Jump to content

Motorvalg, Steady 260 ?


Gunda

Recommended Posts

Jeg er redd en 6 hk 4T ikke vil medføre merkbart mer futt enn en 5 Hk 4T. Jeg sitter med en følelse av at du i verste fall får mindre skyv ved lave turtall når motoren prøver å få jolla i plan. Men du får forhåpentligvis svar av noen som har prøvd begge deler. Det har ikke jeg.

 

Om du får tak i en Tohatsu 8 Hk 2T kan kanskje det være tingen? Det er markedets letteste 8 Hk - var det kun 25 kg? ...bare typisk 3 til 5 kg mer enn 4 og 5 hk 2T.

Link to post
Har en 260 med 8 hk Tohatsu. Går akkurat på plan med to voksne pluss liten gutt og optimal vektfordeling og tilt. Må dog være forsiktig ved medsjø da det lett kan slå over baugen.

 

Har også 260 med 8 hk Tohatsu. Udmerket kombinasjon. Men jeg måtte heve akterspeilet 5 -6 cm for å få vekk noe av spruten bak. Da ble det mere fart også.

Hadde styrekonsoll på ei stund.. da ble det riktig festlig men litt trangt å ha noen med da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Hadde en 260 Steady med 9,9 hk Yamaha på. Gikk som et skudd for å si det pent. Fart tør jeg ikke å gjette, men det gikk veldig fort.

 

Den er vel godkjent for 8 hk med styrekonsoll og 6 hk uten så vidt jeg vet :flag: Men 6 hk er jo beskjedent da for dette er jo havets gokart :crazy:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
West Systemer (Finn.no) selger vel og ut noen 9,8 hk Tohatsu som er lette i vekt forhold til yelse - 2T på tilbud..... - Og man trenger ikke kjøre på full gass, vet du.... :wink:

 

Tohatsu 9,8 hk 4-takt og 9,9 hk 2-takt blir i tyngste laget da med rundt 40 kg.

8-hesteren på 26 kg derimot fantes i en trimmet utgave med 9,8 hk. Trimmingen bestod visstnok av ny forgasser eller innsug eller noe slikt.

 

Sitat fra et par nettforum:

 

"Jeg var en av de første som fikk spesial bestillt en Tohatsu 9,8 i 2003.Importøren hadde ikke særlig tro på att den ville selge her hjemme men der tok de feil.Den har blitt veldig populær blandt rib eiere pga vekt og ytelse.Hadde en Yamaha 8 tidligere og den gikk vesentlig dårligere en Tohatsuen.Brukte den på en Arimar 270 elite RIB og gjorde ca 22 på maks."

 

"Ingen har vel enda kommet inn på HVA som er forskjellen mellom Tohatsu-totakterne 8 og 9,8 Hk. Jeg lurte på dette selv for noen uker siden og spurte en som har jobbet på Tohatsuverksted i over 20 år. Han bør forhåpentligvis vite det.

8 og 9,8 motorene er visstnok helt identiske med unntak av forskjellige forgassere og forskjellige reedventiler. For å bygge om en 8 til 9,8 må man altså bytte forgasser, men også bytte reedventilplata. Jeg spurte samtidig om pris. Svaret var at det IKKE lønnte seg å bygge om da prisen for dette ville bli minst det samme som prisforskjellen på ny motor. Så spurte jeg like godt om KUN deleprisene: Ca 2800 kr ...kanskje.....

 

Ellers fikk jeg høre at med dette begrensede slagvolumet på en 9,8 hester (i forhold til de fleste 9,9) ville ikke kraften (akselerasjonskraften) være merkbart større på 9,8 enn på 8. Det var visstnok kun toppturtallet og toppfarten når motoren får løpe relativt lett som blir høyere."

 

" Ifølge "min" forhandler skal 8hk Tohatsu gi 9,5 hk på propellaksel. Har selv prøvd både Tohatsu 8 hk og 9,8 totakt på Zodiac Zoom 310. Oppnådde noe bedre toppfart med 9,8 (ca 1-2 knop), mens akselerasjon og krefter virket lik."

 

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=4&tot=17

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

hadde en 260 med Yam 5 hk men den ristet & bråkte ræva av meg så jeg orket ikke ha den. brukte rimelig mye drivstoff og.

 

satte på en 1998 mod 8hk Honda som veide 32 kg eller noe deromkring (langstammet skal være) planet greit med en på 94 kg + 2x14 åringer.

 

toppfart 19 knuter (18,7) , bensinforbruk = så lite at det er uinteressant ;)

 

hvis båten skal ligge mest ute er dette en meget bra motor mht komfort, kraft, lettstartethet og driftsikkerhet men noe lettere motorer kan være en fordel med mye håntering av båt opp og ned i fra vannet mv.

Link to post
West Systemer (Finn.no) selger vel og ut noen 9,8 hk Tohatsu som er lette i vekt forhold til yelse - 2T på tilbud.....

har en sånn 9.8 hk totakt - veier vel kun 26 kg (samme motor som 6- og 8 HK, men annen forgasser og propell iflg Bakken-Motor i Drammen). Den er råsterk. Har den på en 290 cm gummibåt - og den planer LETT med meg+kona+3barn (1,5 - 3,5 og 5 år) og handleposer, bensinkanner og vannkanner ombord.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
har en sånn 9.8 hk totakt - veier vel kun 26 kg (samme motor som 6- og 8 HK, men annen forgasser og propell). Den er råsterk. Har den på en 290 cm gummibåt - og den planer LETT med meg+kona+3barn (1,5 - 3,5 og 5 år) og handleposer, bensinkanner og vannkanner ombord.

 

 

Ja og ei halv ku samt 20 liter tennvæske :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 måned senere...

måtte jo ha med et bilde her av mitt forhøyete motorfeste (dessverre uten styrekonsollen montert)

 

steady2.jpg

 

steady.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg har akkurat kjøpt en Tohatsu 6 hk og har tanker om å kjøpe meg en Steady 260 til denne.

Tror det er nok hester på denne lille båten som fortrinnsvis blir et leketøy for poden og dattern på 11 og 15.

Nå kan event. Tohatsuen økes til 8 hk ved å byte forgasser og event 9,8 hk ved å i tillegg bytte toppen.

Men som sagt, jeg tar høyde for at 6 hk er nok, da vår forrige gummibåt på 9 for m 4 hk planet greit m meg og poden.

Link to post

med 8 hk så går den greit i plan med to voksne ombord så lenge den ene lener seg forover i starten da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 år senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...