Jump to content

Ansvar når brygga går i stykker

elna

Recommended Posts

Det kan vel tenkes at det er uaktsomt at bryggeanlegget ikke er sikkret på en forsvarlig måte... Dette kan jo gjelde for små barn også, jamfør utendørs svømmebasseng o. som det har noen saker om de siste 10 årene,l da er det nok eier av anlegget som er anvarlig for dette er usikret.... men neppe for at bryggen gir etter... etter mitt syn på saken..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kan legge til at jeg har vært i kontakt med forbrukerrådet. De mener, som Svenner er inne på, at bryggeeier har ansvar. Så lenge han leier ut brygga, skal den holde båten i den type vær han må regne med at kan oppstå. Han ville altså neppe hatt noe ansvar for min båt ved ekstremvær.

Uansett har jeg ikke planer om annet enn å forsøke å komme fram til en minnelig ordning med bryggeeieren. Det tror jeg det er ganske godt håp om, vi ble enige om å snakkes etter ferien. Takk for innspill så langt.

Det kan vel tenkes at det er uaktsomt at bryggeanlegget ikke er sikkret på en forsvarlig måte... Dette kan jo gjelde for små barn også, jamfør utendørs svømmebasseng o. som det har noen saker om de siste 10 årene,l da er det nok eier av anlegget som er anvarlig for dette er usikret.... men neppe for at bryggen gir etter... etter mitt syn på saken..

Uaktsomt, men er det grovt uaktsomt?

Det er ikke noe oppsiktsvekkende ved FR sin mening om dette, den meningen er rimelig kurant, men den adresserer ikke problemstillingene slik i alle fall jeg oppfattet dem lengre oppe i tråden. Spørsmålet om utleieren har ansvar for tilfeldig hendelse forårsaket av været avhenger av hva den konkrete årsak til skaden var og dessuten bl. a. av om skaden/følgen var påregnelig for utleieren. Dertil selvsagt eventuelt medansvar hos leietaker, denne vinkling vil alltid komme opp. Det andre spørsmålet, nemlig om bryggeanleggets generelle tilstand har betydning for leietakers berettigete forventninger til hva han "får for pengene" og for hva anlegget kan ventes å tåle, er selvsagt også viktig, bl. a. fordi det vil sette en norm for akseptert risiko og ikke minst for hva leietaker kan vente seg av anlegget og utleieren.

Svenners mening er OK og slett ikke uriktig men svarer heller ikke på det konkrete spørsmålet som kanskje heller kan stilles som "HVILKEN vare er det du har betalt for" heller enn at varen skal ha samsvar med hva du betalte :smiley:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Dertil selvsagt eventuelt medansvar hos leietaker, denne vinkling vil alltid komme opp.

Til de grader. det er ikke lett å fortøye en båt, særlig ikke en stor båt, for all slags vær. Fortøyningsliner kan ryke, og medføre at lasten på på de andre linene kan bli for høy. Med utriggere kan det være stor forskjell på å fortøye med hekken inn og med baugen inn. En presenning som løsner kan bli et seil som medfører langt større krefter enn fortøyningsutstyr og brygge er beregnet for.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...