deep diver Startet 20.August.2007 Link til dette innlegget Startet 20.August.2007 (redigert) Hva er forskjellene på Syntetisk og mineral olje, er det ok å bruke mineral olje på en 96mod VP 41? Redigert: Ser nå att det ligger masse info om dette når jeg søker.... Redigert 20.August.2007 av deep diver (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Kaster meg på det samme spørsmålet.... Jeg har en Sabb Ford 2728T (5,9 liter, 200hk maks rpm 2450), har hørt at den absolutt ikke skal ha syntetisk olje og at det er det samme som å be om skjæring (hørte dette av han som driver med drivstoff og rekvisita i Horten indre havn) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hulda Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Hvis dere ønsker å havarere motorene, dytt på syntetisk olje. Syntetisk olje er ikke anbefalt av Volvo. Sarpsborg Motorverksted, som vet hva de snakker om, har i sine garantibetingelser en passus som fraskriver ethvert ansvar hvis motorer overhalt av dem blir kjørt på syntetisk olje. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Henger meg på den ja, skar veiva på en Volvo TD70 motor som jeg byttet til syntetisk olje på, og det gikk fort. Sitér dette innlegget Link to post
Cutty Sark Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Fikk klar beskjed av en mekaniker og båtguru at jeg måtte bruke mineralolje på mine 41 maskiner. Hvorfor aner ikke jeg, men det var det han sa og det er det jeg har gjort. Sitér dette innlegget Link to post
DELUDE Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 er som regel VDS2 15-40 mineralolje på di fleste volvoene, nye d serien skal ha VDS3 olje. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Syntetisk olje er vel og bra på lette motorsykkelmotorer som surrer med både 10 og 15.000 omdreininger og f.eks Ferrari-motorer likeså. Samt for bilmotorer som jo må kunne startes i adskillige minusgrader. Men for tunge forholdsvis saktegående dieselmotorer trengs grovere mineralsmøring. I tillegg er jo vanligvis ikke start ved oljetemperatur på minussiden aktuellt. Og oljen skifter man jo relativt hyppig uansett Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.