Jump to content

Kan noen forklare meg seilutrykk?

Belgarath

Recommended Posts

Har lest litt tråder om seilbåter her i det siste og det dukker opp mange utrykk jeg ikke har snøring på å forstå hva betyr. Ser i utgangspunktet på meg selv som motorbåtmann, men en dag innimellom når smeigeværet ligger i ryggen , så kunne det vært deilig å heise en klut og skru av motoren en gang i mellom. :sailing:

Det jeg lurte på var om noen kunne forklare litt grunnleggende seiling for en grønn? Alle disse vant og stag og slør og lens og gud vet hva gjør at dere like godt kunne diskutert rocket-science.. :smiley:

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Jeg er sikker på at du IKKE finner alle svar her, men det er kanskje en begynnelse. Så havner denne tråden etterhvert samme sted som den jeg henviser til:

stag = wire som holder masten på plass; (akterstag går fra mastetoppen til akterenden av båten, forstag fra mastetoppen - eller et stykke lenger ned - til baugen

vant = omtrent som stag, men går til siden av båten; her finnes det mange varianter om de går via 1-ørten salingshorn, hvor langt opp på masten de går osv

lens = man seiler lens, når man får vinden inn rett bakfra, eller noenlunde rett bakfra

Jeg er sikker på at du IKKE finner alle svar her, men det er kanskje en begynnelse. Så havner denne tråden etterhvert samme sted som den jeg henviser til:

Hjertelig. her var det en del å ta for seg..

Prøv denne lenken, da finner du det meste.

http://home.no.net/~msails/seilordbok1.html

Denne var fin. Masse forklaringer. Nå gjelder det bare å huske de.. :-)

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Stikk i skjøtene betyr at man har gitt ut littegrann på skjøtene.

Å seile 'med stikk i skjøtene' betyr at man seiler kryss, men ikke skarpest mulig kryss. F.eks på en skarp kryss når det begynner å bli litt sjø må man 'gi stikk i skjøtene' for å beholde båtfart.

S/Y Surprise

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...