Jump to content

Fjerne rur på lakkert aluminium (påhengsmotor)

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jupp, da har jeg gjort min første tabbe... (av denne sorten).

Grunnet kombinasjonen av været i sommer (stabilt ustabilt) og min arbeidstid har jeg for første gang glemt påhengsmotoren nedi saltvannet over lengre tid... Hadde ikke brukt motoren på over 1 måned da jeg nå sist var i havna og så at jeg hadde glemt å tilte den opp. Sist gang båten var i bruk skulle jeg "bare" noen timer, for så å bruke båten igjen. Men så kom regnskyllet, og det tok laaang tid før jeg var der igjen... (Har bare sjekket at fortøyningene er bra, ikke lagt merke til motoren og utviklingen av "samfunnet" på den...)

Saken ble ikke bedre av at sinkanoden ikke var der...

Ergo tæring under lakk (aluminiumen) og rur på lakken. Må noen steder pusse rent og legge på ny lakk.

Hva gjør jeg nå?

Jeg skrapte den så godt som fri for rur "hatter" med en oppvaskbørste, og prøvde å vaske med Cillit Bang (utrolig dumt navn på en såpe...), MEN det sitter fremdeles ringer igjen etter rurene.

Hvordan kan jeg best fjerne disse runde kalkrestene etter rur?

EDIT: Til opplysning kan jeg si at jeg har søkt her på Baatplassen, men ikke funnet et spesifikt svar på dette.

Jeg har hørt om saltsyre, hvor får jeg tak i dette og vil det skade akken min?

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Saltsyre er svært effektivt og skader ikke lakken. Du påfører med kost og holder ruren våt til den er etset bort.

Jeg kjøpte min i vår på marinaen i Hillevågsvannet i Stavanger. Antar at det selges på de fleste båt butikker rundt om.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Hmm... Vil den Vannlinje rensen fra Maritim være god nok? (Inneholder saltsyre)

Hvor lenge skal en slik virke før man begynner å skrubbe?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Mener du Frøken Fryd at jeg skal til med slik skrape på de stedene lakken er fin?

Blir litt lett å skrape da, gjør det ikke? :rolleyes:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...