Jump to content

Hvorfor kjøper dere 12-volts TV`er ?

Worry II

Recommended Posts

mastervolt 100ampere lader og 2kw (4kw maks) sinusinverter i en enhet.

Dette er jo "state of the art" da... jeg fikk tilbud på Mastervolt 80A lader med 1kW sinusinverter da jeg kjøpte ny lader, men kostnaden ble såvidt mye større enn nytteverdien (har ingenting som er avhenig av 220V ombord) at jeg gikk for en ren 50A lader fra Matervolt... men ved neste båtskifte så er det ikke utenkelig at Matervolt sin 100A/2kW kombi blir valgt..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er det bare jeg som har problemer med PC på inverter, eller kan det ha sammenheng med at batteriene på pcen er helt kaputt og ikke holder et halvt minutt en gang?

Kjør PC uten batteriet, det gjør jeg og det går så det suser. Ellers finnes det universaladapter som passer de fleste bærbare for bruk direkte på 12VDC.

Er det bare jeg som har problemer med PC på inverter, eller kan det ha sammenheng med at batteriene på pcen er helt kaputt og ikke holder et halvt minutt en gang?

Det er mange som har slike problemer.

PCexpress selger en fin sak fra Kensington, universal strømforsyning til alt av PCer, PDAer, mobiltelefoner, IPOD, osv.

Koster vel ca 6-700,- tror jeg. (Jeg fikk min en del billigere men :) )

Søkte hos pcexpress, men fant ingen. Har testet ut diverse (tatt med ledningen) i butikker (CO og flere rene pc-sjapper) og ingen av universaladpaterne har passet strømuttaket på mine IBM T60 og T40.

Sorry, fant den allikevel, men må vel sende en mail og høre om det passer mine laptops.

Redigert av BårdK (see edit history)

Batteriet på min pc funker ikke i det hele tatt , og jeg har bare 300w omformer . Men pc'n funker så det suser den .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Siden jeg har Dell pc'er ombord nå med 12V direkte lading så er ikke dette problem i det hele tatt. Før jeg fikk denne 12V laderen så gikk det på vanlig 220 lading via 150W Biltema "Inverter"... Den funket som "hakka møkk" til dette formålet, den greide også å drive gammel tv'en Fujitsu Simens...

Men nå er heldigvis alt ombord på 12 Volt... TV, DVD, pc'er, Wlan osv.. Det er helt greit etter mitt syn.. så Biltema inverteren er kun til backup eller om jeg finner noe som kun går på 220V

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

HUSK inverterer bruker strøm ved bare å være tilkoblet. Av den grunn skal de være frakoblet 12VDC når de ikke benyttes.

Som det også går frem ovenfor så har de også dårlig virkningsgrad. Dvs. man bruker unødvendig mye strøm.

Jeg kan ikke se noen fordeler med invertere, annet som en nødløsning for å benytte 220VAC apparater som ikke er beregnet til båt eller hytte bruk.

:)Sverre Olav

PCexpress selger en fin sak fra Kensington, universal strømforsyning til alt av PCer, PDAer, mobiltelefoner, IPOD, osv.

Koster vel ca 6-700,- tror jeg. (Jeg fikk min en del billigere men :) )

Universalgreia passet ikke, men tok en telefon og de hadde en annen som passet til IBM T40 og den er bestilt. Takk for tipset!

Søkte hos pcexpress, men fant ingen. Har testet ut diverse (tatt med ledningen) i butikker (CO og flere rene pc-sjapper) og ingen av universaladpaterne har passet strømuttaket på mine IBM T60 og T40.

Sorry, fant den allikevel, men må vel sende en mail og høre om det passer mine laptops.

Typisk nok ser det ut til at websiden til kensington sliter akkurat nå..

www.kensington.com pleier å være oppegående..

Prøv igjen litt senere, så funker den sikkert..

Ser ut som det er en plugin på serveren som har klikka litt.

Det er en mulighet på serveren der til å liste opp alle modeller som støttes.. Det er MANGE!

Følger ikke TIP til din notebook med kan det nok bestilles fra Kensington (Gratis!)

Kanskje verdt å ta en titt på Grundig Davio 15 LCD 38-5701 BS ?

Den går på både 12V og 220V, og er i en viss grad gjort klar for digital TV.

http://www.grundig.no/arch/_img/9092363.pdf

Grundig har tatt frem den første godkjente dekoderen til det norske digitale bakkenettet. Den fikser også gratis-kanalene fra Sverige. Den takler således både MPEG4 og MPEG2.

Men mye snadder dukker opp før snøen tiner igjen... Ingen grunn til hast!

OK ... et lite innlegg fra meg vedr dette..

Så vidt jeg husker, så trekker inverteren rundt 20 x av 12V enn hva den leverer ved 240 ...

Derved 108/240 = 0.41 x 20 = 8.2A er det du må dimmensjonere for ved konstant bruk ...

Går du opp mot 300W , så blir det mer skremmende ... 300/240 = 1.25A x 20 = 25A

Regner med at du har stor batteribank .....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Nei, det kan ikke stemme Divemaster ! Inverterern trekker kun 8 % av det du belaster den med !...

Nei!!! . .. den trekker 108% av belastningen i gitt 240V (108% av 100W levert = 108W ved 240V) ... så kommer omregningen fra 12V til 240, og jeg kan garantere at en inverter ikke genererer mer støm enn hva den trekker.... for da kunne du jo lett bruke den til å lade batteriene og si at du har funnet opp evighetsmaskinen ... de 8% ekstra fra 100W er bla varmetap, noe som tilsier at du har et energitap som er del av omformingen fra 12 til 240V.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Siden jeg har Dell pc'er ombord nå med 12V direkte lading så er ikke dette problem i det hele tatt. Før jeg fikk denne 12V laderen så gikk det på vanlig 220 lading via 150W Biltema "Inverter"... Den funket som "hakka møkk" til dette formålet, den greide også å drive gammel tv'en Fujitsu Simens...

Men nå er heldigvis alt ombord på 12 Volt... TV, DVD, pc'er, Wlan osv.. Det er helt greit etter mitt syn.. så Biltema inverteren er kun til backup eller om jeg finner noe som kun går på 220V

Hei Sydvesten. Bruker ikke du ICE wlan ? (mener jeg så det i ett eller annet innlegg)

Hvilket adapter bruker du på det for 12 V tilkobling ?

Jeg har den store boksen som trenger 220V. Ser de har ett USB adapter, men det fikk jeg ikke på "hytteabonnemanget".

Redigert av loco (see edit history)
Hei Sydvesten. Bruker ikke du ICE wlan ? (mener jeg så det i ett eller annet innlegg)

Hvilket adapter bruker du på det for 12 V tilkobling ?

Jeg har ICE ja og den sorte kladasen av en boks... det tar det meste mellom 9 og 32 volt DC om jeg ikke husker helt feil... så jeg kjører denne rett på 12Volten via sigarettenneruttaket ombord, skal koble dett permanet via en bryter på instumentpanelet i løpet av vinteren om arbeidslysten plutselig skulle melde seg

En inverter har energitap (ca 8% for noen modeller, og kanskje andre verdier for andre modeller), og den bruker litt effekt selv uansett om den blir belastet eller "går på tomgang". Veldig mye elektrisk utstyr har innebygget elektronikk som endrer spenningen en gang til, og her er det også litt effekttap. Færre mellomledd gir mindre tap. Jeg kjøper 12V utstyr dersom det finnes, og konverterer ned fra landstrøm når jeg har tilgang til denslags.

Man har selvfølgelig TV ombord fordi man vil se på TV?

Ikke nødvendigvis. Du får kjekke små TV-mottagere til PC, og en PC kan som regel spille av DVD og for den saks skyld brukes til navigasjon, og du får 12V skjermer til PC. Jeg har PC ombord og kan bruke den til å se TV om jeg skulle ønske det.

Jeg har forresten 12V omformer, som går rett i sig.uttaket og gir den spenningen man ønsker inn på PC'en. Kjøpt på Clas, problemet er at det er den som har ødelagt batteriene i PC'en. Selv om jeg har vært forsiktig med spenningen blir maskinen merkbart dårligere mellom hver gang denne kontakten ble brukt. Før ferien holdt maskinen ca. en time på batteriet, og har kun vært tilkoblet 12v under seiling. Nå er den så avhengig av strøm at den slukker tvert hvis laderen blir borte::((

Jeg har forresten 12V omformer, som går rett i sig.uttaket og gir den spenningen man ønsker inn på PC'en. Kjøpt på Clas, problemet er at det er den som har ødelagt batteriene i PC'en. Selv om jeg har vært forsiktig med spenningen blir maskinen merkbart dårligere mellom hver gang denne kontakten ble brukt. Før ferien holdt maskinen ca. en time på batteriet, og har kun vært tilkoblet 12v under seiling. Nå er den så avhengig av strøm at den slukker tvert hvis laderen blir borte::((

Problemet med den er vel at den bare guffer på uten å ta hensyn til fulladet batteri.

Der er selvsagt Kensington sin løsning bedre.

Min PC har fortsatt 4:50 i batteritid, det samme som da den var ny for over et år siden.

Jeg bruker en 300W ren sinus inverter til 15" skjerm/TV og PC når jeg er underveis. Ligger jeg stille og skal se TV bruker jeg 12V DC til TV`n for minimum strømforbruk. Årsaken til at jeg bruker inverter når motor er startet er at det kan forekomme store spenningsvariasjoner (f.eks ved bruk av thruster), og ikke alle TV`er tåler det selv om de kan brukes på 12V.

Jeg bruker en 300W ren sinus inverter til 15" skjerm/TV og PC når jeg er underveis. Ligger jeg stille og skal se TV bruker jeg 12V DC til TV`n for minimum strømforbruk. Årsaken til at jeg bruker inverter når motor er startet er at det kan forekomme store spenningsvariasjoner (f.eks ved bruk av thruster), og ikke alle TV`er tåler det selv om de kan brukes på 12V.

Har du ikke de stor strømslukerene som thruster, starter og ankerwinch på startbatteriet, og TV på forbruksbatteriene?

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...