Jump to content

Feil posisjon på kartplotter

Coast

Recommended Posts

Hei

Er det noen her som kan gi meg et svar på hva som skjer med kartplotteren min?

Den er begynt å vise 30-50 m for mye til sør. Plotteren er en Geonav 6 Sunshine med innebygd antenne. Plotteren har en kalibreringsfuksjon der jeg har forsøkt å flytte posisjon til riktig sted, men når kalibreringen slås av flytter posisjonen tilbake med samme feil.

Tidligere har plotteren vært svært nøyaktig, dette begynte for få dager siden og har vært konstant.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Dersom ikke de to forslagene til Caluna virker, kan du forsøke å resette plotteren til fabrikkinnstillingen. Dette kan la seg gjøre på de fleste plottere jeg kjenner til. Du vil miste endel data på plotteren, bl.a. eventuell innstilling av norsk språk, men dette kan du greit stille inn på ny.

Takk for svar.

Jeg har leita litt i setup, men jeg finner ikke noen opsjon på å endre kartdatum.

Dette var også min første tanke, men finner ikke muligheten. Jeg har to andre håndholdte plottere og der kan datum lett endres.

Når gjelder offset i skjerm så trekkes båtposisjon automatisk ut 1/3 av skjermen motsatt av fartsretningen. Jeg skal se om denne funksjonen kan slåes av, for å se om dette kan rette opp pos.

Jeg skal ut til båten i ettermiddag og da skal jeg også forsøke å resette til fabrikkinnstillingene.

Siste:

Yes- takk for tips. Fabrikkinnstillingene resatt, plotter viser riktig posisjon og alle forhåndsruter, spor, merker og posisjoner er slettet! (jeg har heldigvis backup på PC for de fleste)

Redigert av Safrane (see edit history)

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Hyggelig at du fant en løsning. Flott at du hadde tatt vare på informasjon. Jeg kommer stadig i skade for at jeg ikke har backup av seilasene. (Men, nå har jeg forstått at sjøfartsmyndighetene både i Sverige, Danmark og Norge lagrer all AIS informasjon. Så da skulle det vel være mulig å finne ut hvor det eventuelt gikk galt for meg.)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...