Jump to content

Mye feil om været til sjøs

ter-av

Recommended Posts

Fredag kveld var varslet for lørdag omtrent slik (Storm/VG nett) for Vestfold/Østfoldkysten: 5 ms kl.08. 2 ms kl 14 og ut dagen. Vi la tidlig ut fra Horten gjestehavn i retning Onsøy. Da vi returnerte lørdag kveld var det heftig vind og stor sjø i området. Vinden hadde utviklet seg stikk istrid med meldingen et halvt døgn tidligere. Varslet vi forholdt oss til fredag kveld var helbom.

Dette var kun et eksempel. Mitt inntrykk er at værmeldingene denne sommeren har vært usedvanlig lite å stole på, spesielt når det gjelder vindstyrke. Jeg mener at en av metereologene var inne på det samme i et innslag i Reiseradioen.

Klok av skade har vi stort sett forholdt oss til værmeldingene som er blitt sendt på VHF kl 09, 12, 15 og 18. De er en time gamle og har dessuten bragt faktiske observasjoner fra en rekke fyr. Når det gjelder planlegging av lengre seilaser er det imidlertid greit å kunne forholde seg til varsler som serveres på noe lengre sikt.

Skeptisk! :nonod:

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Har også sett en del på yr.no i sommer og har flere dager sett meldinger som sier sol hele dagen og har fått regn hele dagen og motsatt selv når en sjekker dagens melding :headbang:

Stort sett har vind og temperatur vært ganske bra, kanskje onsdag for en uke siden var verst da der var meldt kuling til kvelden. Vi lurte oss over Sletta midt på dagen da det skulle være litt stillere men en time etter vi var kommet oss vel i havn ble det fullstendig blikkstille...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Fredag kveld var varslet for lørdag omtrent slik (Storm/VG nett) for Vestfold/Østfoldkysten: 5 ms kl.08. 2 ms kl 14 og ut dagen.

Klok av skade har vi stort sett forholdt oss til værmeldingene som er blitt sendt på VHF kl 09, 12, 15 og 18. De er en time gamle og har dessuten bragt faktiske observasjoner fra en rekke fyr.

ter-av

Jeg seilte nordover lørdag midt på dagen og er enig i at Storm/VG nett (som jeg ikke får inn på VHF`en!) ikke stemte, men derimot Tjøme radios værmelding var helt korrekt, med oppfriskning til 10-12 utover kvelden som skulle løye til natta. Det stemte på en prikk.

Vi får bare håper denne sommeren er unntaket og ikke den nye regelen fremover, endring i klimaet... Med slik ustabilt vær vi har hatt denne sommeren så er det nok vanskelig å varsle værert fremover.... Det rekker jo et kun et par av de antatte parametrer ikke slår til så endrer hele systemet seg med slik utsabilitet..

Personlig så er jeg meget fornøyd med varslingen fra ocean.dmi.dk med tanke på vinden... De har gjort det meget bra der jeg har beveget meg i allefall... men dog ikke noen særlig lenegere frem enn et døgn eller så i tid...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

med så ustabile forhold som det har vært i år har resultatene vært så som så.

jeg bruker vanligvis:

http://ocean.dmi.dk/anim/index.html

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=5275...amp;lpos=lasMer

http://www.yr.no/sted/Norge/Vestfold/Tj%C3...e/10_dager.html

http://www.smhi.se/batvadret/index.html

i praksis er det dårliste værvarsel som har vært riktigst:

http://www.smhi.se/batvadret/index.html

Vi får bare håper denne sommeren er unntaket og ikke den nye regelen fremover, endring i klimaet... Med slik ustabilt vær vi har hatt denne sommeren så er det nok vanskelig å varsle værert fremover....

Tvert i mot!! Håper dette fortsetter!!! :smash:

Hvorfor??

Ganske enkelt fordi VI (Trøndelag) har hatt en strålende sommer!! Se IKKE på værkartet på TV! DE har spådd vind og regn neste kontinuerlig, og har tatt feil nesten hele tiden!

Skulle nesten tro at TV-gjengen spår dårlig vær her oppe for å tilfredsstille østlendinger. Ikke? vel, det virker i hvert fall slik!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

opplevede at "Dansken" var feil flere ganger i sommer, og de pleier å være veldig gode.

flere ganger vet jag ikke men fredag bomme dom rejält

gick fra Fredrikshavn kl1600 (mot Marstrand) vi hade då ca 10-12 m/s sydvest/vest o DMI lovade minskande vind framåt natten

ca 1-2 timer ut kom kulingvarslet på VHF'n men fortsatt sydvest/vest så vi belutade att stå på.......

sen kom vinden...tror vi hade 16-17 o bra sjö när vi kom in på natten til Hätteberget... :smiley:

S/Y Gunga Din

Hei.

Synes faktisk at meldingene fra både DNMI og SMHI har stemt svært godt her på svenskekysten nå i august. 10 dagers varslet fra yr.no er selvfølgelig usikkert for de siste dagene, men har likevel gitt en pekepin for planlegging litt fremover. Det eneste jeg har savnet på den meldngen er vindretningen. Så jeg sendte derfor en tilbakemelding med ønske om dette igår, og idag fikk jeg dette svaret:

Tusen takk for tilbakemeldinga!

Det skal vi sjølvsagt få til. Gje meg eit par dagar, så dukkar det opp!

Venleg helsing

Erik Bolstad

redaktør for yr.no

Sommerhilsen Lars H.

(pt. Käringön, imorgen sansynligvis litt lenger nord)

Tillegg:

En time etter at jeg fikk svarmailen var endringen på plass! Bra jobbet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I denne dårlige sommeren har jeg brukt værmelding mye mer enn ellers. Jeg har brukt yr.no og synes det har vært gode meldinger som har hjulpet meg mye i planlegging. Jeg bruker også nedbørsradaren og har dermed klart å forutsi perioder uten nedbør veldig godt.

Flere ganger har jeg sett ut av vinduet på morgenen og "gitt opp" dagen, men så har vi sjekket på yr.no og sett at været skal bli bedre etter lunsj. Det har det blitt også, og da har jeg vært både glad for å være på vei til båthavna allerede og fornøyd med en så bra væremeldingstjeneste.

Men for seiling bruker jeg dmi.dk med vind og strømkart etc.

Har også sett en del på yr.no i sommer ...Stort sett har vind og temperatur vært ganske bra...

Jeg må si at min erfaring med yr heller er motsatt. Jeg synes gjennomgående de har meldt alt for lite vind for den delen av Vestfoldkysten jeg har et forhold til. Svak og laber bris når det har vært kuling (og kulig er varslet andre steder). Nå spør jeg om et spesifikt sted, og varsel for et slikt mindre sted er vel bare beregnet ut fra en masse forhold - ikke "varslet" eksplisitt av meteorolog. Tipper det er det som rammer meg.

Når sant skal sies - det har vært noe bedre mot slutten av sommeren.

R.

Ja det været det været,sitat fra en annen fra forumet for en tid til bake.Det enste som har vært stabilt i år er att det har vært ustabilt :lol: .Men vi for håpet det blir ti år til neste gang fruen bærer seg hele tiden av dette møkka været her sør på ps hun er noring :wink: .MvhBjørn

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Makan til idiotgjeng som jobber på metrologisk skal du leite lenge etter nå tror jeg. Været er ustabilt, det er søren ingen unnskyldning. Det er slikt de skal varsle oss. de har fått omtrendt alt mulig av data og annet utstyr for millioner av kroner. Og de har en lønn som de best betalte bedriftsledere.

De står like frekke frem hver eneste dag på TV og andre medier å prater bare tull og bommer som bare det.

At de tør (har samvittighet) å ta imot lønna si??

Makan til idiotgjeng som jobber på metrologisk skal du leite lenge etter nå tror jeg. Været er ustabilt, det er søren ingen unnskyldning. Det er slikt de skal varsle oss. de har fått omtrendt alt mulig av data og annet utstyr for millioner av kroner. Og de har en lønn som de best betalte bedriftsledere.

De står like frekke frem hver eneste dag på TV og andre medier å prater bare tull og bommer som bare det.

At de tør (har samvittighet) å ta imot lønna si??

Det var da voldsomt til uttalelser :eek: . Hva angår lønn er jeg redd du er helt på jordet.

Enig i at værvarslingen i sommer har vært unøyaktig. Har (som også flere nevner) sjekket værmeldinger vesentlig hyppigere i sommer enn tidligere år.

Det virker også som om værendringene i sommer har vært vesentlig raskere og mye mere lokale enn før. Var f.eks. på Herføl på Hvaler Torsdag 9. August på kvelden. Yr meldte kl. 20:00 grått, regnbyger og 16 grader. Virkeligheten var helsol og varmt. Dagen etter registrerte vi veldig raske bevegelser i skyene; vi "navigerte" i Hvalerskjærgården etter skyene for å finne sol. Og det virket.

Jeg har i hele sommer, fra St. Hans til 8. august, daglig fulgt værprognosene fra DMI. Disse har vært utrolig bra. Vindmodellen til DMI har predikert vindsituasjon nærmest fra time til time, og over Ålborg Bukt og flere ganger over Kattegat og Skagerak var modellene utrolig gode. All hønør til danskene.

Theyr er omtrent det samme som ocean.dmi.dk, jeg brukte denne i fjor da den tjenesten var gratis. Jeg vil tro at for oss i skagerak og kattegat så rekker ocean.dmi.dk i allefall om en ser på den nøyaktigheten de har vist i sommer med tanke på vinden og bølger.... sol annet er ikke jeg så opptatt av når jeg skal krysse havområder... for meg er det vinden og bølgene som er av interesse..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...