Jump to content

Ulyd i Gear HS1A

Uer

Recommended Posts

Hei :smiley:

Min første post i forumet.

Har vært å sett på ny bruktbåt. I denne stod en Tamd31 med et HS1A gear med en ulyd.

Når motor / Gear er kald er lyden der med en gang gearet kobles inn, og forsvinner gradvis ved økende turtall.

Kjørte i marsjfart ca 15 minutter. Da var lyden borte når jeg koblet inn i revers, men kom tilbake etter ca 5 sekunder i forover ved tomgangsturtall.

Har et opptak av lyden, men finner ikke ut hvor jeg kan lagre denne.

Hilsen Uer

Progress har skrevet noe om støy fra gear. Finnes under "spørsmål og svar".

Mulig det er dette du hører?

Giret mitt bråker når jeg legger det inn. Ved ca 1000 o/min forsvinner bråket. er det noe feil med giret mitt?

Nei, ved nesten alle feil i driftsystemet vil det høres ut som om lyden kommer fra giret. Grunne til støyen under 1000o/min kalles bakklakk (eller girklapring). Dem skyldes at motoren går ujevnt på lavere turtall, støyen oppstår ved at tannhjulene klaprer mot hverandre. Straks man øker turtallet, går motoren jevnere, og det blir mer press på propellen slik at tannhjulene presses sammen, og klapringen forsvinner. Den beste måten å redusere denne støyen på er å sette inn en bedre kobling mellom gir og motor. Normalt er dette ikke skadelig for giret.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

I fjor skiftet jeg styrbord gir, fra MS4 til HS1A, (dyrt :cryin: ), i det settet var der tyngre demperplate som skulle skiftes, for å få roligere gange på motoren. Kan det være det som mangler på 31 motoren?

Var uheldig i fjor, rett før ferien røk styrbord gir, ble skiftet, og på vei hjem fra ferien så røk babord gir. Dette ble overhalt dette året, før sesongstart.

• 9 måneder senere...
Tipper ulyden kommer av feil type demperplate. Ulyden vil da forsvinne ved belastning av motoren, ved feks. 12-1500omdr. Dette er eit meget godt gir men er utgått pga. høg pris, etter det eg har fått opplyst.

Da har jeg skiftet dempeplate. (Kr 5400,-)

Den nye platen var en forbedret modell, og lignet ikke på den gamle.

Den gamle platen hadde noe gummi i senter som hadde sprukket. Det var vel dette som forårsaket ulyden.

Nå er gearboksen nesten lydløs. Hører såvidt litt skramling på helt lavt turtall.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...