Jump to content

Volvo Penta KAD 300 vs Mercruiser 4,2 l 300

hapetra

Recommended Posts

Gode råd søkes!

Jeg har kjøpt ny båt, Sun  33. Motorvalget står mellom Kad 300 og duoprop drev eller mercruiser 4,2 300 og bravo 2 drev. Kjenner ingen av motorene så jeg trenger gode råd.

Har noen erfaringer med disse motorene, og anbefalinger som de kan dele med meg og eventuelt andre interesserte?

hilsen hapetra

Gode råd søkes!

Jeg har kjøpt ny båt, Sun  33. Motorvalget står mellom Kad 300 og duoprop drev eller mercruiser 4,2 300 og bravo 2 drev. Kjenner ingen av motorene så jeg trenger gode råd.

Har noen erfaringer med disse motorene, og anbefalinger som de kan dele med meg og eventuelt andre interesserte?

hilsen hapetra

Har brukt mange timer på å vurdere disse. Hadde valgt KAD 300, på grunn av at jeg menere at en får mer for den motoren ved videresalg.

Men, jeg bestilte heller Steyr 256, da jeg har mer tro på den motoren.

mvh

Kjelli

Har ingen praktisk erfaring med motorene  - men våger meg utpå allikevel:

KAD 300 og MErc 4.2 er begge gamle motorkonstruksjoner. KAD 300 har både turbo og kompressor.

VP har kommet med en helt ny serie moderne diesler med common rail og turbo, dvs. en motor som er byg på samme teknologi som dagens moderne bilmotorer. I KAD 300 klassen heter VP motoren D6 og yter ca. 300 hk, og den har markant bedre dreimoment enn KAD 300. Kan være at den er litt dyrere - men kan du velge denne får du en moderne motor.

mer info finner du bl.a. på http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...1256dff0036f723

og på

http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-...rndrive/d6-310/

Steyr er nok en bra motor, men blir nok litt liten i den båten er jeg redd. Marsjfarten vil antakelig bli 4-5 knop mindre enn nevnte motorer.

Når det gjelder Volvos D6 motor så høres den bra ut, men er jo forløpig helt uprøvt.

Den koster jo også 100 000,- mer enn mercruiseren. Kanskje verd det, men 100 000,- er jo ganske mye penger som kan brukes til utstyr, diesel, reparasjoner osv.

mvh

hapetra

Hei

Gratulerer med Sun'en.  Et godt valg. :wink:

Har selv en '02 Sun 33 m. KAD300.  Merc har jeg aldri hatt, og Volvo har jeg litt delte erfaringer med.  Motoren har vært uten problemer, men drevet måtte jeg bytte på garantien.  Søk på "DP-G" her på plassen og les mer.

Forøvrig enig med deg i din vurdering av D6'en. Ikke så mye mer krefter enn KAD'en enda (298hk mot KAD'ens 272) men kanskje om noen år, når de får jaga mer hestekrefter ut av motoren, da kan denne bli et interessant alternativ.  

Dreimomentet som skal være så voldsomt er det vanskelig å sammenligne mot KAD'en ettersom Volvo ikke oppgir dette.  Jeg klarer iallefall ikke å få tak i kurven for KAD'en.

Motoren veier jo også 750 kg. mot KAD'ens 576 (ink. drev), så etter min mening er det enda for lite krefter ift. den økte vekten.

Forøvrig kan du ta en titt i erfaringsdatabasen her på plassen hvor vår Sun ligger, eller klikke deg inn på min hjemmmeside for litt mer info.

Lykke til med båten.

PS: Hvilken modell båt er det?

Takk for det M/Y Ellen Marie!

Båten er ny, dvs. den blir levert fra Holms (håper jeg) i slutten av juni. Jo jeg har nok både sett dine kommentarer på erfaringsdatabasen og hjemmesiden din. Begge deler har nok hjulpet til mitt valg av Sun 33 som ny båt.

Forøvrig  er det merkelig med Volvo som ikke kan oppgi dreiemomentet på sine motorer. Dette er jo vesentlig for de fleste som skal kjøpe motor.

mvh

hapetra

Jeg kjøpte en båt med en Volvo. Den hadde allehånde problemer, det kan selvfølgelig skje med alle maskiner, og særlig når en kjøper bruktbåt uten riktig å vite hva den har vært gjennom i sitt tidligere liv. Imidlertid var det den manglende kompetansen, eller det jeg opplevde som manglende kompetanse hos forhandler/ verksted som ble avgjørende da vi til slutt ga opp og skiftet maskinen. Spesielt etter at importøren hadde fortalt meg at jeg hadde med et av deres absolutt beste merkeverksteder å gjøre. Etter flere års problemer kom jeg (komplett mekanisk idiot) utfra "akademiske" vurderinger, og gjennomgang av mottatte regninger, til at det eneste de ikke hadde gitt meg regning på, var sjekk av eksos-slangen; som viste seg å være tett. Da de så hadde "guts" til å skrive full regning på skifte av slangen, var avgjørelsen lett. Ved skifte kjøpte jeg en Mercruiser 4.2 som jeg ikke hadde problemer med.

Dette er kanskje ikke noe argument i den aktuelle saken, men det ble for fristende å si noe når det sto mellom akkurat de to maskinene. Båten som vi nå har bestilt, og som leveres om 2 mndr (59 dager iflg min sønn) har en Yanmar.

Laholm

• 1 måned senere...

Hei Heptra!!

Jeg har en volvo tamd 41 med dp. Denne motoren har det bare hvert problemer med. Den gikk i stykker etter 30 timer. Total kolaps. Etter å ha ligget på verksted i 3,5 månder i hele sommern uten at feilen ble ordnet. Det gikk så langt at jeg måtte true VOLVO Norge med rettsak for å få ny motor. Etter dette fikk jeg ny motor, men det har kostet mye penger for meg å mange tunge stunder. Så når det gjelder REKLAMASJONER SÅ ER VOLVO NORGE EN VITS!! :confused:  Kan også fortelle deg at kad 300 har hatt mye problemer med elektronikken. Så var jeg deg så ville jeg ha valgt et annet merke en VOLVO. Tror Mercruiser er bra bortsett fra at de har hatt en del problemer med bravo 3 drevet. Dette bekreftet selgeren fra Yanmar når jeg var på båtmessen i helgen. De skulle skifte drev til motorene sine snart. ,men styr som sagt unna volvo. Har hørt mange episoder om de forskjellige motorene deres. Har hatt 2 volvo motorer før i brukte båter som jeg har hatt, å det har hvert problemer med disse også. Så for min del aldrig VOLVO IGJEN.

Hei Heptra!!

Jeg har en volvo tamd 41 med dp. Denne motoren har det bare hvert problemer med. Den gikk i stykker etter 30 timer. Total kolaps. Etter å ha ligget på verksted i 3,5 månder i hele sommern uten at feilen ble ordnet. Det gikk så langt at jeg måtte true VOLVO Norge med rettsak for å få ny motor. Etter dette fikk jeg ny motor, men det har kostet mye penger for meg å mange tunge stunder. Så når det gjelder REKLAMASJONER SÅ ER VOLVO NORGE EN VITS!! :wink:  Kan også fortelle deg at kad 300 har hatt mye problemer med elektronikken. Så var jeg deg så ville jeg ha valgt et annet merke en VOLVO. Tror Mercruiser er bra bortsett fra at de har hatt en del problemer med bravo 3 drevet. Dette bekreftet selgeren fra Yanmar når jeg var på båtmessen i helgen. De skulle skifte drev til motorene sine snart. ,men styr som sagt unna volvo. Har hørt mange episoder om de forskjellige motorene deres. Har hatt 2 volvo motorer før i brukte båter som jeg har hatt, å det har hvert problemer med disse også. Så for min del aldrig VOLVO IGJEN.

Mercruiser har jo Bravo2 drevet og flere Bravo x drev som er bedre enn Bravo 3

Knuser du Bravo 2 knuser du det meste

X Drevene er beregnet for Diesel.. Derfor ville jeg valgt (Om eg hadde råd) Bravo 2 X

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Jeg endte opp med en Mercruiser 4,2 300 og Bravo 2x drev. Så får vi se etter hvert om det var et lurt valg. Regner med at både KAD 300 og Mercruiser er gode motorer, men her i Sandnes/Stavanger distriktet er det et godt utbygd service-/verkstednett for Mercruiser, og hyggelige verkstedfolk. Det talte mye. En annen ting er servicekostnader som jeg tror er billigere i det lange løp på Mercruiseren. Ingen stilling av ventiler/dyser/pumper og belgskifte kun hvert 6-7 år.

hapetra

Tror nok at de fleste drevhavari, unntatt der grunnstøting og stokker o.l, skjer pga motorens dreiemoment ved akselerasjon. Ser ofte det er et salgsmoment at motorpakken har en rask akselerasjon. Når eg tar båten opp på plan gjøres dette i 3 etapper ang gasspådrag. Kan forstå at det ved vannskitrekking er et behov for å legge hendelen helt frem på direkten, men dette påfører drevet en ganske stor belastning.

Dette er sikkert fint det - men jeg mener nå at om man kjøper en pakke fra en båtprodusent bestående av drev og motor må man ta utgangspunkt i at man må kunne bruke den leverte installasjonen uten å måtte ta hensyn til dette. Også for omgivelsene kan det være en fordel at båten kommer raskt i plan for å unngå store bølger når båten er i halvplan (selv den lille båten min graver godt med sjø når jeg ligger i halvplan)

Det blir omtrent som å kjøpe en bil - også kan man ikke gi full gass fordi gearkassa da kan ryke pga dreimomentet til motoren. Det høres litt "uhesiktmessig" ut.

Om man derimot setter sammen en pakke av motor og drev selv - da kan jeg forstå at man kanskje må ta slike hensyn, eventuelt at man sparer litt på spekken på deler og dermed selv er bevisst på at man må kjøre pent.

Dette er sikkert fint det - men jeg mener nå at om man kjøper en pakke fra en båtprodusent bestående av drev og motor må man ta utgangspunkt i at man må kunne bruke den leverte installasjonen uten å måtte ta hensyn til dette. Også for omgivelsene kan det være en fordel at båten kommer raskt i plan for å unngå store bølger når båten er i halvplan (selv den lille båten min graver godt med sjø når jeg ligger i halvplan)

Det blir omtrent som å kjøpe en bil - også kan man ikke gi full gass fordi gearkassa da kan ryke pga dreimomentet til motoren. Det høres litt "uhesiktmessig" ut.

Om man derimot setter sammen en pakke av motor og drev selv - da kan jeg forstå at man kanskje må ta slike hensyn, eventuelt at man sparer litt på spekken på deler og dermed selv er bevisst på at man må kjøre pent.

Ja en motor og drev som hører sammen tåler nok mer, har en VP AQAD41A. Har og en bil som går 0-100 på u. 7 sek uten noe ombygging, starter ikke med en "burnout" så blårøyken står med den da eg vet det fører til stor slitasje og før eller siden kommer det et havari......

det er alltid greit å ta det litt med ro, unntatt når man enten må for å dra opp vannski eller komme seg ut av en situasjon. Se http://www.yanmarhelp.com/operate.htm.

Tell til 10 ved fartsøkning fra stille til marsjfart. Hvor lenge varer drivverket i en Porsve om du alltid akser avgårde? Det med hekkbølge den tiden dette tar, betyr ingenting annet enn i overbefolkete områder. Der bør du uansett ikke kjøre fort.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...