Jump to content

Gode og mindre bra VHF-antenner

Astor

Recommended Posts

Det er vel rimleig klart at en får god kabel til en pris som sikkert langt overgår normal "skjortepris" (koster skjorta og litt til)... Nå er det vel også lite praktisk og hensiktsmessig med med hverken 5" eller 7/8" antennekabler gjennom masten og til VHF'en så det blir gjerne et kompromiss man må inn på her... Da sitter en igjen med normal tykke kabler på godt under en 1/2" som kan være praktisk å trekke gjennom masten.. Da er det lettere å unngå å komme i konflikt med bøyeradsius og annet kjafs som følger samme leden til antennekabelen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

BjarneBob takker for flott info.

Da gidder jeg ikke å måle på mitt anlegg, da jeg nå forstår at det er godt nok.

Antenne 19 meter over havet, hel kabel uten skjøter.

RG214 kabel,og ingen svinger med mindre radius en 55mm.

RG 213 på reserve antenne.bak på radarmasta.(her går ikke kabel til radar og antenne vedsiden av hverandre.)

Sailor RT 2048 VHF.

-----

Høres ikke dette ut som et godt brukanes anlegg :yesnod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

...Spørsmålet er om det kan være brudd i spolen på antenna? ... MEN: Burde jeg ikke hatt en viss forbindelse (les: ved ohming) mellom senterleder og skjerm? Det har jeg nemlig ikke. Trodde spolen skulle gi en slik forbindelse for denne type antenner. Eller? Jeg mistenker altså at spolen kanskje er kaputt....Noen synspunkter?...
Til Ronald.

Tja, det VIRKER som om noe er galt.... KAN det hende at antenneanlegget dit ikke er ok.

Har du tilgang på SWR-meter?

Nei, dessverre.

... Vanligvis vil det være omsk kontakt over spolen i antenna (med mindre det er satt inn en kondensator også??)

Hva slags antenne har du?

Jeg var ved båten i helga, og fikk sjekket. Desssverre var deler av skriften nesten uleselig, men etter mye om og men fant jeg følgende: En etikett på framsiden sier "Cellwave approved. Denmark." På "baksiden" står det (tror jeg): "CELMAR 0" og "156 - 162.5 Mhz". Kjenner noen til om jeg burde ha ohmet meg fram til en viss forbindelse mellom sendterleder og skjerm på denne? Jeg har tatt av antennen, og fått åpnet ved bunnen av spolesylinderen. Det skjedde ved at jeg skrudde ut gjengene til feste av kabelens skjerm. Fikk ikke mere ut enn det, men klarer å se litt inn i sylinderen, og der mener jeg å skimte en kobbertråd viklet rundt plasten som ligger rundt senterleder. Hadde håpet å få alt ut for å se over spolen og dens forbindelser, men tørr ikke går hardere til verks av frykt for å gjøre vondt verre.

Dersom jeg mes sikkerhet vet at det burde ha vært forbindelse mellom senter og skjerm, så er jeg imidlertid mer avslappet - da ar det liksom alt å vinne på å åpne opp resten.

Råd mottas med takk...

Beklager at dette blir litt enkelt kanskje, men prøver lell...

Celmar 0 antennen leveres fortsatt. Tok et søk på nettet og fant leverandør i Danmark, som jeg snakket med...

Celmar 0 antennen skal IKKE ha forbindelse når du måler med et vanlig Ohm-meter mellom midt-leder og skjerm.

(Unntaket som bekrefter regelen) :cryin:

Det ER visstnok "en spole derinne" men en kondensator står i serie med midtlederen, iflg. leverandøren.

DAahh kjære venn, bør du få lånt deg et SWR-meter..

Et VHF-anlegg består av en sender/mottaker, antennekabel (med koblinger) og en antenne.... HVIS antenne OG kabel (m/koblinger) er ok, KAN det være noe galt med mottakeren din :cryin:

Sjekk om noen av dine båtvenner i nærheten hører noe på VHF; Om de hører DEG når du trøkker inn mikrofonknappen, og/eller om du hører DEM.

Redigert:

Gå inn på ACmarine.dk. Der finnes et PDF-doc. som sier at antenna di IKKE er DC-jordet...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Supert jobba, Marwin! Tusen takk så langt!

Da skal jeg fortsette med videre feilsøking. Om jeg finner fram et SWR-meter vet jeg ikke enda, men jeg har i alle fall båtnaboer med både apparat og antenner, så videre testing og kryssbytting av utstyr bør da bringe meg videre. Jeg var bare så nesten sikker på at det hele lå i antenna, men nå vet jeg at det slett ikke er sikkert lenger. Skal holde deg/dere oppdatert - håper jeg kan komme litt videre allerede neste helg.

Apropos SWR - disse er vel gjerne ulike for ulike frekvensområder? Jeg mener - jeg må vel ha en som er beregnet for VHF (og ikke f.eks. en for WalkieTalkie/27Mhz som jeg muligens kan ha liggende fra 30 år tilbake)?

Ronald.

...Apropos SWR - disse er vel gjerne ulike for ulike frekvensområder? Jeg mener - jeg må vel ha en som er beregnet for VHF (og ikke f.eks. en for WalkieTalkie/27Mhz som jeg muligens kan ha liggende fra 30 år tilbake)?

SWR-metere er oppgitt for et bestemt frekvensspekter ja.

Men: NOEN av dem var beregnet for VHF (< 148 MHz), men ble påstemplet 27 MHz for salget sin del :rolleyes: WT var jo i skuddet en tid (kan man si...)

Var i båten i går for å sjekke 2 nye VHF-antenner (VHF og AIS) fordi jeg syntes rekkevidden var litt skral...

Brukte et SWR-meter for radioamatører (Liten billig sak fra 30 år tilbake); Etter måling (med forskjellige kabel-lengder osv (beskrevet i en annen streng her)), fant jeg fram et gammelt SWR-meter fra WT-tiden (lå i samme målekoffert, så DA så), og hengte det inn for å sjekke om det funket (på VHF!!)...

Vel, SWR viste nogenlunde det samme, men effekten viste 30-40% feil...

Om DITT gamle meter vil gjøre samme jobben, er jeg usikker på.

Lykke til i alle fall.

• 5 uker senere...

Sorry Ole Petter, men DEN tror jeg ikke umiddelbart på! :nonod:

Fysiske lover kan ikke endres...

I "boka mi" står det at: "Enhver forkorting / forminsking av en antenne, medfører en dårligere antenne".

Det skal LITT til før jeg klarer å endre DEN instillingen! (Nummeret før jeg antyder 1. april her.)

Til G-D: Total lengde på min antenne blir noen cm lengre... (Er avstemt på Ch. 16... 156,8 MHz)

Redigert av Marwin (see edit history)

Nei jeg skrev derfor heller ikke noe, jeg har ikke peiling på slikt, jeg snakker bare i mobiltelefon jeg.

Men jeg kjenner Jon Gunnar Aksnes godt for vi har hatt kontor sammen. Jeg skal spør han ved anledning.

Jeg tror de har en antenne som er 15x30 millimeter også nå.

Antennen virker godt på hans radio som du kan se på denne linken.

http://www.aksnes-aviation.com/2.html

Han selger radioene med antennene til blyvåpen og sjøvåpen over hele verden nå, men det er vel en annen betalingsvilje der.

Redigert av Ole Petter (see edit history)

Jeg snakket med Jon Gunnar Aksnes hos Aksnes aviation i dag og spurte om ferritt antennen kunne brukes på VHF i båt med akseptabel rekkevidde.

Antennen som brukes i båt er 5 cm lang og har like lang rekkevidde som hvilken som helst av de gamle antennene.

Med hensyn til de fysiske lovene som Marwin nevnte, så var svaret: Fysikklovene må man bare benytte så godt man kan.

HMmm... DET må du forklare nærmere.

Har alltid tenkt E-feltet i antennesammenheng jeg :blush:

Men:

Jobber litt med "B-feltet", målt i µTesla... Avtar med kvadratet av avstanden... Og dannes av STRØMMEN (ikke spenningen)... Riktignok er det da mest 50 Hz (og odde multipel av denne) jeg beskjeftiger meg med... Men må det ikke en h@lv... strøm til for å få noe rekkevidde ut av den omtalte "mini-antenna"?....

Håper noen kan gi et vettugt svar på dette.

• 4 måneder senere...

Prosjekt mastetopp klatring/lift er nært forestående for meg og god kabel trengs som ikke er for tykk... Denne tråden beskriver en del gode poenger ved valg av kabel.. har Glomex 106 antenne og billig coax som fulgte med, men vil gjerne ha noe bedre... som ikke er tykkere enn den vanlige billige coaxen og HFX 1336 viker å være brukbar... Info her

Da er frågan, hvor får jeg kjøpt denne for en grei penge... trenger nok en 20 meter....

Vil jeg få (stort) tap om jeg velge å skjøte kabelen med plugger ved mastefoten for å lette fjerning av masten om jeg finner det for godt en vakker dag?

Redigert: Ser Elfa selger denne til 14 kroner meteren pluss mva

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Jeg sitter og funderer på akkurat det samme som Sydvesten.

Jeg ser fordeler og ulemper i begge alternativene. Men selv om vi får litt tap med å kjøte kabelen, så er det vel fremdeles mye bedre enn de fleste motorbåter som har antennen 4moh?

Siden kabelen skal tres gjennom innredning i båten tror jeg det blir mer arbeid når jeg skal ha opp og ned masten, enn jeg får tap i styrken.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Vil jeg få (stort) tap om jeg velge å skjøte kabelen med plugger ved mastefoten for å lette fjerning av masten om jeg finner det for godt en vakker dag?

Redigert: Ser Elfa selger denne til 14 kroner meteren pluss mva

Tapet ved mastefoten blir overkommelig om du bruker skikkelige plugger, N-conector med pakning er et minimum. Det finnes gjennomføring for formålet i flere utgaver, Seatronic har vel en for N-plugger i enkel utgave. Det finnes også en annen som har selve pluggen (N-con) inne i et vanntett hus med o-ringer, men den vet jeg ikke hvor man får kjøpt.

Pressede N-con plugger med krympehylse med lim mot coax, ja det skal nok holde tett :yesnod:

Om du går opp til en kabel som er litt tykkere, og med mindre tap, så henter du inn igjen det tapet du får i pluggene. Gevinsten på monteringen i mastetoppen er vel også større enn tap man får i kabelen og pluggene, høyde er meget viktig på VHF, jo høyere jo bedre.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Det er klart an kan tjene mye på å gå opp til H1000 kabelen som har tap på rundt 1db for 20m for VHF frekvenser, men den er jo 10,3 mm i diameter og er neppe lett å trekke gjennom masten eller annen jobb som vil komme.. her som ellers i livet er det et kompromiss.. kjøper den beste "tynne" kalbelen og satser på at tapet blir mindre enn gain som jeg har i antennen... slikt at jeg ender opp tilnærmet lik nulll... blir vel bedre enn den orginale RG58 kabelen som fulgte med antennen fra Glomex..

Skulle hatt en en bra rundståle antenne for 450MHz til ICE routeren også... men det er ikke i første rekke

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...