Coast Startet 20.August.2007 Link til dette innlegget Startet 20.August.2007 Hei Er det noen her som kan gi meg et svar på hva som skjer med kartplotteren min? Den er begynt å vise 30-50 m for mye til sør. Plotteren er en Geonav 6 Sunshine med innebygd antenne. Plotteren har en kalibreringsfuksjon der jeg har forsøkt å flytte posisjon til riktig sted, men når kalibreringen slås av flytter posisjonen tilbake med samme feil. Tidligere har plotteren vært svært nøyaktig, dette begynte for få dager siden og har vært konstant. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Caluna Svart 20.August.2007 Link til dette innlegget Svart 20.August.2007 Kan du ha endret kart datum? Skal stå til WGS 84. Sjekk også at du ikke har egen pos i offset på skjermen. Har vært borte i plottere som "skrur opp" posisjonen med denne funksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Dersom ikke de to forslagene til Caluna virker, kan du forsøke å resette plotteren til fabrikkinnstillingen. Dette kan la seg gjøre på de fleste plottere jeg kjenner til. Du vil miste endel data på plotteren, bl.a. eventuell innstilling av norsk språk, men dette kan du greit stille inn på ny. Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 21.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 (redigert) Takk for svar. Jeg har leita litt i setup, men jeg finner ikke noen opsjon på å endre kartdatum. Dette var også min første tanke, men finner ikke muligheten. Jeg har to andre håndholdte plottere og der kan datum lett endres. Når gjelder offset i skjerm så trekkes båtposisjon automatisk ut 1/3 av skjermen motsatt av fartsretningen. Jeg skal se om denne funksjonen kan slåes av, for å se om dette kan rette opp pos. Jeg skal ut til båten i ettermiddag og da skal jeg også forsøke å resette til fabrikkinnstillingene. Siste: Yes- takk for tips. Fabrikkinnstillingene resatt, plotter viser riktig posisjon og alle forhåndsruter, spor, merker og posisjoner er slettet! (jeg har heldigvis backup på PC for de fleste) Redigert 21.August.2007 av Safrane (see edit history) Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
roaldbj Svart 21.August.2007 Link til dette innlegget Svart 21.August.2007 Hyggelig at du fant en løsning. Flott at du hadde tatt vare på informasjon. Jeg kommer stadig i skade for at jeg ikke har backup av seilasene. (Men, nå har jeg forstått at sjøfartsmyndighetene både i Sverige, Danmark og Norge lagrer all AIS informasjon. Så da skulle det vel være mulig å finne ut hvor det eventuelt gikk galt for meg.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.