Jump to content

Gode og mindre bra VHF-antenner

Astor

Recommended Posts

Astor, du har vel "knallbra" kabelopplegg (høy kvalitets kabler) fra antenne til VHF mottager/sender? Blir interessant å se SWR verdiene dine. Meldingene fra Astor er forøvrig så sterke og klokkeklare at de høres over store områder, faktisk fra Horten til Son uten vansker. Dette henger nok sammen med godt utstyr og klar diksjon.

antenner_2.jpg

Som Bendik på marinaen sier: - Astor ligner et russisks spionskip. :lol: Og mye kan tyde på det.....

Helt styrbord en VHF-anenne for AIS, den neste en FM-antenne, Den på toppen den gamle VHF-antenna. Deretter en gammel mobiltelefonantenne for 450 eller 900 bandet. Ytterst til babord en TV-antenne.

Kabelen som går fra VHFen til antenna er av type: Tykk. Dvs dobbelt så tykk som den vi vanligvis bruker som coaks til VHF i dag.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Som Bendik på marinaen sier: - Astor ligner et russisks spionskip. :lol: Og mye kan tyde på det.....
Og da må vel Trudelutt komme fra kontraspionasjen?? :flag_sw:

spionskip.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har ikke peiling på VHF antenner, men har en relativ ny VHF-Radio med denne typen antenne som Astor har. Har forstått det slik at denne krever/ bør ha et godt jordplan.

Hvordan oppnår man dette i praksis? :confused:

Glomex RA 106 er 0,9 m lang og sannsynligvis en 1/2-bølge antenne. Krever i så fall ikke jordplan. Uansett, det er lite sannsynlig at VHF-antenne må ha jordplan, noe som kan være problematisk ombord. Mye aluminium i en targabøyle kan hjelpe (hvis antennen monteres på en slik), eller en jordplate, f.eks. Jordplate som leveres i forskjellige størrelser.

Redigert av Zach (see edit history)

Sydvesten og andre, angående SWR-meter. Det kan se slik ut:

vhf_6db_antenne.jpg

Jeg har ikke rede på teksniske forhold ved VHF, men jeg kjøpte likevel SWR-meteret (AV-20) hos Permo i Sarpsborg, se: http://www.permo.no (pris kr 795). Dette har vist seg å være verdifullt for å gi informasjon om antenneforholdene ombord. Men det er også andre ting som har betydning for VHF-kvaliteten, bl.a. rett innstilte frekvenser, som måles med frekvensteller. Det ståt mye om dette på BP- men det er desverre ikke samlet i en tråd. Det står litt her og der i mange tråder.

slanted_vhf.jpgNå hjelper det ikke hvor mye penger du legger i ei god VHF antenne og coax, hvis du monterer antennene som dette.

Det du roper ut til alle ved å kjøre rundt på dette viset er: "Jeg er en skikkelig fersking på sjøen og har ikke peiling på hvordan en VHF virker"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ikke bare motorbåter faktisk. Jeg har sett mange seilbåter også med vinkla antenner. Det er ikke noe galt med å montere antennene vinklet som på bildet hvis du skal kommunisere med månen og de underjordiske. Da er det isåfall optimalt. Noen særlig kontakt med de på landjorda eller på sjøen vil du neppe oppnå.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

quote.gif
antenner_2.jpg

Helt styrbord en VHF-anenne for AIS, den neste en FM-antenne, Den på toppen den gamle VHF-antenna. Deretter en gammel mobiltelefonantenne for 450 eller 900 bandet. Ytterst til babord en TV-antenne.

Kabelen som går fra VHFen til antenna er av type: Tykk. Dvs dobbelt så tykk som den vi vanligvis bruker som coaks til VHF i dag.

Bare et tips.....Vimplene i antennene er sannsynligvis den nest beste måten til å ødelegge antennene på.... (Beste metoden er lav bro... :lol: )

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

HFX 1336.

Hvor kan jeg enkelt får tak en 20 meter av denne kabelen da? selvsagt til en rimelig penge

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Glomex RA 106 er 0,9 m lang og sannsynligvis en 1/2-bølge antenne. Krever i så fall ikke jordplan. Uansett, det er lite sannsynlig at VHF-antenne må ha jordplan, noe som kan være problematisk ombord. Mye aluminium i en targabøyle kan hjelpe (hvis antennen monteres på en slik), eller en jordplate, f.eks. Jordplate som leveres i forskjellige størrelser.

Jordplate nytter ikke for VHF-antenner. Den skulle i så fall vært montert under en halv meter fra antennen, og under vann, og da må VHF-antennen plasseres lite optimalt! Jordplate kan brukes med HF-antenner ("SSB") for langturseilere.

slanted_vhf.jpgNå hjelper det ikke hvor mye penger du legger i ei god VHF antenne og coax, hvis du monterer antennene som dette.

Det du roper ut til alle ved å kjøre rundt på dette viset er: "Jeg er en skikkelig fersking på sjøen og har ikke peiling på hvordan en VHF virker"

Tja. Antennen ser ut til å helle ca. 30 grader. Virkningen kommer litt an på typen antenne. Hvis det er en kvart eller halvbølgeantenne, taper man ca

1 - cos(30 grader)

Dette blir 13%, dvs. 0.6 dB.

Har antennen mye gain, blir virkningen større.

Jordplate nytter ikke for VHF-antenner. Den skulle i så fall vært montert under en halv meter fra antennen, og under vann, og da må VHF-antennen plasseres lite optimalt! Jordplate kan brukes med HF-antenner ("SSB") for langturseilere.

"Jordplan nytter ikke..." gjelder ikke generelt for VHF-ant, men gjelder sikkert alle(?) maritime VHF-antenner. (Mange andre typer VHF-antenner krever jordplan, men uinteressant i denne sammeneheng).

Redigert av Zach (see edit history)

Det skal ikke være lett for en vanlig dødelig å sette seg inn i dette med dB, W og greier.... men forsøker nå litt.... Kikker litt på sammenhengen mellom effekt W og dB... ser at 25W tilsvarer ca. 14dB, vil det da si om tapet fra sender og tilantenne er på 14dB så kommer det "ingen ting ut i andre enden" (antennen)..

Ser vi videre på kabelen så har f.eks. RG58 kabel rundt 20-30dB/100m tap som litt omregnet skulle være rundt 2-3 dB pr. 10m. På en seilbåt med en mast på 15 m og litt smålengder in under dekk så har vi gjerne 20m kabellengde... alså et tap på 5-6dB som igjen omregnet til Watt er 3,5 til 4 Watt.... dette resluterer i en 21W ut i antennen for en 25 W sender... Tapene er tatt ut ved 160MHz

Eller må jeg regne annerledes og holde meg til dB hele veien... med andre ord jeg 25W eller 14dB og tapet er 5-6dB i kabelen, da sitter jeg igjen med 7-8 dB på en god dag.... Dette er omregnet til Watt en 6-7 stykker av dem som jeg kan sende med via VHF'en... altså tapet blir da en 16-17W i kabelen...

Jeg er litt bekymret for at jeg skal bli "skyldig" effekt i mastetoppen når jeg bruker VHF'en med RG58 kabel...

så kommer vi til Gain på antennen som da kan være + et eller annet dB dette kommer vel i tillegg da... slik at jeg har litt i banken.. f.ks 3dB som er 2W eller dette helt feil tankegang..

Er det noen som kan forklare meg dette her og sammenhengen mellom disse merkelig enhetene.... Watt er jeg fortrolig meg..... Skal ikke se at jeg er på bærtur med min beregninger over, men forøker å finne ut av dette....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

3 db tap = halv effekt ut til antennen

6 db tap = 4 ganger tap

10 db tap = 10 ganger tap.

20 db tap = 100 ganger tap

30 db tap = 1000 ganger tap

så 3 db tap i kabel sørger for at du er nede i 12,5 watt tap, og 12,5 watt ut. Dette kan selvfølgelig kompenseres ved bedre gain på antenne eller bedre koaks. så en installasjon med en 3 db gain antenne og et koaks-strekk som tilsvarer 3 db tap, havner du ut på 0 db. Det blir da 25 watt utstrålt fra antenna.

Har man da en antenne på 10 db gain, og man har et langt strekk som gjør at man får 4 db tap, så havner man på en total forsterkning på 6 db. Utstrålt effekt vil da være 4 ganger 25 watt.

om noen har en gigantisk båt, så har jeg no heliax 7/8" koaks som gir 1,5 db tap pr. 100 meter ved 150 mhz :P veier 400gram pr meter, og tåler 91 kilowatt :D

Redigert av Risor23 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...