Jump to content

Edit History

Chris284

Chris284

Ikke mye aktivitet her.

Men når det gjelder feritt som følger med kan den gjøre mest nytte på antenne kabel nær antennen.

Skal hindre at kabel stråler, etter hva jeg vet.

Man bruker å lage en coil av coax kabel på noen tørn, men en feritt på kabel fungerer like godt.

Har sett litt på J pole antenne man kan lage selv og der er det anbefalt med coil eller feritt nær antennen.

Er det noen som har laget en slik J Pole antenne ? Den ligner litt på Slim Jim, men har ikke "dipolen", bare J.

De skal ha nesten samme gain 5-6 dB og tester viser de er tilnærmet like mht utstrålt effekt.

Jeg har nå en 6dBi helbølge antenne ca 2 m og lurer på om noen har testet rekkevidde etc med en halvbølge antenne på 3 dBi  i forhold til en helbølge på 6dBi ? Og en J Pole, som er noe kortere en en helbølge pga designet.

En helbølge antenne har både strøm og spennings maximum på antennen mens en halvbølge bare har strøm maximum i nullpunktet eller enden av antenne,  så vidt jeg husker fra teorien på skolen.  Og det er årsaken til mer effekt ut på helbølgeantennen.

Kan tenke meg en litt kortere antenne enn 2m om den har samme gain, har vært borti flere lave broer så den er litt frynsete.

Chris284

Chris284

Ikke mye aktivitet her.

Men når det gjelder feritt som følger med kan den gjøre mest nytte på antenne kabel nær antennen.

Man bruker å lage en coil av coax kabel på noen tørn, men en feritt på kabel fungerer like godt.

Har sett litt på J pole antenne man kan lage selv og der er det anbefalt med coil eller feritt nær antennen.

Er det noen som har laget en slik J Pole antenne ? Den ligner litt på Slim Jim, men har ikke "dipolen", bare J.

De skal ha nesten samme gain 5-6 dB og tester viser de er tilnærmet like mht utstrålt effekt.

Jeg har nå en 6dBi helbølge antenne ca 2 m og lurer på om noen har testet rekkevidde etc med en halvbølge antenne på 3 dBi  i forhold til en helbølge på 6dBi ? Og en J Pole, som er noe kotere en en helbølge pga designet.

En helbølge antenne har både strøm og spennings maximum på antennen mens en halvbølge bare har strøm maximum i nullpunktet eller enden av antenne,  så vidt jeg husker fra teorien på skolen.  Og det er årsaken til mer effekt ut på helbølgeantennen.

Kan tenke meg en litt kortere antenne enn 2m om den har samme gain, har vært borti flere lave broer så den er litt frynsete.

Chris284

Chris284

Ikke mye aktivitet her.

Jeg har nå en 6dBi helbølge antenne ca 2 m og lurer på om noen har testet rekkevidde etc med en halvbølge antenne på 3 dBi  i

forhold til en helbølge på 6dBi ? Og en J Pole, som er noe kotere en en helbølge pga designet.

• Create New...