Belgarath Startet 19.August.2007 Link til dette innlegget Startet 19.August.2007 Har lest litt tråder om seilbåter her i det siste og det dukker opp mange utrykk jeg ikke har snøring på å forstå hva betyr. Ser i utgangspunktet på meg selv som motorbåtmann, men en dag innimellom når smeigeværet ligger i ryggen , så kunne det vært deilig å heise en klut og skru av motoren en gang i mellom. Det jeg lurte på var om noen kunne forklare litt grunnleggende seiling for en grønn? Alle disse vant og stag og slør og lens og gud vet hva gjør at dere like godt kunne diskutert rocket-science.. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
OT-flyktning Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Jeg er sikker på at du IKKE finner alle svar her, men det er kanskje en begynnelse. Så havner denne tråden etterhvert samme sted som den jeg henviser til: stag = wire som holder masten på plass; (akterstag går fra mastetoppen til akterenden av båten, forstag fra mastetoppen - eller et stykke lenger ned - til baugen vant = omtrent som stag, men går til siden av båten; her finnes det mange varianter om de går via 1-ørten salingshorn, hvor langt opp på masten de går osv lens = man seiler lens, når man får vinden inn rett bakfra, eller noenlunde rett bakfra Sitér dette innlegget Link to post
Slostrilen Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Prøv denne lenken, da finner du det meste. http://home.no.net/~msails/seilordbok1.html Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 19.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Jeg er sikker på at du IKKE finner alle svar her, men det er kanskje en begynnelse. Så havner denne tråden etterhvert samme sted som den jeg henviser til: Hjertelig. her var det en del å ta for seg.. Prøv denne lenken, da finner du det meste.http://home.no.net/~msails/seilordbok1.html Denne var fin. Masse forklaringer. Nå gjelder det bare å huske de.. :-) Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Stigt:-) Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 God kveld. Utrykket "stikk i skjøtet" har jeg lest om flere ganger uten å vite hva det er, kan noen forklare? Det står ikke i seilordboka så vidt jeg kunne se. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Stikk i skjøtene betyr at man har gitt ut littegrann på skjøtene. Å seile 'med stikk i skjøtene' betyr at man seiler kryss, men ikke skarpest mulig kryss. F.eks på en skarp kryss når det begynner å bli litt sjø må man 'gi stikk i skjøtene' for å beholde båtfart. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Stigt:-) Svart 19.August.2007 Link til dette innlegget Svart 19.August.2007 Ahaaa.... Takker for hjelpen Surprise, man lærer så lenge man lever Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.