Jump to content

Skuffende erfaring med River 420

skibsplast ohoi

Recommended Posts

Etter svert positiv erfaring med River 350 så jeg fram til å prøve River 420 som kom på markedet i år.

Men 5 i familien ble 350 etterhvert forliten som hyttebåt. Men vi var såpass fornøyd med konseptet at det var naturlig for oss å gå opp et hakk i størelse.

Vi gikk derfor for en River 420 med en 25hk motor. Båten er stabil som en drøm. Ingen problemer om samtlige i familien henger over ripea.

Men når vi tok båten opp i plan, ble det en stor skuffelse. Ca 1 meter bak baugen sto vann spruten rett ut. Selv i moderat fart (10 - 15 knop) og samtlige familiemedlemmer plasert aktenfor tvers. Denne grisespruten førte selvfølgelig til at samlige i båten ble gjennomvåte. Vind forekommer jo ganske så ofte på sjøen :smiley:

Så her trenger jeg råd fra dere. Er det noe jeg selv kan gjøre for å unngå å bli gjennomvåt, bortsett fra å kun bruke båten når det er vindstille. Eller har Rotostør gjort en gedigen konstruksjonstabbe med sin nye modell?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Forsøkte en rekke forskjellige plaseringer på både båt og manskap. Dette gjorde det litt bedre men langt fra tilfredsstillende. Her selvfølgelig ikke bilder, men på med så det ut som om det var trappingen på skrogformen som førte til spruten.

Får ikke sjekket motorens høyde nå da båten ligger på hytta 20 mil unna, men siden båten ble levert ferdig testkjørt, på vannet av forhandler skulle man tro at den var riktig plassert.

skibsplast ohoi:

Får eg berre skyte inn eit spørsmål om din tidligere båt...

Da eg har ein river 350 uten motor og er ikkje sikker på størrelsen eg skal sette på den, så lurer eg på størrelsen på motoren som du hadde på din og kva fart du fekk på den?

Kermit

Har en Mercury viking 10(15) hk to takter på den. Med ca 200kg i båten gjør vi mellom 16 til 18 knop. med 100 kg (bare meg) tipper jeg at farten kommer over 20 knop.

Dette er ikke noen vitenskapelig måling, men jeg tror ikke det er så langt unna sannheten.

Har du sjekket at motoren står i riktig høyde i forhold til kjølen? Kavitasjonsplata skal stå ca. 2-3cm. under kjølen. Hender at det må gjøre litt tilpassning på dette-

Har ingen ting å si for den spruten som kommer fra baugen... Riktig at det vil sprute mer fra motoren hvis den står for lavt,men det skal noe til før det kommer ombord i båten da

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...