Jump to content

Gode og mindre bra VHF-antenner

Astor

Recommended Posts

"Jordplan nytter ikke..." gjelder ikke generelt for VHF-ant, men gjelder sikkert alle(?) maritime VHF-antenner. (Mange andre typer VHF-antenner krever jordplan, men uinteressant i denne sammeneheng).

Jeg skrev jord*plate*, ikke jord*plan*.

En jordplate monteres under vannlinjen, og havner flere bølgelengder unna antennen på VHF. Dermed virker den ikke, hvis hensikten er å få en kvarbølge VHF-antenne til å fungere bra. Det som trengs er et jord*plan* ved antennen, eller en antenne som ikke trenger jordplan.

Eller RG-8X lavtaps som kan fåes hos Permo (kr 15/meter). Den er 6,1 mm Ø. Det trengs spesiell adapter(?) for å bruke vanlig PL259 plugg.

RG 8/U er en eldre utgave av RG 213/U så vidt jeg husker.

Begge kan bruke kontakt PL259 uten adapter

(Adapter skrues på for den tynnere coax-en, f.eks. RG 58/U)

Ellers:

1. Antennene skal stå mest mulig vertikalt! (Fordi utsendingene har vertikal polarisasjon, i motsetning til f.eks. TV, med liggende antenne-elementer = horisontal polarisasjon.)

Forskjellen mellom vertikal og horisontal polarisasjon er ca 20 db :eek:

(DET betyr enkelt sagt at HVIS du legger VHF-antenna di horisontalt, vil inngående og utgående signal "dempes" med 20 db (=100 ganger!!)

2. Antennen skal stå så høyt og fritt som mulig. (Helst ikke som "antenneklaser" med kort avstand mellom hver...!!)

DENNE henviser til en historie om hva som kan hende ved feil montasje av utstyr og antenner...

3. Som nevnt i tidligere strenger (om SWR), har coaxialkabelen en "egenimpedans" på ca. 50 Ohm... Denne er ikke frekvensavhengig; SÅåhh, hvis du har en VHF-sender med utgangsimpedans 50 Ohm, bruker kontakter (som MÅ termineres korrekt) tilpasset 50 OHM OG har en antenne med impedans 50 Ohm (på vedkommende frekvens), DAahh vil SWR-forholdet være 1:1 (= full tilpassning!) Som kan avleses på et SWR-meter .

(Merk: SWR kan aldri bli bedre enn 1:1, akkurat som at cos. fi på el el-nett aldri kan bli bedre enn 1.)

4. Tallet 50 Ohm på coaxen fremkommer gjennom forholdet mellom leder-diameter (senterleder), avstand mellom leder og skjerm, dimensjonen på kabelen OG dielektrisitetskonstanten for det isolerende materialet mellom leder og skjerm (en formel vi ikke skal komme inn på her!).

Årsaken til denne "regla": HVIS du har for skarpe bøyer på coaxen, ELLER har deformert den på ett eller annet vis, vil avstanden mellom senterleder og skjerm kanskje være endret (på et eller flere steder); I så fall vil du på disse "stedene" ha annet enn 50 Ohm (naturlig nok!) og DAahh vil du ha annen impedans i disse punktene; M.a.o. du vil ha SWR i disse punktene og tapet i utsendt effekt minsker...

Alså: Det er ALL grunn til å behandle coaxen din med varsomhet!

5. Men i tillegg har man en annen tapsfaktor, som angies i f.eks. db/100 meter for vedkommende coax... (For enkelhets skyld, tenk på det som et "Ohmsk tap".) Dette er oppgitt i kabeltabeller (som f.eks den som andre her har referert til)

Tillegg:

Hvis SWR (fritt etter gammel hukommelse) er 2:1 vil du ha et tap på 11 %... Ved SWR på 3:1 vil 25% gå tapt. Høres ikke så ille ut kanskje, med dette "tapet" blir nemlig reflektert tilbake til utgangstrinnet i senderen, og blir avsatt der som VARME! :eek: Noe som KAN knekke senderen din...

DETTE innlegget av GeirT sier nogenlunde det samme.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

..Du sitrer først meg og så skriver du at RG 8/U er en eldre utgave av RG 213/U osv. Men jeg henviste til RG-8X. Har ikke brukt denne sjøl, men ser at den er hos Permo.

Sorry :blush: Overså 8X

Håper du tilgir meg skriveleifen... :cheers:

Redigert:

DETTE innlegget trigget "antennemakeren" i meg! Dette må bare testes!! :yesnod: :yesnod:

Redigert av Marwin (see edit history)

Har lært mye om denne tråden om kabler til VHF'en.. Jeg ser jo når at den kabelen RG58 som fulgte med antennen Glomex 106 nå duger best som klessnor... Da skal jeg ha 20meter av "god nok" kabel som ikke er noe særlig tykkere enn den gamle RG58 klessnora.. som vel er rundt en 5-6mm i diameter..

Hva velger jeg av HFX 1336 eller RG-8X som har vært nevt her, eller det noe annet som kan brukes også... og hvor får jeg kjøpt dette (Permo??) på en enkel måte uten det blir vakuum i lommeboken etterpå.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har lært mye om denne tråden om kabler til VHF'en.. Jeg ser jo når at den kabelen RG58 som fulgte med antennen Glomex 106 nå duger best som klessnor... Da skal jeg ha 20meter av "god nok" kabel som ikke er noe særlig tykkere enn den gamle RG58 klessnora.. som vel er rundt en 5-6mm i diameter..

Hva velger jeg av HFX 1336 eller RG-8X som har vært nevt her, eller det noe annet som kan brukes også... og hvor får jeg kjøpt dette (Permo??) på en enkel måte uten det blir vakuum i lommeboken etterpå.

Permo har pleid å ha RG-8X, men hadde ikke da jeg spurte før ferien.

Elfa har HFX-1336. De har butikk i Oslo, for oss andre blir det 100 kr ekstra i ekspedisjonsgebyr.

RG-8X har litt større tap: 11 - 12 dB/100m ved 100 MHz, mens HFX1336 har 10 (14 ved 200 MHz). Hvis vi regner om til 20 m og gjetter på tapet på kanal 16 (156.8 MHz), kommer jeg til ca 2.7 dB tap for RG-8X og 2.4 dB for HFX1336. Lavtaps tykk kabel som H1000 (Elfa) eller Ecoflex 10 (Holund) bringer deg ned i 1.0 dB, men den er vanskeligere å håndtere, og det kan jo tenkes at det er mer enn coax som skal strekkes gjennom masten.

Helst skulle man visst noe mer om hvor holdbare de forskjellige typene er i salt og fuktig miljø. Og så ville jeg sjekke hvor enkle de var å montere. Noen kabeltyper trenger spesialkontakter eller adaptere, kanskje til og med spesialverktøy.

Etter hva jeg kan lese ut av Demping vs frekvens diagrammet for en del coax kabler så har RG 213U og 214U en demping på 8,2 dB/100m ved 160 MHz.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvis SWR (fritt etter gammel hukommelse) er 2:1 vil du ha et tap på 11 %... Ved SWR på 3:1 vil 25% gå tapt. Høres ikke så ille ut kanskje, med dette "tapet" blir nemlig reflektert tilbake til utgangstrinnet i senderen, og blir avsatt der som VARME! :eek: Noe som KAN knekke senderen din...

Man kan også "stubb-tilpasse" linja, slik at refleksjoner blir eliminert. Kort fortalt en avgrening på coax´en i riktig lengde og i riktig posisjon. Schmitt diagram for å beregne dette (om jeg ikke er helt ute å sykler nå...). På utstrålt effekt har det lite å stille opp med, men i forbindelse med støy og tilbakeslag av signaler vil det hjelpe.

Neida, du er ikke ute og sykler!

Men akkurat å sette inn en "stub" på riktig sted OG lengde, er neppe et tema JEG vil utdype her, (for da må du vite korrekt impedans på aktuell frekvens også) og heller ikke særlig matnyttig i dette forum tror jeg.

Derimot KAN man sette mellom en antennetuner og justere denne slik at senderen "SER" 50 Ohm (for å spare senderens utgangstrinn), men fortsatt vil det være stående bølger på kabelen mellom tuner og antenne. DET betyr tapt utstråling fra denne. (Samt at kabelen sjøl OGSÅ kan virke som antenne OG smitte over på andre kabler ombord osv.osv.

Kortversjonen: Sørg for at sender, antennekabel, antenne OG koblinger er korrekte. :wink:

Dessuten: Det æ´kke no´prubblem å avstemme en antenne bestående av en støvsuger og et strykejern, :crazy: men UTSTRÅLT effekt blir heller mager :lol:

jk

spørsmål.

Hvor stor blir så tapet i RG 213 og RG214.

Jeg vet at RG 214 brukes på Offshore installasjoner for den skal være best, mot yttre påvirkninger.(har blitt meg fortalt)

Over 20m strekk taper RG-213 1.6 dB. Dvs. 0.6 dB mer enn H1000 og Ecoflex 10. Kabeltykkelsen er den samme på alle 3.

Jeg ville nok legge vekt på hva proffene bruker. Egnethet i marint miljø er vel så viktig som tap.

Ellers er RG-213, RG-58, etc. generiske spesifikasjoner, omtrent som 10W/30 olje. Slike kabler leveres fra mange forskjellige leverandører, og egenskapene varierer.

DETTE innlegget trigget "antennemakeren" i meg! Dette må bare testes!! :yesnod: :yesnod:

har byggt mig en liten slim-jim antenn til AIS-mottagarn, mycket enkel i sin konstruktion o funker kjempebra...

(istellet för kopper-rör bruker du en sådan gammel bandkabel som man använde förr til TV-antenner....du finner mer om dette på AIS-forumet)

tror jag skall göra en 'slim-jim-nöd-antenn' til båten oxo, fördelen med denne er att den er enkel o hisse opp i riggen, jämfört med den 'avskalade koax-dipol-antennen'!

S/Y Gunga Din

Over 20m strekk taper RG-213 1.6 dB. Dvs. 0.6 dB mer enn H1000 og Ecoflex 10. Kabeltykkelsen er den samme på alle 3.

Jeg ville nok legge vekt på hva proffene bruker. Egnethet i marint miljø er vel så viktig som tap.

Ellers er RG-213, RG-58, etc. generiske spesifikasjoner, omtrent som 10W/30 olje. Slike kabler leveres fra mange forskjellige leverandører, og egenskapene varierer.

All den tid jeg kan kalle meg proff når jeg henger på halv fjorten 30 meter over bakken på en fjelltopp å rigger radiolinjer; vhf; punkt til multipunkt data på 3,5 Ghz osv....

Ja en kan fremskaffe koax til en "formue" pr løpemeter for å spare noen mm diameter og minske bøyeradius... men er det hensiktsmessig ( ja i noen ekstreme tilfeller av ymse grunner )

RG- er pr definisjon standarder som du sier; bortsett fra det faktum at RG-58 ( som i alle tilfeller er den desidert mest brukte ) er å betrakte som "merkeklær fra Thailand"

RG-58 finnes i alt i fra latterlig til godkjent i henhold til standard.

Ved en meter eller 4 så kan en glatt bruke 58 dersom det ikke er fare for støy mot kabelen ( eks; annen elektronikk som radar osv eller strekk gjennom maskinrom; paralelt med strømledere osv) ellers er i normale høve 213 ( 10,3mm) eller 214 ( 10,4mm ) det som normalt brukes ( skal en kalle det "proff" så velger en 214 pga dobbel skjerming så er ikke støy et tema lengre )

For den som synes kabel er litt "fetish" så kan jeg anbefale å kikke på Andrew sine kabler ( jeg bruker selv 1/2" og 7/8" Heliax i mine installasjoner på land ( i tilleg til 214 ).... men en får altså 5" koax som gir 0.317 dB / 100m :)

213 som dere kan se har en minste bøyeradius på 55mm; så det lar seg gjøre som regel ( dere som har lagt rg58 i 90gradere: minste bøyradius er faktisk 25mm :/ )

Ellers så har vi jo norske Draka da....

http://www.draka.com/draka/Countries/Draka..._og_koakskabel/

og Andrew :)

http://www.andrew.com/catalog/product.aspx?id=269

Når det er sagt så forhandler jeg Icom :) mest landmobilt men har en båt så har en båt .....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...