Jump to content

Grib data / Orkanen Dean

Krimart

Recommended Posts

Hei,

Norke medier er veldig opptatt av været i Amerika, der er trolig fordi "ferdigtygde" nyheter fra CNN, AP etc. er så enkelt bruke. Kost/nytte -effekten er sikkert god. Nå er det orkanen Dean som vi stadig hører om. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=154393 For moro skyld kikket jeg på Grib-data for det aktuelle området med ugrib (ugrib.com). I følge den er True Wind Speed opp ot 40 knop, eller 20 m/s. Det er jo tøft nok, men ikke mer enn en skikkelig storm her hjemme. Vi var utsatt for en Bora i Adriaterhvet med over 100 knop vind vind november 2004 - med store ødeleggelser- uten at det sto et ord i norske medier.

Men: man sankker om Dean som kategori 4 og skal øke til katergori 5. I følge http://no.wikipedia.org/wiki/Saffir-Simpson-skalaen er dette vindstyrker over 60 m/s , får ikke dette til å stemme med Grib-dataene? Er det noe jeg har misforstått her? Har god erfaring med Grib-data for værmding her hjemme.

Redigert av Krimart (see edit history)

Jeg kender ikke Grib - men jeg kan ikke få det til at stemme. Her er nyeste data fra National Hurricane Center om "Dean":

MAXIMUM SUSTAINED WINDS ARE NEAR 145 MPH...230 KM/HR...WITH HIGHER

GUSTS. DEAN IS A CATEGORY FOUR HURRICANE ON THE SAFFIR-SIMPSON

SCALE. SOME FLUCTUATIONS IN INTENSITY ARE POSSIBLE DURING THE NEXT

24 HOURS.

Læs selv mere her:

http://www.nhc.noaa.gov/index.shtml?

Dansken

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Heisann, har selv vert med på å evakuere der borte grunnet en orkan på vei. Langt vekk fra området der den traff river det godt i trærene og ødeleggelsene en ser etterpå tyder på at vi ikke snakker om "Inga" som herjet her på vestlandet. Vi fløy faktisk los helikopter med 40knop vind i ryggen, bergodalbane i blinde kan du si men ikke verre enn at de letter fra Flesland. Nå hjelper jo det ikke at husene de bygger der borte står rett på sanden mer eller mindre heller men at det er andre stormer der enn her er helt sikkert. Det er vel de forventede ødeleggelsene som gjør at media fokuserer på de, så kan en spørre seg hvorfor man ikke fokuserer like mye på stormene østover i verden...

GRIB filer er kun et varsel og kan på ingen måte garanteres å stemme med virkeligheten.

Etter det jeg har kunnet lese om Grib data, er dette mattematisk beregnet værvarsel som baserer seg på statistikk og løpende observasjoner fra værdata innsamlet fra hele verden.

De beregnes i NOAS kraftige datamaskiner og gjøres tilgjengelige gratis for offentligheten.

Min erfaring er imidlertid at Grib data - under normale værforhold stemmer forbløffende godt.

Men det ser ikke ut som at de alltid klarer å fastslå intensiteten i ekstremvær.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Nå er vel grib filene som annen værmelding gjennomsittlig vind over en gitt tid, 10 minutter eller noe slikt og vinden i kastene kan være betydelig høyere.. Det er i allefall min erfaring etter å ha brukt ugrib og ocean.dmi.dk i sommer...

De av oss som har vært i karibien og Florida og sett bygningsstandarden vet at den ikke kan sammenlignes med det vi har i Norge, og jeg har overhodet ikke noen problemere med å skjønne at en slik storm kan skape problemer med flom og vindskader for folk og fe..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det første datasettet i en Grib fil er som regel basert på observasjoner og interpolert til et gradnett. De resterende datasettene er modellerte varsler som selvfølgelig gradvis blir dårligere og dårligere. Jeg hentet også ut en Gribfil over området, og den høyeste hastigheten jeg fant lå på rundt 50 knop dvs ca. 92 kmt. Det kunne vært lærerikt om noen kunne forklart dette gapet. Jeg forventet også å finne høyere hastigheter.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...