Jump to content

Gode og mindre bra VHF-antenner

Astor

Recommended Posts

Det er klart an kan tjene mye på å gå opp til H1000 kabelen som har tap på rundt 1db for 20m for VHF frekvenser, men den er jo 10,3 mm i diameter og er neppe lett å trekke gjennom masten eller annen jobb som vil komme.. her som ellers i livet er det et kompromiss.. kjøper den beste "tynne" kalbelen og satser på at tapet blir mindre enn gain som jeg har i antennen... slikt at jeg ender opp tilnærmet lik nulll... blir vel bedre enn den orginale RG58 kabelen som fulgte med antennen fra Glomex..

Hva med RG-213? Det er vel kanskje den mest brukte til ditt formål, jeg har den selv og den er god nok synes jeg. Den er også noe tynnere enn H1000 kabelen, og ikke minst mye billigere.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Skulle hatt en en bra rundståle antenne for 450MHz til ICE routeren også... men det er ikke i første rekke

Hei.

Til ICE routeren vil jeg foreslå en antenne fra http://holund.no

Jeg har den som er markert med gult på bildet under, og den har en gain på 5,15dBi. Anbefales!

Den på 2,3m har ennå større gain, hele 7,15dBi

ice_antenna.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 6 år senere...

Jeg har handlet vhf, og skal da også ha antenne. Har kjøpt Glomex RA 106, men leser her på forumet at den har en dårlig løsning på koblingen mellom antenne og kabel. Derfor vil jeg gå til Maritim og bytte til RA 104.? Den er en såkalt plugg and play. Ant, kabel og fot er ferdig satt sammen. Noen andre her som har denne, og eventuelt hvordan fungerer den?

OK, den har jeg ikke sett før. Men det er jo en helt standard ca. 90cm 3 dB (ikke 3Db som Maritim skriver) VHF-antenne. Men tullete av Maritim å vise et bilde der antennen står på skrå. En VHF-antenne skal stå helt loddrett for å funke 100%!

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei. Jeg har nå koblet opp ny vhf og antenne i båten. Glomex RA 104 ant (3 db halvbølge?) 90 cm glassfiberstokk. Vhf Standard Horison gx 1100e. Ant kontakt er loddet. Ca 3,5m antkabel ned fra ant på targa. Kontaktet Tjøme radio for test. Han fikk en brumme/ durelyd i bakgrunnen av sendingen min. Jeg hørte ham høyt og tydelig.... Et det noen her som har lignende erfaring? Hva er problemet?

Klassisk symptom ved f.eks.:

a) For dårlig spenning - har du god nok tilførsel av 12V til din VHF? Tilstrekkelig også slik at spenningsfallet ikke blir for stort når du sender? Dette kan du kanskje prøve ut ved å sende på 1W kontra 25W, og sjekke resultatet på en mottaker i nabobåten?

b) "Forurenset" strømtilførsel. Har du prøvd uten motor/kjøleskap/varmer/pumper i drift? For ikke å si uten landstrøm tilkoblet.

Redigert av torkelmj (see edit history)

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

• 3 år senere...

Ikke mye aktivitet her.

Men når det gjelder feritt som følger med kan den gjøre mest nytte på antenne kabel nær antennen.

Skal hindre at kabel stråler, etter hva jeg vet.

Man bruker å lage en coil av coax kabel på noen tørn, men en feritt på kabel fungerer like godt.

Har sett litt på J pole antenne man kan lage selv og der er det anbefalt med coil eller feritt nær antennen.

Er det noen som har laget en slik J Pole antenne ? Den ligner litt på Slim Jim, men har ikke "dipolen", bare J.

De skal ha nesten samme gain 5-6 dB og tester viser de er tilnærmet like mht utstrålt effekt.

Jeg har nå en 6dBi helbølge antenne ca 2 m og lurer på om noen har testet rekkevidde etc med en halvbølge antenne på 3 dBi  i forhold til en helbølge på 6dBi ? Og en J Pole, som er noe kortere en en helbølge pga designet.

En helbølge antenne har både strøm og spennings maximum på antennen mens en halvbølge bare har strøm maximum i nullpunktet eller enden av antenne,  så vidt jeg husker fra teorien på skolen.  Og det er årsaken til mer effekt ut på helbølgeantennen.

Kan tenke meg en litt kortere antenne enn 2m om den har samme gain, har vært borti flere lave broer så den er litt frynsete.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

• 11 måneder senere...

Løfter denne igjen. Se bildet fra et sted nordafor i fjorsommer.

Det er mindre effekt av vhf-antenner som monteres på denne måten. Når denne båten kommer opp i fart (halvplaner) vil antennene vinkles enda nærmere horisontalen. De er kanskje montert slik for at det skal se "tøft" ut? (Er fristet til å antyde at han enten vil ha kontakt med VårHerre eller kong Neptun:-)

Maritim VHF er vertikalt polarisert; DET betyr at en horisontalt montert antenne vil være ca 20 db dårligere, enn om antennen hadde vært montert vertikalt. (Litt avhengig av antennetype (lengde / forsterkning osv.))

Alså, VHF-antenner (gjelder også antenner for AIS m.m.) skal monteres mest mulig vertikalt.

IMG_0022.JPG

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Det heter jo marine VHF radio, og da passer det jo godt at den sender ned i det marine våte elementet.

Og obs, loddrett montering gjelder for FM og DAB radio antenner også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...