Jump to content

Gode og mindre bra VHF-antenner

Astor

Recommended Posts

VHF-antenner har opptatt oss båtfolk i lengre tid med diskusjoner om hva som er bra og mindre bra. BP-medlemmer besitter en unik kunnskap på dette området. La oss diskutere dette i denne tråden.

Etter at VHF-antenna på Astor fikk et ublidt møte med kanalbrua i Moss på ekstremt høyvann, knakk den på midten.

Nå har jeg innstallert en bøybar Glomex RA 106. kalte opp Tjøme radio fra Sætre i kveld og fikk respons på meget gode signaler. Normalt har Tjøme radio såvidt dunket inn her ute.

Glomex RA 106 har 3 db forsterkning, noe den andre ikke hadde. Den gamle hadde svr 3 i stående bølger målt med swr-meter, noe som betegnes som dårlig.

Nå gjenstår kun lodding av kjernen i pluggen før alt er ok. KOblet opp midlertidg for å skjekke at alt var ok.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Kanskje det kan legges ut bilder eller linker til de antenner som omtales?

Her er et bilde av Glomex`n Astor skriver om glomex106komplett.jpg

Spesifikasjoner finner du her på Maritim

Slike omtaler er interessant å lese, ikke bare det leverandører skriver om antenna. En antenne kan ha gode spesifikasjoner men ikke fungere bra i virkeligheten.

Redigert av VO`n (see edit history)
Her er et bilde av Glomex`n Astor skriver om glomex106komplett.jpg

Spesifikasjoner finner du her på Maritim

Slike omtaler er interessant å lese, ikke bare det leverandører skriver om antenna. En antenne kan ha gode spesifikasjoner men ikke fungere bra i virkeligheten.

Nå vet jeg at Tjøme Radio på K-66 er vanskelig fra plassen i havna på Sætre. Fikk klokkeklar forbindelse begge veier. Skal få målt svr når jeg treffer Roaldbj.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Ut fra spesifikasjonen på RA106 over, står det ikke noe om hva for type antenne dette er. Dette er kanskje det mest interessante (1/4 bølge, 5/8 bølge eller tilsvarende). Hvordan jordplanet på båten er også interessant (dynaplate eks). Hva for en antenne den gamle var er nyttig. Kanskje en "Styre unna vare"?

Redigert av Larspo (see edit history)

Type kable er vel veldig viktig for rekkevidde.

også det at den ikke er skjøtet(har flere plugger.)

Jeg har RG214 kabel og 1 meter stål pisk i toppen av masta.

ingen skjøt på kabel kun plugger på antenne og in i VHF.

Før hadde jeg det billige opplegget som Seatronic selger, og fikk kun in trafikk rett i nærheten av båten.

Så jeg har opplevd stor forandring.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Type kable er vel veldig viktig for rekkevidde.

Ntjaaa... LENGDEN er viktig. Har du en motorbåt og et par meter antennekabel, merker du ingen forskjell på RG58/U (tynn) og RG213/U (tykk) coaxialkabel.

HØYDEN på antennemontasjen er viktig. Og er det 12-15 meter antennekabel i tillegg, vil nok tykk coax være å foretrekke.

Likeledes å unngå skjøter underveis.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jeg har RG214 kabel og 1 meter stål pisk i toppen av masta.

ingen skjøt på kabel kun plugger på antenne og in i VHF.

RG214 er 75 ohm og veldig skjelden brukt innen VHF. Er ikke RG213 du har da? Har du 50ohms impedans i antenne og sender, så har du "bæsja på leggen" som vi sier om du bruker RG214.

Marwin: Klart ikke bare antennen har noe å si. Fuktighet i kabelen eks. kan gjøre masse rart. Tenkte her mer at han hadde byttet ut antennen (ikke kabler, plugger, sender osv).

Redigert av Larspo (see edit history)

Dette med skjøte av kabel blir gjerne et problem for seilbåter med antennen i masten.... kabelen skjøtes vel gjerne for gjennomføring i dekk om en skal avmaste relativt enkelt... Da blir det både lang kabel og skjøt.. dette er lite gunstig vil jeg tro

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har RG214 kabel.

og kjøpte ny antenne som skulle være til denne kabelen. hos skipseletrikker, han satte også på kobblingene som skulle brukes. jeg antar jo at alt er slik det skal være.

Jeg har fått mye bedre VHF forhold nå, en det jeg hadde. med RG 58 kabel og tilhørende antenne.

Kan legge til at reserveantenne som står vedsiden av raderen på radarmasta bak på hekken har RG213 kabel.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Henger på et relatert spørsmål i denne tråden - jeg lurer på om VHF-antenna mi kan ha tatt kvelden...

Aldri har jeg opplevd VHF'en så stille som den ene (lille) uka vi fikk feriert i år. Hørte faktisk ingenting. Vet jo at VHF-bruken er på vei ned, men likevel...

Spørsmålet er om det kan være brudd i spolen på antenna? Dette er en antenne av typen pisk med en spole nederst (som pisken er festet til). Jeg måler forbindelse fra senterleder av kontakt ved apparat, og til selve pisken. Likeledes har jeg forbindelse mellom skjerm ved apparat og skjerm på antenna. Ergo ingen brudd i kabel eller i kontakt ved apparat. MEN: Burde jeg ikke hatt en viss forbindelse (les: ved ohming) mellom senterleder og skjerm? Det har jeg nemlig ikke. Trodde spolen skulle gi en slik forbindelse for denne type antenner. Eller? Jeg mistenker altså at spolen kanskje er kaputt.

Noen synspunkter?

Ronald.

Til Ronald.

Tja, det VIRKER som om noe er galt. De vanlige værvarslene og andre meldinger skal jo gå ut over kanal 16 med jevne mellomrom, så hvis det er "daustillt" KAN det hende at antenneanlegget dit ikke er ok.

Har du tilgang på SWR-meter?

Dessuten: Vanligvis vil det være omsk kontakt over spolen i antenna (med mindre det er satt inn en kondensator også??)

Hva slags antenne har du?

Nei, hvem kan gjøre slikt ?

skal jeg få skipseletrikkeren til å gjøre det. og hva vil det si meg ?

Den "skipselektrikeren" du omtaler, har HAN SWR-meter? Hvis ikke, finnes det som regel hos skipsradioleverandører; Eller hvis du vet om en radioamatør i nærheten, kan HAN muligens hjelpe deg..

Hvor i landet holdr du til?

Hvilke svar gir et SWR meter og hvrdan skal man tolke dette svaret.... Det hjelper lite med meteret hvis en ikke kan tolke reslurtatet av målingen..

En vanlig dødelig sleggeingentinggjør blir ikke så mye klokerer av dette

The SWR meter or VSWR meter measures the standing wave ratio in a transmission line. This is an item of radio equipment used to check the quality of the match between the antenna and the transmission line.

The VSWR meter should be connected in the line as close as possible to the antenna. This is because all practical transmission lines have a certain amount of loss, causing the reflected power to be attenuated as it travels back along the cable, and producing an artificially low VSWR reading on the meter. If the meter is installed close to the antenna, then this problem is minimised.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvilke svar gir et SWR meter og hvrdan skal man tolke dette svaret.... Det hjelper lite med meteret hvis en ikke kan tolke reslurtatet av målingen..

En vanlig dødelig sleggeingentinggjør blir ikke så mye klokerer av dette

Søk på SWR i vårt utmerkede forum Sydvesten, så vil også "døds-slegga" skjønne litt av dette :wink:

Leser at dette SWR måleapperatet skal settes in så nærme antenne som muligt, det betyr jeg må kobble ifra oppe itoppen av masta.

det vet jeg ikke om jeg har så lyst til å gjøre siden kobblingen er pakket godt in slik at jeg ikke skal få vann in i kabelen.

holder det å måle nede i enden av kabel ved VHF apperatet ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...