Bützfleth Startet 20.August.2007 Link til dette innlegget Startet 20.August.2007 Er det noen som har et forslag til en kartlampe hvor det er mulig å skru ned lysstyrken på? Veldig lavt ned. Og er det bare å sette på en dimmer for de lampene i instrumentene, type VDO bla med en glødepære? Vil ha nok lys ikke for mye lys. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Litt på siden kansje, men maglight har røde filtre til de små lyktene sine. Kjekke å ha både til kart og annet du vil lyse opp. Du leter gjerne etter en bryter eller noe og ett lite rødt lys gjør underverker... Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Jeg har rødt lys i kartlampa. Funker bra. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Bützfleth Svart 20.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 (redigert) Den "vanlige" kart lampen med sånn stang-ting som du kan bøye i alle rettninger? De har for skarptlys. Redigert 20.August.2007 av Bützfleth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 20.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Litt på siden kansje, men maglight har røde filtre til de små lyktene sine. Kjekke å ha både til kart og annet du vil lyse opp. Du leter gjerne etter en bryter eller noe og ett lite rødt lys gjør underverker... Tja, kanskje det er en ide.. Et par røde dioder som blir dempet fysisk. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Det koster deg i verste fall 300 kroner å kjøpe deg en lykt og ett filtersett og hvem har vel for mange lommelykter? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Jeg har en slik billig hodelykt fra Clas Ohlson med både hvitt og rødt lys. Det røde er fint ombord til både å orientere seg rundt i båten og for kartet. Og så er det bare å slå over på hvitt når en skal legge til i mørke og trenger godt lys der en skal hoppe land. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SveinHa Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Jeg synes det er veldig greit med de gamle lommelyktene med flatt 4.5 volts batteri. Holder den inni hånden og velger med fingrene hvor mye lys jeg vil slippe ut. I senere tid har jeg benyttet en liten LED-lykt: Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Herman Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Jeg har dårlig erfaring med rødt lys når jeg skal lese kart. All rød informasjon på kartet forsvinner (røde fyrsektorer f.eks) Det står riktignok en liten 'R' langs sirkelbuen, men det er nå greit å se den røde streken direkte da. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Worry II Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Kan du ikke bare sette en 12volts-dimmer på en vanelig kartlampe ? Da står du jo ganske fritt til å justere etter hvor mørkt det er .. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 21.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Tror nok det jeg kommer til å ende opp med, Worry. Må bare finne en dimmer som er god nok nå. Og du har et poeng Herman. Tenkte på det også, men generelt så gjør det rødelyset mindre "skade" på nattsynet. Tror jeg må kikke etter et vanlig (glødepære) lys med avtagbart filter. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Hei ! Ellers har jo flere av disse LED baserte hodelyktene ett sett med røde dioder da - synes også det er praktisk med en slik ombord - da har du begge hender frie om du skal ut i mørket og ordne med tau eller kjetting. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.