Jump to content

Råd ved valg av utstyr til ny båt

bjoris

Recommended Posts

For å være helt ærlig, og det skal man jo være:

Jeg har aldri sittet ved kartbordet og utført hverken navigasjonsarbeid eller annet kontorarbeid.

Det har foregått på bordet i salongen, siden de andre i reisefølget også vil følge med på planleggingen.

Kartbordet har kun fungert som oppbevaringsskap for kart, batteriladere, tape, blyanter, batteri, kvitteringer, etc, etc.

Derfor syns jeg løsningen i Jeanneauen er bra. Der kan man skyve kartbordet helt inn til veggen, slik at man får en ekstra sitteplass.

Ahh, det var godt å få sagt det.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

surprise skrev:
Er det ikke en ulempe på lens? Vind bakfra har vanskeligere for 'å få tak i' en liten kryssfokk enn en 130-150% genoa, og så deæljer fokka fra side til side i turbulensen fra storseilet når man kommer lavere enn 150 grader eller så?

Har ikke seilt med selvslåer personlig, men har observert disse tendensene hos andre.

Som en nevnte kan du benytte barberhal - en blokk festet i aluminiumslisten med en skjøte og en sjakkel som du klipser inn på skjøtet mellom seil og selvslåerskinna på rom slør og evt. lens. Men en gennaker er jo her det ideelle.

En ulempe er også trimming av fokka. Vanligvis må den da rulles inn for å endre skjøtepunktet i seilets skjøtehjørne.

Enig med Oddgeir,kartbordet har liten interesse,det er vel som å banne i kjerka ,men kartplotteren har nok 1.prioritert.Papirkartene blir mer og mer for backup. Har alltid med minst en ekstra GPS/kartplotter selv om kartplotter aldri har sviktet.Min erfaring er at kartplotter kombinert med radar ofte er bedre enn kanskje 100 år gamle papirkartdata.

alidal skrev:
Låner denne tråden litt; Ser at en del seilbåter, bl. a Hanse er begynt å sløyfe kartbordet. For meg så ser jo det veldig fornuftig ut at man ikke skal bruke en allerede litt liten plass til et eget kartbord. Alle båter har jo et bord i salongen uansett.

Er jo selvsagt greit å ha et fast sted å oppbevare kart etc...........

Men så kommer spørsmålet til dere som har erfaring med seilbåt og eget kartbord.

Hadde dere savnet kartbordet hvis det hadde blitt fjernet?

Jeg syns det er fornuftig at det ikke er "helt bort", dette bordet med luke er jo praktisk, men eget sete som ikke kan brukes til flere ting syns jeg er vaste og rart at Bavaria ikke har innsett dette, de lager jo resten av båten meget praktisk for annet bruk enn havseilas, ikke noe galt i det, det er jo slik vi fleste bruker båtene i dag, men hvorfor henger de da fortsatt med dette store kartbord arrangementet...? Vel, mange andre enn Hanse og Jeanneau lager nå enklere løsninger. I de nyeste Hansene er det faktisk en pute du setter på bordet som da danner ryggstøtte og du sitter motsatt vei... Mja, kommer neppe til å bli mye brukt.

oddgeir skrev:
For å være helt ærlig, og det skal man jo være:

Jeg har aldri sittet ved kartbordet og utført hverken navigasjonsarbeid eller annet kontorarbeid.

Det har foregått på bordet i salongen, siden de andre i reisefølget også vil følge med på planleggingen.

Kartbordet har kun fungert som oppbevaringsskap for kart, batteriladere, tape, blyanter, batteri, kvitteringer, etc, etc.

Derfor syns jeg løsningen i Jeanneauen er bra. Der kan man skyve kartbordet helt inn til veggen, slik at man får en ekstra sitteplass.

Ahh, det var godt å få sagt det.

Liker også denne løsningen:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg synes kartbordet er fornuftig innretning ombord, og ville ikke vært foruten.. Der har jeg det jeg trenger for seilas, det være seg kart eller pc vhf og annet som vedrører båten... men hos meg benyttes dette mest til pc og kontorarbeid på turer, sog ikke under seilas da karten err i cockpit, men kart som ikke er i bruk ligger lagret under bordplaten ombord.... Om det er fornuftig plass utnyttelse eller ei skal jeg ikke ha noen mening om, men ombord hos oss så er det ikke veien på noen måte og vi har rikelig med plass til det vi trenger.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Selvslående fokk kunne jeg absolutt tenkt meg, og det spesielt det gjorde at Hanse stod høyt på lista når jeg byttet båt i høst. Her på sørlandskysten blåser det som regel SV, dvs langs kysten, om sommeren. Det betyr vinden mitt i trynet eller rett bakfra. Selvslåer kombinert med gennaker tror jeg fungerer bra her. Men etter å ha lest litt på diverse Hanse-forum så ser jeg at mange har supplert med genua for å få nok fart under 5 m/s. Da forsvinner vel hele poenget? Det er lite aktuelt for meg å bytte og pakke seil på familieturer i ferien.

Genua (på rull) er nok et bedre allround seil. Fungerer bra på alle vindvinkler og de fleste (normale) vindstyrker. Den største ulempen er at det er en del jobb å slå med.

Interressant innlegg av seilmaker i panel debatt på seilmagasinet (seil-tv) hvor det ble sagt at tunge båter (dvs alle turbåter) trengte genua for å få tilstrekkelig kraft - spesielt i bølger.

Må Maxien har jeg 110% fokk noe som for meg fremstår som det beste kompromisset. Veldig enkel å slå med, og samtidig mere kraft enn en selvslåer.

alidal skrev:
Hadde dere savnet kartbordet hvis det hadde blitt fjernet?

På mindre båter, nei, for kartbord som er laget i størresle båtsportkart har jeg ikke bruk for. Salongbordet bruker jeg til ordentlige sjøkart. Likevel, det er kjekt med et lite bord i salongen til å sitte med laptop.

wave skrev:
Som en nevnte kan du benytte barberhal - en blokk festet i aluminiumslisten med en skjøte og en sjakkel som du klipser inn på skjøtet mellom seil og selvslåerskinna på rom slør og evt. lens. Men en gennaker er jo her det ideelle.

Det er veldig stor forskjell på en fokk og en gennaker, så jeg tror jeg dropper noen sammenligning. I stedet for kun et barberhal i fokka på rom slør så kan du også forsøke med en spristake.

wave skrev:
En ulempe er også trimming av fokka. Vanligvis må den da rulles inn for å endre skjøtepunktet i seilets skjøtehjørne.

Nja, jeg har en håndfull 8mm liner på 2, 3 og 4 meter som jeg bruker til forskjellige ting. Jeg bruker gherne en slik line til å sette fast fokka, slakker skjøtet, flytter skjøtepunktet, og strammer opp skjøtet igjen. Tilsvarende teknikk kan brukes for å tre genoaskjøtene over eller under rekkewire.

Alfa Romeo skrev:
Genua (på rull) er nok et bedre allround seil. Fungerer bra på alle vindvinkler og de fleste (normale) vindstyrker.

Det kommer veldig an på hvilken genoa. Jeg har ikke så lyst til å kalle en 140% genoa for et all round seil til en Hanse. Også min 130% er i største laget, jeg ville nok foretrukket en 120% hadde jeg kjøpt i dag, og 120-125 ville jeg nok kalle et all round seil. Jeg har veldig lyst på en 109% som fokk når jeg ikke seiler med selvslåer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...