hekta... Vel, erfaringer med Benneteau 343 mottas pt... Har tro på at mor ville trivdes ekstrem godt i denne og trives mor, ja da trives far... 5 åringen har bare et krav, TV med DVD så det skal vi nok få ordnet uansett båt Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Sun Flyer Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Bjoris: Det fins ikke en brukt elan 333 eller noe slikt. 343 er en typisk turbåt. I lett vind er det for lite seil. I mye vind er den for rank. Hvor familievennelig er det, egentlig? Hva med den brukte hanse 341 som du viste for noen dager siden? Her er mine tips: http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...s=12&tot=60 Elan 333. Prut 100 000,- så er du der. http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...s=15&tot=60 J-105. Sinnsykt bra seilbåt. Litt ukoselig innredning, men hvis du får overbevist fruen så har du en skikkelig lettseilt, utrolig rask båt. Prut 100 000,- http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...s=20&tot=60 jeanneau 34,2 med høy rigg. Ok seiler. Fin innredning, usikker på hvor bra den er i mye vind. Må nok reves tidlig. Prut 120 000,- Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 (redigert) Hvis du møter opp med en ny Hanse 350 med bra seil, han har en Bav 36 med bra seil. Båtene har blykjøl og foldeprop. Vel da er det seileren det kommer an på. Bavaria 36 og 38 seiler bra. De har LYS-tall du kan klare enkelt å seile opp til. Vel gleder meg uansett til den Match-racingen. 5 åringen er en fornuftig kar, han har opplevet årets sommer. Kan være greit med avbrekk fra kortspillingen. PS Bentau er ikke spesielt over-rigget. Men det er fine båter til en fornuftig pris. Har en bekjent som kjøpte en ny Benetau 423 ifjor. Hans forrige en Afrodite 42 kjøpte han ny i 88. Han er godt fornøyd med overgangen. Redigert 28.August.2007 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
runes Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 (redigert) 343 er en topp båt, den er temmelig lik 323'en som jeg selv har. Båten seiler bra, skrogformen er nokså lik som søster-Firsten'e under vannlinjen, men har et høyere fribord, mindre/lettere kjøl, mindre seilføring og anderledes innredning. De trives best uten for mye krengning. Det er definitivt tur/familie-seilere og vil som andre tur/familieseilere bli logirige om man ikke rever i relativt tidlig (dette gjelder og for de "mindre" Bav, Jan, Hanse, m.fl). Etter min mening er kvaliteten på tre og glassfiberarbeid ett hakk opp ift Jan & Bav (men her er jeg seff inhabil). Bo komforten er topp, du har meget god plass til en familie på 4, og kan lett bo to til om man ikke er redd for å sove i salongen. Badet på 343/2 er gigantisk. Så vidt jeg kan se er båten du viser til en 2 kabin versjon. Her er forskjellen mellom 323 og 343 ganske liten. Litt større kjøkkenbenk, litt mer romfølelse, litt større bad, og bittelitt mer plass i kabinenen. Båten er vel egentlig 35 fot, men virker etter min mening som en stor 35 foter, det er alikevel litt trangt om plassen for spising ute for 6 pers, for seiling med 6 pers har du god plass. Om du kjøper for å finne ut hva du egentlig vil ha og vurderer å bytte om et par år så ligger det jo en gunstig 323 2005 modell til salgs Redigert 28.August.2007 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Sun Flyer Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Nå har jeg sett litt mer nøyaktig. Er du fastlåst i Årsmodell? Gamle båter kan være bra om de er godt holdt. En klassiker: http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...=10&tot=108 Ser bra ut! En skulle ikke tro det fra meg, men her er en bavaria jeg faktisk liker. Veldig god pris. http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...=108&page=2 Denne er ikke veldig rask, men en solid båt for norske forhold: http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...=108&page=3 Selvfølgelig må jeg jo komme med en jeanneau òg: http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...=108&page=4 Og her bør det prutes mer enn 10%. Jeg bidrar gjerne til å forvirre deg ytterligere... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
hei Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 bjoris Ser at du vurderer Hanse. Har du noe kjennskap til hvordan Nelson Marine opptrer når eventuelle reklamasjoner kommer? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 29.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 (redigert) Har du noe kjennskap til hvordan Nelson Marine opptrer når eventuelle reklamasjoner kommer? Jeg har hørt noen historier ja, send meg gjerne flere... Denne er ikke veldig rask, men en solid båt for norske forhold: http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...=108&page=3 Hmm. Denne lå ute når min kompis skulle kjøpe og var en av de jeg anbefalte dem å vurdere et skambud på. Prisantydning var da kr. 850.000!!! Ned 250.000?? Nå var jo 850.000 åpenbart for mye, men 600.000? Virker jo svært rimelig... Denne tro jeg jeg må sjekke nærmere... Redigert 29.August.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Kosmix Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 (redigert) Annonsen er fjernet.... Ah...trolig feil i linken. Redigert 29.August.2007 av Kosmix (see edit history) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
bjoris Svart 29.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Ah...trolig feil i linken. Fiksa nå:) Spesiell båt, men Etap har jo ord på seg for å være skikkelig solid og eneste som lager synkefrie båter vel (som jeg vet om)... Selvsagt noe eldre enn planlagt, men, men... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Kosmix Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Fin den, bjoris. Reis å se på :-) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Sebaldus Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Noen som kan fortelle hva som er spesielt med den styringen på Etapen? Ikke sett just den løsningen før. Virket jo ellers som en topp båt for pengene det der... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 EVS = ETAP Vertical Steering. Rorkulten står rett opp og ned og så beveges den fra side til side. Skjønner ikke helt vitsen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.