Astor Startet 20.August.2007 Link til dette innlegget Startet 20.August.2007 (redigert) VHF-antenner har opptatt oss båtfolk i lengre tid med diskusjoner om hva som er bra og mindre bra. BP-medlemmer besitter en unik kunnskap på dette området. La oss diskutere dette i denne tråden. Etter at VHF-antenna på Astor fikk et ublidt møte med kanalbrua i Moss på ekstremt høyvann, knakk den på midten. Nå har jeg innstallert en bøybar Glomex RA 106. kalte opp Tjøme radio fra Sætre i kveld og fikk respons på meget gode signaler. Normalt har Tjøme radio såvidt dunket inn her ute. Glomex RA 106 har 3 db forsterkning, noe den andre ikke hadde. Den gamle hadde svr 3 i stående bølger målt med swr-meter, noe som betegnes som dårlig. Nå gjenstår kun lodding av kjernen i pluggen før alt er ok. KOblet opp midlertidg for å skjekke at alt var ok. Redigert 20.August.2007 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
TideRace Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 (redigert) Kanskje det kan legges ut bilder eller linker til de antenner som omtales? Redigert 20.August.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Hei Astor Sjekket SWR på den nye antenna ? Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 (redigert) Kanskje det kan legges ut bilder eller linker til de antenner som omtales? Her er et bilde av Glomex`n Astor skriver om Spesifikasjoner finner du her på Maritim Slike omtaler er interessant å lese, ikke bare det leverandører skriver om antenna. En antenne kan ha gode spesifikasjoner men ikke fungere bra i virkeligheten. Redigert 20.August.2007 av VO`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Samme som jeg har, gjorde ett greit kjøp da hos Holmestrand Båtsenter Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 20.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Her er et bilde av Glomex`n Astor skriver om Spesifikasjoner finner du her på Maritim Slike omtaler er interessant å lese, ikke bare det leverandører skriver om antenna. En antenne kan ha gode spesifikasjoner men ikke fungere bra i virkeligheten. Nå vet jeg at Tjøme Radio på K-66 er vanskelig fra plassen i havna på Sætre. Fikk klokkeklar forbindelse begge veier. Skal få målt svr når jeg treffer Roaldbj. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Zach Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Glomex RA 106 har 3 db forsterkning, noe den andre ikke hadde. Den gamle hadde svr 3 i stående bølger målt med swr-meter, noe som betegnes som dårlig. En feilfri antenneinstallering for VHF (inkl. antenne som er tilpasset de maritime VHF-frekvensene) bør vel ha en SWR tilnærmet 1:1. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Astor, du har vel "knallbra" kabelopplegg (høy kvalitets kabler) fra antenne til VHF mottager/sender? Blir interessant å se SWR verdiene dine. Meldingene fra Astor er forøvrig så sterke og klokkeklare at de høres over store områder, faktisk fra Horten til Son uten vansker. Dette henger nok sammen med godt utstyr og klar diksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 (redigert) Ut fra spesifikasjonen på RA106 over, står det ikke noe om hva for type antenne dette er. Dette er kanskje det mest interessante (1/4 bølge, 5/8 bølge eller tilsvarende). Hvordan jordplanet på båten er også interessant (dynaplate eks). Hva for en antenne den gamle var er nyttig. Kanskje en "Styre unna vare"? Redigert 21.August.2007 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 .... Hva for en antenne den gamle var er nyttig. Kanskje en "Styre unna vare"? Ikke nødvendigvis. Skade på kabel, dårlige forbindelser i plugger osv. kan ha vært med på å forværre standbølgeforholdet.... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Careka Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Type kable er vel veldig viktig for rekkevidde. også det at den ikke er skjøtet(har flere plugger.) Jeg har RG214 kabel og 1 meter stål pisk i toppen av masta. ingen skjøt på kabel kun plugger på antenne og in i VHF. Før hadde jeg det billige opplegget som Seatronic selger, og fikk kun in trafikk rett i nærheten av båten. Så jeg har opplevd stor forandring. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Marwin Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Type kable er vel veldig viktig for rekkevidde. Ntjaaa... LENGDEN er viktig. Har du en motorbåt og et par meter antennekabel, merker du ingen forskjell på RG58/U (tynn) og RG213/U (tykk) coaxialkabel. HØYDEN på antennemontasjen er viktig. Og er det 12-15 meter antennekabel i tillegg, vil nok tykk coax være å foretrekke. Likeledes å unngå skjøter underveis. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Larspo Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 (redigert) Jeg har RG214 kabel og 1 meter stål pisk i toppen av masta.ingen skjøt på kabel kun plugger på antenne og in i VHF. RG214 er 75 ohm og veldig skjelden brukt innen VHF. Er ikke RG213 du har da? Har du 50ohms impedans i antenne og sender, så har du "bæsja på leggen" som vi sier om du bruker RG214. Marwin: Klart ikke bare antennen har noe å si. Fuktighet i kabelen eks. kan gjøre masse rart. Tenkte her mer at han hadde byttet ut antennen (ikke kabler, plugger, sender osv). Redigert 21.August.2007 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Dette med skjøte av kabel blir gjerne et problem for seilbåter med antennen i masten.... kabelen skjøtes vel gjerne for gjennomføring i dekk om en skal avmaste relativt enkelt... Da blir det både lang kabel og skjøt.. dette er lite gunstig vil jeg tro Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Careka Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 (redigert) Jeg har RG214 kabel. og kjøpte ny antenne som skulle være til denne kabelen. hos skipseletrikker, han satte også på kobblingene som skulle brukes. jeg antar jo at alt er slik det skal være. Jeg har fått mye bedre VHF forhold nå, en det jeg hadde. med RG 58 kabel og tilhørende antenne. Kan legge til at reserveantenne som står vedsiden av raderen på radarmasta bak på hekken har RG213 kabel. Redigert 21.August.2007 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Ronald Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Henger på et relatert spørsmål i denne tråden - jeg lurer på om VHF-antenna mi kan ha tatt kvelden... Aldri har jeg opplevd VHF'en så stille som den ene (lille) uka vi fikk feriert i år. Hørte faktisk ingenting. Vet jo at VHF-bruken er på vei ned, men likevel... Spørsmålet er om det kan være brudd i spolen på antenna? Dette er en antenne av typen pisk med en spole nederst (som pisken er festet til). Jeg måler forbindelse fra senterleder av kontakt ved apparat, og til selve pisken. Likeledes har jeg forbindelse mellom skjerm ved apparat og skjerm på antenna. Ergo ingen brudd i kabel eller i kontakt ved apparat. MEN: Burde jeg ikke hatt en viss forbindelse (les: ved ohming) mellom senterleder og skjerm? Det har jeg nemlig ikke. Trodde spolen skulle gi en slik forbindelse for denne type antenner. Eller? Jeg mistenker altså at spolen kanskje er kaputt. Noen synspunkter? Ronald. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Alt for mange usikre faktorer i sammenligningen din careka. Mar du MÅLT SWR i antennekabelen din? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Careka Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Alt for mange usikre faktorer i sammenligningen din careka.Mar du MÅLT SWR i antennekabelen din? Nei, hvem kan gjøre slikt ? skal jeg få skipseletrikkeren til å gjøre det. og hva vil det si meg ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Marwin Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Til Ronald. Tja, det VIRKER som om noe er galt. De vanlige værvarslene og andre meldinger skal jo gå ut over kanal 16 med jevne mellomrom, så hvis det er "daustillt" KAN det hende at antenneanlegget dit ikke er ok. Har du tilgang på SWR-meter? Dessuten: Vanligvis vil det være omsk kontakt over spolen i antenna (med mindre det er satt inn en kondensator også??) Hva slags antenne har du? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Nei, hvem kan gjøre slikt ?skal jeg få skipseletrikkeren til å gjøre det. og hva vil det si meg ? Den "skipselektrikeren" du omtaler, har HAN SWR-meter? Hvis ikke, finnes det som regel hos skipsradioleverandører; Eller hvis du vet om en radioamatør i nærheten, kan HAN muligens hjelpe deg.. Hvor i landet holdr du til? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sydvesten Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Hvilke svar gir et SWR meter og hvrdan skal man tolke dette svaret.... Det hjelper lite med meteret hvis en ikke kan tolke reslurtatet av målingen.. En vanlig dødelig sleggeingentinggjør blir ikke så mye klokerer av dette The SWR meter or VSWR meter measures the standing wave ratio in a transmission line. This is an item of radio equipment used to check the quality of the match between the antenna and the transmission line. The VSWR meter should be connected in the line as close as possible to the antenna. This is because all practical transmission lines have a certain amount of loss, causing the reflected power to be attenuated as it travels back along the cable, and producing an artificially low VSWR reading on the meter. If the meter is installed close to the antenna, then this problem is minimised. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Careka Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 (redigert) Det vene vakkre sørvestlandet. så det finnes nok av ekspertise på område, så jeg skal få noen til å mål opplegget mitt. Redigert 21.August.2007 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Marwin Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Hvilke svar gir et SWR meter og hvrdan skal man tolke dette svaret.... Det hjelper lite med meteret hvis en ikke kan tolke reslurtatet av målingen.. En vanlig dødelig sleggeingentinggjør blir ikke så mye klokerer av dette Søk på SWR i vårt utmerkede forum Sydvesten, så vil også "døds-slegga" skjønne litt av dette Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Ronald Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Til Ronald....Hva slags antenne har du? Usikker. Håper jeg kommer til båten i helga, skal i så fall se hva jeg kan finne ut. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Leser at dette SWR måleapperatet skal settes in så nærme antenne som muligt, det betyr jeg må kobble ifra oppe itoppen av masta. det vet jeg ikke om jeg har så lyst til å gjøre siden kobblingen er pakket godt in slik at jeg ikke skal få vann in i kabelen. holder det å måle nede i enden av kabel ved VHF apperatet ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.