bjoris Svart 29.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Hvis en ser på cockpit ser en at det ikke ville vært mulig å ha vanlig rorkult der, da hadde den kommet svært høyt. Enig i at det virker rart, ja, men det tar antakelig mindre plass... Mor er ikke så hipp, for hun kjenner vel lusa på gangen, kjøpes og selges nok fort sier hun:) Kan være noe i det, men har lyst å se. Dessverre er det så godt som reisestopp i heime da det nærmer seg termin, men Sandnes er ikke så langt unna... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Mulligan Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Mnja. Rorakslingen er jo synlig. Hvis man ser på høyden på benkene er den ikke særlig høy. Rorkulten min står en del høyere. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 29.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 (redigert) Mnja.Rorakslingen er jo synlig. Hvis man ser på høyden på benkene er den ikke særlig høy. Rorkulten min står en del høyere. Er ellers enig i at jeg ikke ser så stort poeng, det kan sitte en bak rorkulten selv om du gir fult rorutslag, det blir ofte vanskelig på vanlig rorkult. Seiler som kjent en Dehler 29 i Færderen og der syns jeg rorkulten tar enormt med plass og vi får ofte noen som står i veien ved slag... Bjoris: Det fins ikke en brukt elan 333 eller noe slikt. 343 er en typisk turbåt. I lett vind er det for lite seil. I mye vind er den for rank. Hvor familievennelig er det, egentlig? Hva med den brukte hanse 341 som du viste for noen dager siden? Veldig interessant at du kommer med tanker og ideer Jeanneau, det er lett å havne i ett spor og ikke se alle mulighetene... Ja, jeg er opphengt i at båten skal være så ny som mulig, har hatt gml. båt med lukt og annen f...skap og det frister ikke meg og iallefall ikke fruen på nytt. 2000 modell er vel maks av alder, helst mye nyere. Jeg vet det finnes mye bra eldre båter, men ikke noe for meg. Elan 333 er flott, men for meg virker den liten, mener å huske at den ikke hadde ståhøyde og jeg legger ikke 900 blanke på bordet uten ståhøyde, husk vi skal feriere i båten, ikke seile regatta primært. Hansen er aktuell, budet på 750 mener selger er for liten og han vil ha meg til å komme med bud, men for meg er det tidlig nå, mye annet på gang som ikke er avklart. Det jeg ikke likte med 341en er at det ikke er en 342, ergo blir det en eldre årgang, uten at det nødvendigvis betyr allverden. Det mørkeblå skroget hadde en del striper og jeg vil helst ikke ha noe som ser så veldig brukt ut. Motor var gått 920 timer så båten er velbrukt på kort tid... Ellers fantastisk utstyrt og gedigen under dekk. Dårlig cockpit... Redigert 29.August.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
TMS Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Isolering av varmeslangene anbefales, gir mer varme/sparer disel: TMS Sitér dette innlegget TMS Link to post
Sjøtummel Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Isolering av varmeslangene anbefales, gir mer varme/sparer disel Foruten at det er smart der varmeslanger går forbi kjøleskap (og kompressoren til kjøleskapet). Isolering av slangene er forøvrig noe man ofte kan gjøre i ettertid. Det er mindre plunder enn å montere alt sammen. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Isolering av slangene er forøvrig noe man ofte kan gjøre i ettertid. Det er mindre plunder enn å montere alt sammen. Litt uenig med deg der, det må da være mye mindre arbeid å trekke på isolasjonsstrømpen samtidig med monteringen og ikke senere ? Sitér dette innlegget TMS Link to post
Ask Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Til TMS Kor får ein kjøpt slik røyrisolasjon? Ask Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Finnes sikkert i Norge også, men jeg fant den her: Ventilasjonsslange Hjertmans Gøteborg Lunde Båt bestilte for meg og LP yachts monterte i Danmark Sitér dette innlegget TMS Link to post
alidal Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Hvordan har det seg at det er så få produsenter som bruker selvslående fokke? Til turseiling må vel det være veldig komfortabelt. Er det noen store bakdeler med dette systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Litt dyrere? Jeg vet ikke, men det har kanskje sammenheng med at mange turbåter leveres med genoa istedet for fokk? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Enzo Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Bakdelen er at det totalt seilarealet blir betydelig mindre og om storseilet da ikke er oppdimensjonert betydelig så vil det gå begredelig framover. Dessuten så er en selvslående fokk genial på kryss med letthåndterligheten og den skjøtevinkelen som er veldig langt inn men veldig mange turseilere kjører jo motor når vinden kommer fra 40grader eller lavere forfra så da blir det slør med kryssfokka som oftest og det betyr betydelig dårligere egenskaper enn hvis man brukte en genoa Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 31.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 (redigert) Hvordan har det seg at det er så få produsenter som bruker selvslående fokke? Til turseiling må vel det være veldig komfortabelt. Er det noen store bakdeler med dette systemet? Fordelen er jo åpenbart at du kan krysse uten å slippe og dra i skjøte. For vår del vil nok det medføre at vi oftere kan seil enn ellers. Dette er ikke en enkel operasjon i noe vind, med småttiser her og der og en liten fru som skal håndtere dette med altfor små standardvinsjer (som jo de fleste båter har). Hanse har valgt en høyere rigg en mange konkurrenter og oppnår respektable 65 kvm seil med selvslåer på en 35 foter, til sammenlikning har nye Bav 34, 61 kvm. Hansen er nesten 2 meter høyere. Når en kjøper en slik løsning er en nesten nødt til å satse på gennaker i tillegg, nå tror jeg jo det er mye bedre totalt sett med selvslående fokk og gennaker enn genoa... Jeg ser virkelig frem til dette arrangementet iallefall. Men det blir jo noen grunker ekstra... Redigert 31.August.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Bakdelen er at det totalt seilarealet blir betydelig mindre og om storseilet da ikke er oppdimensjonert betydelig så vil det gå begredelig framover. Er det ikke en ulempe på lens? Vind bakfra har vanskeligere for 'å få tak i' en liten kryssfokk enn en 130-150% genoa, og så deæljer fokka fra side til side i turbulensen fra storseilet når man kommer lavere enn 150 grader eller så? Har ikke seilt med selvslåer personlig, men har observert disse tendensene hos andre. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Kosmix Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Ja, klart selvslåer er tingen. Jeg undrer selv på hvorfor dette ikke oftere er standard. Det er vel heller inge større bakdeler, annet at man mister litt fart i lite vind. Leste et sted at genoa1 ofte (dvs. det finnes unntak) har øvre grense på ca 5 m/s, og det er kanskje også øvre grense for den kundegruppen som bedriver godvær-seiling? Andre ting med selvslåer, og fokk i forhold til genoa, er jo at * man lettere kan krysse i trange fjorder. * genoaen fanger også mye vind, så ikke så veltrente familier som arbeider med underdimensjonerte vinsjer sliter litt (ref# et vennepar av meg). Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Sjøtummel Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Hvordan har det seg at det er så få produsenter som bruker selvslående fokke? Spør heller hvorfor så mange båtprodusenter leverer genoa som standard seil. En viktig faktor er riggen og balansen mellom storseil og forseil. En annen enkel forklaring er at nrå rulleforseil er standard på de aller fleste turbåter så er det svært mange som kun har en genoa som de rever ved behov. Det er enklere å rulle inn et forseil enn å reve et vanlig storseil. Ulempen er at en delvis innrullet genoa er et nokså dårlig seil. En selvslående fokk er også et kompromiss som kan være vanskelig å trimme, for ikke snakke om at det er lite effektivt på rom slør og ubrukelig på lens. Noe kan avhjelpes med å rigge til et barberhal, eller rett og slett ved å ha vanlige skjøter liggende klar. En spristake kan også være kjekt å ha. Den store fordelen ved å ha en rigg hvor fokk er standard er at forseilet reves mye senere. da har du et mer effektivt forseil også i sterkere vind. Du starter med å reve storseil, og det står som regel pent også som revet seil. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 31.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Er det ikke en ulempe på lens? Vind bakfra har vanskeligere for 'å få tak i' en liten kryssfokk enn en 130-150% genoa, og så deæljer fokka fra side til side i turbulensen fra storseilet når man kommer lavere enn 150 grader eller så?Har ikke seilt med selvslåer personlig, men har observert disse tendensene hos andre. Jo, selger hos Hanse som har 370 sier han ruller inn fokken i medvind, alternativt at en kjøper en spristake om det er et langt strekk og en ikke har gennaker som kan brukes. Ja, klart selvslåer er tingen. Jeg undrer selv på hvorfor dette ikke oftere er standard. At det ikke er standard skyldes nok at det krever en annen rigg, det blir ikke sprekt om du tar en båt som er litt underrigget som de fleste cruiesere er i dag og så setter på selvslåer... Det er likevel litt rar at ikke oppsettet er mer vanlig, men mange produsenter selger godt med rulle stor og rulle genoa så mange trives nok med det. På Hanse kan du ikke få rulle stor... Prinsipp Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Mulligan Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Jeg skjønner jo etterhvert at dette seilbåtlivet har gått fra meg. Jeg har i alle år seilt rundt med fullspilet storseil som jeg trekker opp for hånd, og enten lett eller tung genua som jeg skjøter på den indre eller yttre skinna sånn etter behov. Jeg har aldri hatt noe problem med det, og krysser også gjerne opp sund. Og vinsjer og sveiver. Jeg ser at jeg har tatt feil. Så nå har gråten tatt meg, og jeg går ned og senker båten. Den kan jo ikke seiles med. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 (redigert) så deæljer fokka fra side til side i turbulensen fra storseilet når man kommer lavere enn 150 grader eller så? Jo, min fokk gjør det (oppfører seg sånn) - uten selvslåer, men det er vel her gennakeren heises og fokka rulles inn Redigert 31.August.2007 av Kosmix (see edit history) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
HaHa Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Ja, klart selvslåer er tingen. Jeg undrer selv på hvorfor dette ikke oftere er standard. * genoaen fanger også mye vind, så ikke så veltrente familier som arbeider med underdimensjonerte vinsjer sliter litt (ref# et vennepar av meg). Med selvslåer ville de jo gått glipp av mye tiltrengt trening... Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Jeg skjønner jo etterhvert at dette seilbåtlivet har gått fra meg. Jeg har i alle år seilt rundt med fullspilet storseil som jeg trekker opp for hånd, og enten lett eller tung genua som jeg skjøter på den indre eller yttre skinna sånn etter behov. Jeg har aldri hatt noe problem med det, og krysser også gjerne opp sund. Og vinsjer og sveiver. Jeg ser at jeg har tatt feil. Hehehe! Du glemmer å nevne at du faktisk kan seile Jeg tenkte på nybegynnerparet som har kjøpt 12 meter hytte på sjøen, og prøver seila av og til... Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Kosmix Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Med selvslåer ville de jo gått glipp av mye tiltrengt trening... Det har du helt sikkert rett i Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Servicemannen Svart 19.September.2007 Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 Eber 4kw produserer mer varme en 3.5kw Webasto. I tillegg har den bra elektronikk fra Hella og den kjører lengra ned uten å slå av etter at båten blir varm. Større batteri er bra men men i steden for større lader skal du bruke heller pengene til ladning fra motor. Man trenger strøm vanligvis når ikke er tilgang til landstrøm. Velg der Balmar framover andre produkter. Volvo sin foldepropell er dårlig i manøvering i trange havner. Gori er en propell som klarer seg bra der. Vhf til 12.000 er ikke så ille men du kant sikkert gjøre de billigre selv. Trekke kapel fra mastefot til kartbord og NMEA fra kartplotter til kartbord er uansett litt av et jobb. Tre kabiner er enklere å selge en to kabiner men vis bobåter blir popularere holder to kabiners versjonen sikkert pris. Simrad sine produkter er brukbare men dem er dårlige til å etterfølge produktene på fritidsmarketen. Der er Raymarin diktigire men koster litt mer. Dem er og brukevenligre. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
bjoris Svart 19.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 Servicemannen: Valgte oppgradert lader og ekstra batteri, rett og slett fordi jeg syns det er viktig å kunne lade batteriene raskere samtidig som jeg bruker strøm. Tenkte at 20 amp var nok, men landstrøm har jeg bare erfaring med fra motorbåter. I en seilbåt vil en jo ofte ha seilt mesteparten av dagen, da kanskje med både autopilot og kjøleboks på, ergo kan det nok være lite strøm når en kommer frem og da skal jo ofte varmeren fyres i tillegg til lys, TV etc. Ergo, større lader var nødvendig kom jeg til, og ekstra batteri kunne jeg monterte selv, men 5.000 lapper for batteri og 50 amp lader ble valgt fordi jeg ikke er så flink med strøm og derfor fristet det ikke å tukle selv. Når det gjelder lading ved gange har VP mye større dynamo enn Yanmar, 115 mot 60 amper. Mulig en større dynamo kunne vært greit å ha, men det kommer ikke i første rekke, mye annet som står på agendaen først. Det viktigste ville vel vært å fått en laderegulator i ladebanken slik at ikke dynamoen slakker på tempoet for tidlig slik jeg hører at ofte er problemet... Bra at du har tro på Eber, har ingen erfaring med hverken Webasto som de brukte tidligere og Eber. Bra at den kan gå lavt, det er jo ofte problemet er min erfaring at det blir for varmt... på minimum. Foldepropell har jeg etterbestilt, 3 bladers til 9000 lapper (med dagens hyggelige kronekurs mot Euro). Det er rimelig og da er det ferdig, båten skal skures minst mulig på og brukes mest mulig så når jeg kom til at jeg ikke ville spare noe på det så valgte jeg å få det med. Skjønner ikke hvorfor VP sine foldepropeller skal koste 18.000 som det står i Bav sin prisliste, noen som vet årsaken, kanskje Yanmar har dårligere foldepropeller? Når det gjelder kabiner ble det innredet 2. akterlugar. Hansen 350 er spesiell ved at ingenting ellers i båten er forskjellig om du velger 2 eller 3 kabiner. Du får rett og slett en uinnredet akterkabin, mot 17.000 så får du den innredet med polstring, skap og pute... Vel, litt dyrt, men litt kjiipt å ha en båt som så uferdig ut også... Nå kan en jo bare ta ut puten så har en verdens største lagringsrom med dør i tillegg til luke i cockpitbenk og eget skap...:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Servicemannen Svart 20.September.2007 Link til dette innlegget Svart 20.September.2007 Bjoris: Den 115amp dynamoen fra Volvo klarer ikke ekstern regulator. Någen har koplet til enkel varient (eks Ladix), men dynamoen brenner om kort tid. Ekstern regulator bør ha tempuraturføler også på dynamo. Problemet med fleste av disse fine regulatorene på marketen er at der er gammel protukt i fine forpakninger. Dem funkerte bra i "gammle dage" når dynamoene var 50-60amp men større dynamoer varmest mer og trenger betre teknikk. Standard ladningen fra 115amperen er bra når den er kald men den trapper seg fort ned når den blir varm. Jeg har pruft å legge opp 35mm kapler direkte fra den til forbruksbatteri med laderele der fra over til startbatteri. Der ble den ca 15-20% effektivere. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
alidal Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Låner denne tråden litt; Ser at en del seilbåter, bl. a Hanse er begynt å sløyfe kartbordet. For meg så ser jo det veldig fornuftig ut at man ikke skal bruke en allerede litt liten plass til et eget kartbord. Alle båter har jo et bord i salongen uansett. Er jo selvsagt greit å ha et fast sted å oppbevare kart etc........... Men så kommer spørsmålet til dere som har erfaring med seilbåt og eget kartbord. Hadde dere savnet kartbordet hvis det hadde blitt fjernet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.