skibsplast ohoi Startet 19.August.2007 Link til dette innlegget Startet 19.August.2007 Etter svert positiv erfaring med River 350 så jeg fram til å prøve River 420 som kom på markedet i år. Men 5 i familien ble 350 etterhvert forliten som hyttebåt. Men vi var såpass fornøyd med konseptet at det var naturlig for oss å gå opp et hakk i størelse. Vi gikk derfor for en River 420 med en 25hk motor. Båten er stabil som en drøm. Ingen problemer om samtlige i familien henger over ripea. Men når vi tok båten opp i plan, ble det en stor skuffelse. Ca 1 meter bak baugen sto vann spruten rett ut. Selv i moderat fart (10 - 15 knop) og samtlige familiemedlemmer plasert aktenfor tvers. Denne grisespruten førte selvfølgelig til at samlige i båten ble gjennomvåte. Vind forekommer jo ganske så ofte på sjøen Så her trenger jeg råd fra dere. Er det noe jeg selv kan gjøre for å unngå å bli gjennomvåt, bortsett fra å kun bruke båten når det er vindstille. Eller har Rotostør gjort en gedigen konstruksjonstabbe med sin nye modell? Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
TideRace Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 (redigert) Du har selvfølgelig forsøkt å tilte motoren opp/ned og sett om denne endringen får båten til å gå bedre? Zodiac`en vår er veldig kilen i forhold til riktig trim for å holde skroget der det skal være. Redigert 19.August.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 19.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Forsøkte en rekke forskjellige plaseringer på både båt og manskap. Dette gjorde det litt bedre men langt fra tilfredsstillende. Her selvfølgelig ikke bilder, men på med så det ut som om det var trappingen på skrogformen som førte til spruten. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Tore B Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 (redigert) Det er vanskelig å gjøre noe med det, rett og slett en feilkonstruksjon etter min mening. Ops nå var jeg litt kjapp, det var den gamle River 450 jeg tekte på, den ble man klissvåt i hvis man satt bak. Utrolig hvis de har klart å lage enda en "våt båt" Redigert 19.August.2007 av Stålmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Har du sjekket at motoren står i riktig høyde i forhold til kjølen? Kavitasjonsplata skal stå ca. 2-3cm. under kjølen. Hender at det må gjøre litt tilpassning på dette- Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Har du sjekket at motoren står i riktig høyde i forhold til kjølen? Kavitasjonsplata skal stå ca. 2-3cm. under kjølen. Vanligvis monteres motorer med kav. plata i plan med kjølen. Ingen standard at den skal stå 2-3 cm UNDER kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 20.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Får ikke sjekket motorens høyde nå da båten ligger på hytta 20 mil unna, men siden båten ble levert ferdig testkjørt, på vannet av forhandler skulle man tro at den var riktig plassert. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
kermit Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 skibsplast ohoi: Får eg berre skyte inn eit spørsmål om din tidligere båt... Da eg har ein river 350 uten motor og er ikkje sikker på størrelsen eg skal sette på den, så lurer eg på størrelsen på motoren som du hadde på din og kva fart du fekk på den? Kermit Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 OUPS, ja det er vel 2-3 cm UNDER kjølen. Dersom den kommer lavere vil det sprute. Dette burde de jo ha i orden fra leverandøren ja. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 21.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Har en Mercury viking 10(15) hk to takter på den. Med ca 200kg i båten gjør vi mellom 16 til 18 knop. med 100 kg (bare meg) tipper jeg at farten kommer over 20 knop. Dette er ikke noen vitenskapelig måling, men jeg tror ikke det er så langt unna sannheten. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
ivar Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Har du sjekket at motoren står i riktig høyde i forhold til kjølen? Kavitasjonsplata skal stå ca. 2-3cm. under kjølen. Hender at det må gjøre litt tilpassning på dette- Har ingen ting å si for den spruten som kommer fra baugen... Riktig at det vil sprute mer fra motoren hvis den står for lavt,men det skal noe til før det kommer ombord i båten da Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.