Jump to content

Volvo Flygmotor VFA-041-D varmer ikke

TrondT

Recommended Posts

jeg har en "Båtvarmar typ VFA-041-D" i båten min. Den gir ikke varme :nonod: og her på vestlandet må vi jo ordne varmen selv denne sommeren :sad::sad::sad:

Jeg har lest i noen andre tråder her at dette ikke er verdens beste varmer å ha i en båt og at de ikke er særlig samarbeidsvillig med hensyn på drift og vedlikehold.

Så jeg har følgende spørsmål:

1. Er det noe vits i å prøve å reparere flygmotoren? Er isåfall en slik feil overkommelig å reparere eller snakker vi om masse arbeid og mye penger? Kan jeg ordne noe slikt selv eller trenger man høyere utdannelse innen avionikk eller lignende? :crazy:

2. Hvis jeg lemper skrotet, hva monterer jeg som erstatning? Bør jeg gå for dieselvarmer eller noe annet?

Jeg har idag uttak fra flygmotoren til begge kabinene samt ett uttak i cockpit, men det siste er vel ikke et krav.

Når det gjelder erstatning har jeg ikke andre preferanser/begrensninger enn at jeg ikke ønsker å montere noen ovnav type Refleks eller lignende med pipe...

Og pris har jo selvfølgelig en betydning, jeg skal bytte kalesje og putesett både ute og inne så...

Hvis temaet er grundig debattert så hadde det vært fint om noen kunne komme med linken, jeg fant den ikke :confused:

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Hei,

Jeg har også samme varmer fra '81 som har sviktet noen ganger. Da jeg kjøpte båten i '03 startet ikke varmeren fordi flammevakten hadde løsnet. Hos meg hadde den løsnet da plasten hadde blitt sprø og hakene som skulle feste den hadde røket. Du bør også sjekke at pumpa ikke lekker diesel, som som er en vanlig feil. Jeg har ei pumpe som lekker nå og får ikke startet varmeren.

Antar at du hører vifta går og pumpa tikker når du forsøker å starte den ?

Dokumentasjon finner du hos Termomarin:Termomarin - manualer

Terje N.

Antar at du hører vifta går og pumpa tikker når du forsøker å starte den ?

Terje N.

Viften starter og går, men jeg kan ikke høre noe tikking fra pumpen.

Betyr det at pumpen kan ha tatt kveld???

Takk for linken til manualene

TrondT

Red:Heter varmeren noe annet hos Termomarin eller er jeg bare litt blind siden jeg ikke finner den :confused:

Redigert av TrondT (see edit history)

...Dette bryteren resettes manuelt...

Nå er det over 10 år siden jeg sist måtte resette denne knappen, men jeg mener bestemt at dersom den har slått ut, så starter heller ikke vifta (slik den gjør hos TrondT).

Som det har vært nevnt tidligere i andre tråder, (noen) mulige årsaker er:

• Spenningsfall - for lite spenning fram til glødeplugg. Mål spenning direkte på glødepluggen. Oppgitt ledningskvadrat i forhold til lengde i instruksjonboken forekommer meg å være i minste laget. Min påstand er at dette kanskje er den vanligste feilen. Hvis spenningsfaller viser seg å være signifikant, sjekk også for mulig irr på relevant(e) sikring(er).
  • Dersom spenning på pluggen er OK (12V eller rett under med motoren av, over 12V når denne går), så bør glødepluggen sjekkes. Har du forbindelse hvis du ohmer over denne?
  • Dieselpumpa som nevnt. Normalt bør den "kneppe" litt i blant. Men ingen regel uten unntak - jeg synes heller ikke denne alltid er så lett å høre.
  • Flammevakt er nevnt som mulig årsak. Tror egentlig ikke det er problemet hos deg, siden varmeren ikke tenner et kort øyeblikk. Hos meg er det i alle fall slik at deffekt flammevakt fører til at den kutter diesel etter kort tid. Husker ikke eksakt, men tror det er noe sånt som 30 sekunder.
  • Dieselpumpa mi suger luft, og jeg sliter med å finne eksakt lekkasjepunkt. Muligens i en slage et sted, suligens i "tuten" som slagen er koblet til. Har enda ikke fått feilsøkt ordentlig. Problemet arter seg ved at den av og til tenner, andre ganger ikke.

Når alt dette er sagt (skrevet) - heller ikke jeg får ordentlig dreis på min Ardic :blush:

R.

Jeg monterte nytt dyserør, en oppdatert versjon visstnok. Og da funka den bra. Det var MYE sot inni den som jeg fjerna, hadde alt i småbiter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 1 måned senere...

Så er D4'en ferdig installert og prøvekjørt :yesnod:

Varmen var akkurat så fin og rask som forventet og lovet.

Største problemet jeg hadde under installasjonen var faktisk trekkingen av trykkslangen fra dieselpumpen og til varmeren. Slangen kom kveilet og å få den lagt på en fornuftig måte fra pumpen over septiken og til varmeren var ikke det enkleste, og det ble litt språkbruk :headbang::lol:

Men nå er det et tilbakelagt stadium og varme strømmer fint (og stille...) rundt i båten.

:flag: TrondT

• 1 måned senere...

Hei!

Jeg har også en VFA 041-D! Første spørsmål er: Da jeg kjøpte båten i sommar, så fikk eg beskjed om at flygmotoren skal gå på parafin?!? Kan det stemme??

Eg har hatt den i drift med parafin, og den varmer faktisk. Men kobler ganske raskt ut.

Det er egen tank ved siden av varmeren, som parafinen skal fylles på! Det står faktisk "diesel" på varmeren....

Redigert av xpen (see edit history)

Hadde en Volvo varmer ombord , men bytta den ut med en større Webasto . Volvo skal gå på diesel , men lurt ( gjelder di fleste diesel varmere ) og kjøre dem på lampeolje innimellom . Dette renser opp litt i brennkammer, har jeg hørt da . Da jeg kjørte ei kanne ( 5 liter ) lampeolje på volvo'n jeg hadde blei den mye bedre.

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...